De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VSV Wég van Mobiliteit 2013.  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "VSV Wég van Mobiliteit 2013.  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?"— Transcript van de presentatie:

1 VSV Wég van Mobiliteit 2013

2  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?

3  NIET: °Verkeersspecialisten  Enthousiasme voor ‘mobiliteit’  Mobiliteit/verkeer als thema op school: hoe aanbrengen?  Multidisciplinair  Duurzaam mobiliteitsgedrag verankeren  Door bewustmaking & (zelf)kritische attitude  Voor milieu etc., maar vooral zichzelf

4  Debat > discussie  Stellingen op voorhand ▪ Geven ▪ De leerlingen laten formuleren  Voor- en tegenstanders ▪ Groep indelen ▪ Rol en positie, empathie  Informeren  Eventueel: jury die beoordeelt

5  Cf. 11 miljoen verkeersspecialisten in België  3 mogelijke insteken 1. Slachtofferschap 2. Toekomstdromen 3. Verkeersgeschiedenissen

6

7  Zelf, familie, vrienden?  LG, ZG, D?  Oorzaak? (alcohol, drugs, snelheid, ‘stom’ toeval…)  Mogelijkheid Getuigenis inhuren (cf. SMS-aanbod, OVK)

8  Lage drempel  Droom vs Realiteit  Maar: neiging tot zelfcensuur  Brainstormen!  Toekomstopvatting: 1. Toekomst die op ons afkomt 2. Toekomst die we willen

9

10 “There Is No Alternative”

11 Keizer Wilhelm II (1859-1941) “De auto zal nooit het paard vervangen.”

12  Noteren wat, wanneer, waarom (niet), hoe (niet): bv. woon-schoolverplaatsing  Zelfreflectie/bevraging  Zelfobservatie

13  Hoe gekomen?  Waarom niet met andere modus?  Problemen onderweg?  Hoe had u willen komen? (ideaal)  Noteren!

14

15  Verkeer = middel  Verkeer is geen doel!  Verkeer is oplossing  Verkeer is soms probleem  Probleem > fileprobleem  Milieu  Vervoersarmoede  Ruimtelijke Ordening  Veiligheid…

16  Voldoende prikkelend!  Klas indelen  pro & contra  positie en rol

17 “De auto zal altijd onze ‘vrijheid’ blijven, want hij brengt ons  overal  altijd  onmiddellijk  snel  en veilig”

18  Internet  Statistieken  Kranten en tijdschriften  Boeken  Getuigenissen ……

19

20

21

22  1,2milj/jr wereld  28.000 doden/jaar in EU  > 850 doden in B  x 10 ZG= 8500  Na 25 jr: heel Gent D of ZG

23

24 OLIE

25

26

27 De auto zal altijd onze ‘vrijheid’ blijven, want hij brengt ons  overal  onmiddellijk  altijd  snel  veilig

28  Nederlands (taalvaardigheid, argumenteren, metaforen)  Aardrijkskunde (grondstoffen, ecologische voetafdruk, R.O., autonomie kinderen)  Economie (groei, laden&lossen, export/import, just in time, schaduwkost)  Wetenschappen (kracht v/e botsing, remafstand, energetisch rendement)  PAV (besluitvorming, bevoegdheden, sociale vaardigheden, mediakritiek, alcohol, drugs,…)  Statistiek (jong/oud, m&v,…)  Geschiedenis  Maatschappelijke vorming, psychologie (verantwoordelijkheid, lusten en lasten, rechten en plichten, straffen en belonen, risicohomeostase…) ……

29  Vorm & inhoud  Voorbeeldfunctie  °schoolvervoerplan (leerlingenraad)  Schoolomgeving (leerlingen, ouders, leerkrachten, beleid)  Schooluitstappen  Schoolblad, website  Schoolrecepties & alcohol…

30 www.deanderekrispeeters.wordpress.com ©DeAndereKrisPeeters


Download ppt "VSV Wég van Mobiliteit 2013.  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?"

Verwante presentaties


Ads door Google