Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
leerlijn vaardigheden (3xO)
Voorbeeld van een invulling voor ANW-uren Ivet Holkenborg, docent gs Marianum, Groenlo Frans Carelsen, docent sk Marianum, Groenlo, SLO, Enchede, ex-Universiteit Twente, Enschede
2
Aanleiding, oorzaak, hoe neergezet?
Aanleiding: ontevreden met kwaliteit van pws zowel organisatorisch maar zeker ook qua inhoud. Oorzaak: er wordt te gefragmenteerd onderwijs in gegeven (onherkenbaar voor lln.) Kenmerken Marianum 3xO (onderzoeken, ontwerpen en ondernemen: Verplicht voor iedereen! Nu: Klas 1 t/m 5h/6v Onderbouw: samen gevoegd mens/natuur/ maatschappij Vanaf 2006/7 start bij NT&G (klas 4) aanleiding: verdwijnen ANW voor havo/ iedere monovak leverde ook aantal minuten in! Dit jaar opstart: 4 t/m 5h/6v voor EM&CM Op rooster 1 lesuur/week havo totaal: 6 (3 + 3); vwo totaal 8 (3 + 5)
3
Hoe opgebouwd op Marianum 1
Vaardigheden in kleine stukjes: Waarnemen Variabelen Hypothese/onderzoeksvraag opstellen Werkplan opzetten Meten: nauwkeurig/valide Conclusie en communiceren
4
Hoe NT&G deel syllabus opgebouwd op Marianum 2
Woordenboek Leren onderzoeken: theorie over de aparte onderdelen Daarna met bio,nat en sk opdrachten per onderdeel over: Maken werkplan Variabelen Onderzoeksvraag en hypothese opstellen Nauwkeurigheid en validiteit (ook wi-opdracht hierin) Tenslotte meer algemeen: Technisch ontwerpen Informatievaardigheden Omgaan met meetgegevens
5
Dit schooljaar ontwikkelen 3xO bij E&CM op Marianum 3
Uit de discussie kwam dat uitgaande van het bestaande materiaal (NT&G) er een tweetal deelvaardigheden moeten worden herschreven richting EM/CM te weten: Werkplan maken Onderzoeksvraag/ hypothese Daarnaast worden er een tweetal deelvaardigheden specifiek voor EM&CM geschreven te weten: Bronnen (zoeken, betrouwbaarheid, formuleren) Schrijven/ vormgeven Groepjes gevormd van EM&CM collega’s met 1 NT&G’er (iedereen krijgt omstreeks 30 uur) TOT ZO VER ZIJN WE NU!
6
Mogelijkheden gebruiken!?
ANW wordt vanaf 2015/16 ook voor VWO opgeheven Waar blijven uren: scholen mogen zelf uren (120 slu) en inhoud bestemmen Kan je afvragen: Waar zijn uren van ANW havo in 2007 gebleven? Willen ook vakken zelf een duit in het zakje doen, immers…?
7
Workshopdeel Maak een plannetje voor een traject ter vervanging van ANW in je eigen school
Idee voor een plan/opzet: Ga met zoveel mogelijk welwillende collega’s praten? Maak lijstje Vorm 2 kleine groepen met enthousiaste collega’s: voorstel NT&G en E&CM van zoveel mogelijk verschillende vakken Bedenk zelf randvoorwaarden (aantal uren, welke klassen beginnen bijv. 1 en 4) . Ga met een goed plan met directie/ teamleiders praten aanleiding: kwaliteit PWS of…? 2 trekkers en laat iedereen faliciteren met uren! Trekker maakt tijdschema, plant pilot(s), groeps en plenaire bijeenkomsten (om mee te denken, eigenaar maken) Valkuilen bij opstart: Probeer geen beren te schieten die (nog) niet goed zichtbaar zijn Laat niet organisatie de boventoon voeren boven onderwijs (weer klein vakje, etc.!!)
8
Voordelen deze aanpak Je ontwikkelt je eigen onderwijs dus eigen verantwoordelijkheid! Laat je collega’s doen waar ze goed in zijn (schrijvers/ontwerpers/organisatoren) Leerlingen kan je nu aanspreken op (deel)vaardigheden van pws Ook organisatie pws komt aan bod: bijv beoordelen pws door team van 4 docenten van verschillende vakken onder 1 thema Zeer groot voordeel: je gaat vakoverschrijdend pratenmet elkaar over je(eigen) onderwijs en je leert dus veel van elkaar GROTE VALKUIL: NIET IEDER JAAR EVALUEREN EN NIET EEN NIEUWE VERSIE VAN DE SYLLABUS SCHRIJVEN (gaat wel goed) Zie ook en zie collega’s te overtuigen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.