Download de presentatie
GepubliceerdPatricia Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
30 oktober 2014 NVAG themamiddag Gezondheidsverschillen: iedereen even gezond, of iedereen gezonder?
Beoordelen van evidence over effecten van collectieve interventies ā een inleiding Prof. dr. Anton Kunst Afdeling Sociale Geneeskunde AMC Universiteit van Amsterdam
2
Doelstelling laten zien hoe collectieve interventies kunnen worden geƫvalueerd op effecten op volksgezondheid en gezondheidsverschillen laten zien hoe je dergelijke evaluaties kunt uitvoeren in eigen dagelijkse praktijk met reeds bestaande data voorbereiding op oefeningen
3
Opbouw Korte introductie op gezondheidsverschillen - de oorzaken en beĆÆnvloedingsmogelijkheden (20 minuten) Overzicht van methoden om collectieve interventies te evalueren op āimpactā op gezondheidsverschillen (25 minuten) Het belang van interpreteren van evidence over āimpactā in het licht van evidence over āprocesā (15 minuten) Inleiding op oefeningen ā het beoordelingskader (5 minuten)
4
Gezondheidsverschillen (1)
5
De Titanic
6
Gezondheidsverschillen (2) Titanic % overledenen naar geslacht
7
Gezondheidsverschillen (3) Titanic % vrouwen dat overleed, naar reisklasse
8
Gezondheidsverschillen (4) Titanic Oorzaken - persoonsgebonden factoren
Passagiers derde klasse waren slecht gekleed en gevoed Zij volgden niet de aanwijzingen van de bemanning verstonden slecht Engels wilden hun bezittingen niet verlaten
9
Gezondheidsverschillen (5) Titanic Oorzaken ā omgevingsfactoren
Verblijf beneden in het schip Slechte informatievoorziening Toegangshekken dicht Discriminatie bij reddingsboten Tekort aan reddingsboten
10
Gezondheidsverschillen (6) Titanic BeĆÆnvloedingsmogelijkheden
Persoonsgebonden factoren Betere voorlichting, ook voor anderstaligen Training van bemanning Omgevingsfactoren Voldoende boten Duidelijke vluchtwegen, geen hekken dicht Ongelijkheid zelf Derde klasse bovendeks Geen discriminatie in geval van schaarste
11
Gezondheidsverschillen (7) Waarom anno 2014 aandacht voor verschillen in gezondheid naar SES*
Ook nu een āongemakkelijkā verschijnsel; toenemende verschillen zijn onwenselijk Wijst op persoonsgebonden factoren die samenhangen met lage SES (bijv. minder gezondheidsvaardigheden) Wijst op omgevingsfactoren die samenhangen met lage SES, of die hĆ©n juist treffen * Sociaaleconomische status (opleiding, beroep, inkomen, vermogen, prestige)
12
Gezondheidsverschillen (8) Omgevingsfactoren: het perspectief van de bewoner van Ondiep
13
Kwaliteit woning-voorraad Sociale cohesie, netwerken
Kwaliteit openbare ruimte Overlast, onveilig-heid Sociale normen & druk Toegang tot voor-zieningen
14
Gezondheidsverschillen (8) Omgevingsfactoren: het perspectief van de rokende VMBO leerling
15
ļ Lage CITO Pro-roken normen bij peers Ander toekomst- perspectief
Sigarettenmakkelijk te verkrijgen Roken in gezin familie Problemen in thuis-situatie
16
Gezondheidsverschillen (10) Mogelijkheden voor beĆÆnvloeding
Voorzieningen (zorg, welzijn, onderwijs) Regelgeving (openbare orde, commercie, milieu) Ruimtelijke ordening (openbare ruimte, milieu, vervoer) Inkomens-relevant beleid (belasting, sociale zekerheid) Overig (huisvesting, media, ā¦)
17
Gezondheidsverschillen (11) Waardoor kunnen effecten van beleid verschillen naar SES?
Verschil in blootstelling Verschil in vatbaarheid Invloed op SES zelf
18
Gezondheidsverschillen (12) Waardoor kunnen effecten van beleid verschillen naar SES?
