Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna Hermans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
www.steunpuntSSL.be EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
2
PIAAC: leesvaardigheid jongeren met diploma beroepsonderwijs Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20142 PIAAC -Test wiskundige en leesvaard. bij volwassenen (15-65) -Afgenomen in 2012 door OESO -In 23 landen, waaronder Vlaanderen Grafiek: -Leesvaardigheid -Jongeren (16-30) -Met een diploma beroepsonderw.
3
Máár… Beroepsond. verschaft algemene én specifieke vaardigheden Dankzij PISA, PIAAC etc. weten we vrij veel over niveau algemene vaardigheden Maar specifieke vaardigheden erg belangrijk bij zoektocht werk – Cf. http://www.vdab.be/trends/schoolverlaters.shtmlhttp://www.vdab.be/trends/schoolverlaters.shtml – Cf. CEDEFOP (2013): “ jongeren (20-35) met diploma beroepsonderwijs doen het veel beter op AM dan jongeren met algemeen diploma ” – ondanks lagere algemene vaardigheden Zie ook Shavit & Müller (1998), Müller & Gangl (2003), Iannelli & Raffe (2007), etc. Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20143
4
Paper: waarde beroepsopleidingen op AM Belangrijkste onderzoeksvraag “Blijven die initiële baten van beroepsonderwijs ook behouden als mensen ouder worden?” Model – Data uit PIAAC (subsample mannen, 20-55 jaar, uit 14 landen) – Model dat kans op werk voorspelt op basis van -Gevolgde opleiding -Score op wiskundetest -Leeftijd -Interpretatie: Positieve waarde grotere kans op werk Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20144
5
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20145 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
6
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20146 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
7
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20147 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
8
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20148 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
9
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20149 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
10
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201410 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
11
Conclusie “Aanvankelijke voordelen van beroepsonderwijs verdwijnen dus met het ouder worden - terwijl die van goede algemene vaardigheden toenemen” -Verklaring? -Eisen op de arbeidsmarkt veranderen (technologische innovatie) -Sterke basisvaardigheden (‘foundational’ skills) faciliteren bij- en omscholing -Ofwel: Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201411
12
Addendum: quid met “polarisatie” AM? “Polarisatie”: door automatisering verdwijnen vooral jobs met een hoge mate van routine (Autor, Levy, and Murnane (2003)) vooral middengeschoolde jobs (méér dan de laaggeschoolde, elementaire dienstenjobs) Cf. Maselli (2012) Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201412
13
Conclusie Bij de overgang naar de AM levert beroepsonderwijs ongetwijfeld waardevolle (specifieke) vaardigheden Maar op langere termijn blijft inzetten op algemene vaardigheden uitermate belangrijk Meer weten: http://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl- 2014.05-1-1-1-life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-educationhttp://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl- 2014.05-1-1-1-life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-education Of jeroen.lavrijsen@kuleuven.bejeroen.lavrijsen@kuleuven.be Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201413
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.