De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014

2 Aanleiding en opdracht Aanpak en werkwijze Resultaat en stand van zaken Voorbeelden uit de praktijk

3 Aanleiding Brief minister, beleidsimpuls Verkeersveiligheid Ongevallen 2020 Landelijke doelstellingen Strategisch Plan Verkeersveiligheid Impuls

4 Aanleiding Impuls - Doorgaan en versterken (categorisering, handhaving) - Vernieuwen (meldpunt VVN, initiatieven auto-industrie) - Focus - Ouderen, fietsers, jonge bestuurders Afspraak VNG: Uiterlijk in 2013 brengen gemeenten lokale fietsknelpunten in beeld en stellen een aanpak op gericht op het oplossen ervan.

5 Aanleiding Initiatief Provincie Fryslân: - Inventarisatie Fietsersbond (knelpunten) - A4 tjes gemeentelijke aanpak - Subsidie Wat kunnen we als gemeente doen?

6 Aanpak Opdracht Inventarisatie Fietsersbond Modelaanpak Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer Uitvoeren maatregelen Subsidie Beleid

7 Aanpak Lange termijnKorte termijn Voornemen Verankering in beleid (GVVP) - Inrichting openbare ruimte - Meer aandacht voor inrichting routes - Meer aandacht in educatieplan - Onderhoudsfrequentie fietspaden - Strooiroutes - Beleidslijn paaltjes / obstakels - ? Concreet Maatregelenplan - Pragmatisch - Snel uitvoerbaar - Laaghangend fruit - Kosteneffectief (?) Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer

8 Aanpak Korte termijn, maatregelenplan Stappen - Knelpunten categoriseren - Beoordelen knelpunten (urgentie) - Maatregelen bepalen - Ramen kosten

9 Aanpak Categoriseren knelpunten

10 Aanpak Categoriseren knelpunten DFMAKS A: Obstakels3811 B: Paaltjes101115 C:Hobbels5712 D: Overige knelpunten199 E: Olifantenpaadjes32 F: 50 km/uur wegen144

11 Aanpak Beoordelen knelpunten Urgentie maatregelen Hoge conflictkans Slecht zichtbaar / midden op de weg Lage conflictkans Relatief goed zichtbaar / aan de kant van de weg Hoofdfietsroute (PVVP/GVVP) of drukke route HoogMidden Overige fietsroutesMiddenLaag Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer

12 Aanpak Maatregelen - Aanbrengen reflectie op obstakels - Nieuwe reflecterende paaltjes (vervanging) - Inleidende markering - Weghalen paaltjes / obstakels / hekjes - Onderhoud klinkers, asfalt - Aanpak kruispunten Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer

13 Aanpak Kosten Eenheidsprijzen Globale raming OnderdeelUrgentie HoogMiddenLaagTotaal A: Obstakels€ 1000,- € 3000,- B: Paaltjes€ 500,-€ 5000,-€ 2000,-€ 7500,- C: Hobbels€ 5000,-€ 10.000,-€ 8000,-€ 23000,- D: Overig0,- E: Olifantenpaadje s 0,- € 1500,- F: 50 km/uur€ 15.000,- € 30.000,- 0,-€ 45.000,- Totaal€ 21.500,-€ 46.000,-€ 12.500,-€ 80.000,- Beheer en onderhoud Kosten indicatief

14 Aanpak Kosteneffectiviteit ? Kosten Relatief laag Effecten Veel ongevallen in de aangepakte segmenten

15 Resultaat en stand van zaken De Friese Meren - Vastgesteld plan, ingediend voor subsidie, communicatie Achtkarspelen - Plan in ontwikkeling, discussie maatregelen expertteam Knelp.Maatr. A: Obstakels387 B: Paaltjes10148 (32) Proef weglaten zomerpaaltjes C:Hobbels5740 D: Overige knelpunten190 E: Olifantenpaadjes31 F: 50 km/uur wegen142

16 Voorbeelden Obstakels

17 Voorbeelden Obstakels

18 Voorbeelden Obstakels

19 Voorbeelden Paaltjes

20 Voorbeelden Paaltjes

21 Voorbeelden Paaltjes

22 Voorbeelden Paaltjes

23 Voorbeelden Paaltjes

24 Voorbeelden Paaltjes

25 Voorbeelden Paaltjes

26 Voorbeelden Hobbels

27 Voorbeelden Hobbels

28 Voorbeelden Hobbels

29 Voorbeelden Overige knelpunten

30 Voorbeelden Olifantenpaden

31 Voorbeelden 50 km/uur wegen

32 Vragen?


Download ppt "Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google