Bijv. hogere accijns tabak Verschil in blootstelling mĆ©Ć©r roken bij lage SES Verschil in vatbaarheid minder koopkracht Invloed op SES zelf (regressieve belasting!) ļØ Netto effect meestal sterkere daling in roken bij lage SES
19
Opbouw Korte introductie op gezondheidsverschillen - de oorzaken en beĆÆnvloedingsmogelijkheden (20 minuten) Overzicht van methoden om collectieve interventies te evalueren op āimpactā op gezondheidsverschillen (25 minuten) Het belang van interpreteren van evidence over āimpactā in het licht van evidence over āprocesā (15 minuten) Inleiding op oefeningen ā het beoordelingskader (5 minuten)
20
Impact van beleid (1) leren van de āechte wereldā
Veel collectieve maatregelen kan je niet evalueren in gecontroleerde experimenten Alternatief: leren door evaluatie van āreal world policiesā zoals recent uitgevoerd Het eigen werkterrein als ālaboratoriumā vol van ānatuurlijke experimentenā
21
Natuurlijk experiment !
22
Impact van beleid (2) Drie voorbeelden van evaluaties met bestaande data
Uitbreiding openingstijden horeca in Amsterdam - registratie van ambulanceritten Versterking nationaal tabaksbeleid in 2002/3 - continue enquĆŖte naar roken onder jongeren De Wijkenaanpak in 40 āaandachtswijkenā - nationale gezondheidsenquĆŖte
23
Impact van beleid (3) Het optimale studiedesign
Drie elementen: Vergelijking van de situatie vĆ³Ć³r en na (of tijdens) de nieuwe beleidsmaatregelen Vergelijking met een ācontroleā situatie waar die maatregelen niet zijn ingevoerd Onderscheid in uitkomst tussen groepen met hoge en lage SES Populatie-niveau equivalent van de RCT (randomised controlled trial)
24
Impact van beleid (4) Ruimere openingstijden horeca in Amsterdam
Beleid: 2 uur langere openingstijden voor horeca rondom Rembrandtplein en Leidseplein in Amsterdam, per 1 april 2009 Data: informatie over alle ambulanceritten in , naar tijdstip, bestemming en reden van uitrit Design: - meting trends vĆ³Ć³r en na 1 april ook in controle gebieden
25
Hot spots van alcoholincidenten, 2006-2011
26
Aantal incidenten/maand, 2006-2011
27
Verandering per 1 april 2009? Regressie-analyse
28
% toename in het aantal incidenten in Pleingebieden per 1 april 2009
Alle incidenten % Naar tijdstip - van uur 0% - van uur 4% - van uur 49%
29
Impact van beleid (5) Openingstijden horeca in Amsterdam: lessen
Ook met bestaande data kan een gecontroleerde voor/na-studie worden uitgevoerd Design van RCT kan slechts worden benaderd Bewijskracht kan echter vrij groot zijn Vergelijk zo mogelijk met internationale literatuur (impact schattingen in Amsterdam iets groter)
30
Impact van beleid (6) Versterking tabaksbeleid in 2003
Beleid: Ć©Ć©n pakket van vele nieuwe maatregelen forse toename accijns volledig verbod op reclame en promotie breder verbod op roken in publieke ruimten verkoopleeftijd 16 jaar publiekscampagne gericht op rol van ouders Data: jaarlijkse monitor van roken onder jongeren jaar, met onderscheid schoolniveau Design: - meting trends vĆ³Ć³r en na onderscheid SES
31
Eerst de beschrijving: Prevalentie van dagelijks roken onder 13-16 jarigen in Nederland sinds 1992
VMBO HAVO,VWO Source: Kuipers et al, Unpublished manuscript
32
Dan de beleidsevaluatie: Trends in roken onder jarigen vĆ³Ć³r en na intensivering van tabaksbeleid in 2002/2003
33
Impact van beleid (7) Tabaksbeleid in 2002-2003: lessen
Voor/na-evaluatie kan ook worden uitgevoerd zonder controlegroep De bewijskracht van de studie moet dan zorgvuldig worden gewogen SES ongelijkheden in impact kunnen verschillend worden beoordeeld, afhankelijk van criteria: - iedereen gezonder - iedereen even gezond
34
Impact van beleid (8) De Wijkenaanpak
Beleid: grootschalige investering in betere leefsituatie van bewoners van 40 āaandachtswijkenā, geĆÆmplementeerd vanaf zomer 2008 Data: nationale gezondheidsenquĆŖte van het CBS, jaren Design: - meting trends vĆ³Ć³r en na zomer ook in controle wijken (na zorgvuldige matching)
35
Trends in % bewoners met goede mentale gezondheid
Nederland geheel Controle- wijken Aandachts-wijken 35
36
Trends in % bewoners dat regelmatig wandelt
aandachtswijken Nederland 36
37
Effect van wijkenaanpak op wandelen?
