Download de presentatie
GepubliceerdAndreas Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc
2
Overzicht Opzet project Doelen Ervaringen Onderzoek Planning
3
Opzet project Meer taal, meer kans
Opzet ontleend aan bestaande VVE-programma’s, zoals Opstapje Huisbezoeken en groepsbijeenkomsten
4
Meer taal, meer kans Taalcoaches - Antilliaanse vrouwen
Speciaal ontwikkelde training - Taalontwikkeling - Meertaligheid - Taal en cultuur - Coachingsvaardigheden
5
Huisbezoeken Aanbieden materiaal Voorlezen Tomke Knutselen
Coaching – tips en tops Huiswerkopdrachten Hulp bij taal In enkele gevallen doorverwijzing
6
Tomke Kinderen tussen 2 en 5 jaar oud
Friese taal (later ook dialecten) Boekjes, website, handpop, spellen, VVE-materiaal
7
Tomke in “Meer taal, meer kans”
In samenwerking met Afûk - 12 Boekjes (nu 8) - Website: - Poppen - Spel
8
Doelen Tweetalige taalontwikkeling - Aansluiting school en omgeving
- Veiligheid identiteitsontwikkeling Moeder-kind interactie ondersteunen Opvattingen over eigen inbreng ouder stimuleren: invloed op kind
9
Volgorde… Opvattingen ouder zijn cruciaal!
- Belangrijk in ontwikkeling kind - Zelf de mogelijkheid om bepaald ontwikkelingsgebied te stimuleren - Acties daarop aanpassen (eventueel met hulp)
10
Ervaringen Moeders voelen zich gesteund in meertalige opvoeding
Kinderen zijn enthousiast Positieve communicatie wordt gestimuleerd en toegepast Zelfvertrouwen aantal moeders stijgt Taalontwikkeling lijkt te versnellen Continuïteit is lastig
11
Bijzonder? Ja! Meertaligheid in aanbod - Simultaan - Positief
- Aansluitend bij belevingswereld Zeer intensieve begeleiding Lange periode Effectonderzoek
12
Normaal? Ja! Opzet is gelijk aan andere VVE-programma’s
Meertaligheid is een situatie die al speelt binnen de gezinnen, in meerdere of mindere mate Meer meertaligen dan ééntaligen op de wereld… 200 landen, 6500 talen
13
Onderzoek Kleine groep deelnemers: daardoor mogelijk om proces te volgen 3 constructen - Opvoedideeën - Moeder-kind-interactie - Taalontwikkeling Papiamentu en Nederlands
14
Meetinstrumenten Video-observaties Vragenlijsten Interviews
Verslagen van taalcoaches
15
Proces volgen Hoe leiden de opvattingen tot acties
Welke acties hebben nut bij welke kinderen Welk aanbod is het meest optimaal Ideaal: hoe is de aansluiting op basisonderwijs?
16
Planning Einde project 1e looptijd: oktober 2011 Leeuwarden, februari 2012 Rotterdam Rapporten voor de praktijk Wetenschappelijk onderzoek: dissertatie (hopelijk!) juli 2013 aanscherping theorie
17
Bedankt / Danki / Tankewol
Nienke Boomstra
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.