Download de presentatie
1
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR
2
TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN
DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN
3
Algemene doelstelling
Meer uitdaging Inzichten vanuit internationaal onderzoek & praktijk vertalen met als focus het automatiseren van letters en woorden te versterken Nog veiliger …
5
Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
6
Letters systematisch aanleren
Wat? Nieuwe letters worden systematisch aangeleerd: één nieuwe letter naast geleerde letters in het structureerwoord Waarom? Optimale context om teken-klankkoppelingen te leren
7
Letters systematisch aanleren
ik kim sim kip aap raak rem vis
8
Letters systematisch aanleren
Achtergrond Belangrijk dat kinderen woorden lezen waarvan ze alle eigenschappen van alle letters/klanken kunnen ‘opnemen’ Dit bevordert de kwaliteit van de woordrepresentaties in het geheugen
9
Woordrepresentaties betekenis spellingswijze kip uitspraak
10
Woordrepresentaties kim kin sip kop koop kip lip kiep
11
Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
12
Kwaliteitsvolle koppelingen
Wat? Verkennen van de nieuwe letter in al zijn facetten Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke posities in het woord Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke lettercombinaties Waarom? Opbouwen van kwaliteitsvolle teken-klankkoppelingen
13
Verkennen in alle facetten
Voelen ‘m’ Klankuitspraak (articulatie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen Luisteren Kijken & schrijven
14
Verkennen in alle facetten
Voelen Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)
15
Verkennen in alle facetten
Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Ordenen Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)
16
Verkennen in alle facetten
Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen m
17
Alle posities en lettercombinaties
In iedere spraakklank hoor je iets van de klank die ervoor kwam en de klank die erop volgt Illustratie letter “k” kies en koek “k” van kies en koek Verschillende klankvariaties behoren tot dezelfde teken-klankkoppeling Bijvoorbeeld niet alleen ‘kim’ oefenen maar ook ‘mik’
18
Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
19
Structuur in taal benutten
Wat? Centrale rol van overgangswoorden en zoekwoorden om structuur ‘zichtbaar’ te maken ‘Onbewust’ gebruik leren maken van grotere groepen letters (transfer) Waarom? Sneller automatiseren; betere woordherkenning kim kip
25
Structuur in taal benutten
Maximale structuuroverlap tussen woorden zichtbaar maken op alle niveaus: mk, mm, km expliciet structuur tonen
26
Structuur in taal benutten
Lezen van woorden die zijn gevormd uit woorddelen van eerder geoefende woorden onbewust gebruik maken van structuur
27
Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
28
Lezen samen met spellen
Wat? Accent op lezen op instructiedag 1; accent op spelling op instructiedag 2 Maar koppeling lezen - spelling is voortdurend aanwezig Kinderen bewust leren maken van strategieën: zoemen als basishulp om te komen tot vlot lezen hakken als onderdeel van het stappenplan spelling steunkaarten voor spellen van bepaalde letters/woordtypen Waarom? Spelling versterkt het verankeren van de woordrepresentaties
29
Lezen samen met spellen
Achtergrond Tijdens het spellen (met name ook bij ondersteuning door schrijven), word je gedwongen om elke klank om te zetten in een letter Koppelingen tussen tekens en klanken op een zeer actief niveau ophalen uit het geheugen
30
Centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
32
ROSEMARIE IRAUSQUIN HOOFDAUTEUR
33
Veilig & vlot
34
Veilig & vlot
35
Doel Correct en vlot lezen van: woorden zinnen teksten
36
Kenmerken Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje
Individueel of in duo’s oefenen
37
Vergelijking maan-zon
38
Maanversie kern 1-6 Eind kern 6: alle letters
39
Maanversie kern 7-11 Alle woordtypen van leesniveau E3
40
Zonversie kern 1-11
41
Zonversie kern 1-11 Kern 1: klankzuivere mkm-woorden met alle letters (= maan eind kern 6) Eind kern 6: niveau tweelettergrepige woorden Kern 7-11: alle woordtypen van leesniveau E4 (maanversie: leesniveau E3)
42
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Optioneel Extra herhaling Optioneel Extra uitdaging Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen
43
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype
45
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Automatiseren van bekende letters/woordtypen
47
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Optioneel Extra herhaling
49
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Optioneel Extra uitdaging
50
OF:
51
Toevoeging zonversie 2 introductiepagina’s aan het begin van een kern
52
kim kiep sip kop koop kin lip
53
kim kiep sip kop koop kin lip
54
INGRID VAN LOOSBROEK AUTEUR
55
Veilig gespeld
56
Veilig gespeld & Oefendictee
57
Doel en kenmerken Doel: Zelfstandig spelling oefenen Kenmerken:
Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje: Woorden en zinnen In duo’s oefenen, eventueel individueel
58
Inoefenen nieuwe letter/woordtype
Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging Optioneel Herhalen bekende letters/woordtypen Inoefenen nieuwe letter/woordtype
59
Drie typen pagina’s Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype
Herhaal Basis Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype
61
Inoefenen nieuwe letter/woordtype
Drie typen pagina’s Herhaal Basis Inoefenen nieuwe letter/woordtype
63
Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.