Trends in aandachtswijken: - tot 2008: na 2008: verschil: +0.15 Trends in rest Nederland - tot 2008: na 2008: verschil: +0.03 Verschil (95% betrouwbaarheidsinterval) (+0.02; +0.22) De doelstellingen, de werkwijze en de middelen van de gezonde wijk experimenten ondersteunen een effect op de leefstijl (zorggebruik?) van de bewoners van deze wijken ondersteunen 37
38
Impact van beleid (9) De Wijkenaanpak: lessen
Alternatief voor onderscheid naar SES: evaluatie van maatregel gericht op mensen met lage SES Ondanks design van gecontroleerde voor/na-studie kan de bewijskracht beperkt zijn Problemen: geen randomisatie, ook interventies in controle, verhuizingen en kleine aantallen Zorgvuldig weging van conclusies is nodig (zie Stronks et al, binnenkort in NTVG)
39
Impact van beleid (7) Conclusie Afwijken van het ideale studiedesign
Vergelijking van de situatie vĆ³Ć³r en na/tijdens maatregel: Vergelijking van 2 meetmomenten in plaats van continue trends Vergelijking met een ācontroleā situatie: Niet noodzakelijk indien er geen andere verklaringen zijn voor waargenomen trends Onderscheid in uitkomst tussen hoge en lage SES Niet noodzakelijk indien de beleidsmaatregel zelf al is gericht op mensen met lage SES
40
Impact van beleid (8) Conclusie Bestaande databronnen met tijdsdimensie
PersoonsenquĆŖtes: Nationale en lokale gezondheidsenquĆŖte Monitoren roken, drinken, etc. Jeugdmonitoren Registraties Ambulanceritten Registraties ziektekosten Overig zorgregistraties Overig Specifieke onderzoeken (bijv. ITC studie) Varia (bijv. Google Trends)
41
Opbouw Korte introductie op gezondheidsverschillen - de oorzaken en beĆÆnvloedingsmogelijkheden (20 minuten) Overzicht van methoden om collectieve interventies te evalueren op āimpactā op gezondheidsverschillen (25 minuten) Het belang van interpreteren van evidence over āimpactā in het licht van evidence over āprocesā (15 minuten) Inleiding op oefeningen ā het beoordelingskader (5 minuten)
42
Van impact naar proces (1) Impact als uitkomst van een proces
Hogere accijns tabak Verschil in blootstelling mƩƩr roken bij lage SES Verschil in vatbaarheid minder koopkracht Invloed op SES zelf (regressieve belasting!) Meestal sterkere daling in roken bij lage SES
43
Van impact naar proces (2) Onverwachte impact ook als uitkomst van een proces
Hogere accijns tabak Verschil in blootstelling mƩƩr roken bij lage SES Verschil in vatbaarheid ??? Invloed op SES zelf (regressieve belasting!) Bijna geen daling in roken bij lage SES
44
Van impact naar proces (2) Naar genuanceerde lessen
Hogere accijns op tabak leidt tot een sterke daling in roken bij lage SES indien smokkel wordt ingedamd en professionale hulp vrij beschikbaar is
45
Van impact naar proces (4) Waarom aandacht voor proces?
Door een positieve impact te begrijpen als uitkomst van een proces, vergroot dit: de aannemelijkheid van de resultaten de relevantie van lessen voor beleid en praktijk de overdraagbaarheid van die lessen
46
Van impact naar proces (5) Veranderingstheorieƫn
āLogic modelsā, ātheories of changeā De ideeĆ«n in ons hoofd op basis waarvan wij verwachten dat sommige maatregelen effecten zullen sorteren āLerenā is vooral aanpassen en verfijnen van die ideeĆ«n - gebeurt vooral als verwachtingen niet uitkomen
47
Van impact naar proces (6) De Wijkenaanpak: het veranderingsmodel vooraf
48
Van impact naar proces (7) De Wijkenaanpak: een inventarisatie van maatregelen
49
Van impact naar proces (8) De Wijkenaanpak: het veranderingsmodel herzien
50
Van impact naar proces (8) De Wijkenaanpak: het veranderingsmodel herzien
51
Van impact naar proces (9) hoe is relatie met wandelen
Van impact naar proces (9) hoe is relatie met wandelen? een literatuur review Wijkverbetering stimuleert bewoners tot vaker wandelen indien bewoners: niet meer worden tegengehouden door onveiligheid vaker worden aangetrokken door een mooiere omgeving op die manier weer het contact met buren kunnen zoeken maar niet doordat bewoners: zouden worden uitgenodigd met mƩƩr wandelroutes door buren zouden worden gestimuleerd tot wandelen
52
Van impact naar proces (10) hoe is relatie met veiligheid
Van impact naar proces (10) hoe is relatie met veiligheid? een case study Overlast door probleemgezinnen in achterstandswijken in Arnhem kon worden aangepakt door: Pro-actieve benadering van de gezinnen: eerst aanspreken en afspraken maken alleen in dat kader aanbod van zorg sancties als stok achter de deur āCoordinationā als vorm van samenwerking tussen partijen (low-profile lange-termijn samenwerking gericht op Ć©Ć©n gezamenlijk doel)
53
Van impact naar proces (11) boodschap opnieuw
Door een positieve impact te begrijpen als uitkomst van een proces, vergroot dit: de aannemelijkheid van de resultaten de relevantie van lessen voor beleid en praktijk de overdraagbaarheid van die lessen Vooral in combinatie met āveranderingstheorieĆ«nā die worden aangepast en verfijnd
54
Opbouw Korte introductie op gezondheidsverschillen - de oorzaken en beĆÆnvloedingsmogelijkheden (20 minuten) Overzicht van methoden om collectieve interventies te evalueren op āimpactā op gezondheidsverschillen (25 minuten) Het belang van interpreteren van evidence over āimpactā in het licht van evidence over āprocesā (15 minuten) Inleiding op oefeningen ā het beoordelingskader (5 minuten)
55
Doelstelling laten zien hoe collectieve interventies kunnen worden geƫvalueerd op effecten op volksgezondheid en gezondheidsverschillen laten zien hoe je dergelijke evaluaties kunt uitvoeren in eigen dagelijkse praktijk met reeds bestaande data voorbereiding op oefeningen
56
Oefeningen (1) Case studies
Effecten van nationale vergoedingen op stoppen met roken op de ontwikkelingen in het aantal (succesvolle) stoppogingen, naar inkomensgroep ( ). Nagelhout et al āAre there income differences ā¦ ā. Drug and Alcohol Dependence 2014, Apr 28. Effecten van een gemeentelijk alcoholbeleid op ontwikkelingen in alcoholgebruik onder Brabantse kinderen jonger dan 16 jaar, naar opleidingsniveau ( ). Goeij et al āImpact of local integrated public health policy on alcohol consumption in adolescentsā Draft, Oktober 2014
57
Oefeningen (2) Opzet van het beoordelingskader
Stap 1: Vaststellen van de āimpactā op het gezondheidsprobleem Stap 2: Vaststellen van de āimpactā naar deelpopulatie Stap 3: Beoordeling van deze (verschillen in) impact Stap 4: Behoefte aan verdere informatie Stap 5: Slotoordeel
58
End
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.