Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik Vedder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014
2
Aanleiding en opdracht Aanpak en werkwijze Resultaat en stand van zaken Voorbeelden uit de praktijk
3
Aanleiding Brief minister, beleidsimpuls Verkeersveiligheid Ongevallen 2020 Landelijke doelstellingen Strategisch Plan Verkeersveiligheid Impuls
4
Aanleiding Impuls - Doorgaan en versterken (categorisering, handhaving) - Vernieuwen (meldpunt VVN, initiatieven auto-industrie) - Focus - Ouderen, fietsers, jonge bestuurders Afspraak VNG: Uiterlijk in 2013 brengen gemeenten lokale fietsknelpunten in beeld en stellen een aanpak op gericht op het oplossen ervan.
5
Aanleiding Initiatief Provincie Fryslân: - Inventarisatie Fietsersbond (knelpunten) - A4 tjes gemeentelijke aanpak - Subsidie Wat kunnen we als gemeente doen?
6
Aanpak Opdracht Inventarisatie Fietsersbond Modelaanpak Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer Uitvoeren maatregelen Subsidie Beleid
7
Aanpak Lange termijnKorte termijn Voornemen Verankering in beleid (GVVP) - Inrichting openbare ruimte - Meer aandacht voor inrichting routes - Meer aandacht in educatieplan - Onderhoudsfrequentie fietspaden - Strooiroutes - Beleidslijn paaltjes / obstakels - ? Concreet Maatregelenplan - Pragmatisch - Snel uitvoerbaar - Laaghangend fruit - Kosteneffectief (?) Actieplan Verkeersveiligheid Fietsverkeer
8
Aanpak Korte termijn, maatregelenplan Stappen - Knelpunten categoriseren - Beoordelen knelpunten (urgentie) - Maatregelen bepalen - Ramen kosten
9
Aanpak Categoriseren knelpunten
10
Aanpak Categoriseren knelpunten DFMAKS A: Obstakels3811 B: Paaltjes101115 C:Hobbels5712 D: Overige knelpunten199 E: Olifantenpaadjes32 F: 50 km/uur wegen144
11
Aanpak Beoordelen knelpunten Urgentie maatregelen Hoge conflictkans Slecht zichtbaar / midden op de weg Lage conflictkans Relatief goed zichtbaar / aan de kant van de weg Hoofdfietsroute (PVVP/GVVP) of drukke route HoogMidden Overige fietsroutesMiddenLaag Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer
12
Aanpak Maatregelen - Aanbrengen reflectie op obstakels - Nieuwe reflecterende paaltjes (vervanging) - Inleidende markering - Weghalen paaltjes / obstakels / hekjes - Onderhoud klinkers, asfalt - Aanpak kruispunten Intern Expertteam Beheer, buitendienst, stedebouw, verkeer
13
Aanpak Kosten Eenheidsprijzen Globale raming OnderdeelUrgentie HoogMiddenLaagTotaal A: Obstakels€ 1000,- € 3000,- B: Paaltjes€ 500,-€ 5000,-€ 2000,-€ 7500,- C: Hobbels€ 5000,-€ 10.000,-€ 8000,-€ 23000,- D: Overig0,- E: Olifantenpaadje s 0,- € 1500,- F: 50 km/uur€ 15.000,- € 30.000,- 0,-€ 45.000,- Totaal€ 21.500,-€ 46.000,-€ 12.500,-€ 80.000,- Beheer en onderhoud Kosten indicatief
14
Aanpak Kosteneffectiviteit ? Kosten Relatief laag Effecten Veel ongevallen in de aangepakte segmenten
15
Resultaat en stand van zaken De Friese Meren - Vastgesteld plan, ingediend voor subsidie, communicatie Achtkarspelen - Plan in ontwikkeling, discussie maatregelen expertteam Knelp.Maatr. A: Obstakels387 B: Paaltjes10148 (32) Proef weglaten zomerpaaltjes C:Hobbels5740 D: Overige knelpunten190 E: Olifantenpaadjes31 F: 50 km/uur wegen142
16
Voorbeelden Obstakels
17
Voorbeelden Obstakels
18
Voorbeelden Obstakels
19
Voorbeelden Paaltjes
20
Voorbeelden Paaltjes
21
Voorbeelden Paaltjes
22
Voorbeelden Paaltjes
23
Voorbeelden Paaltjes
24
Voorbeelden Paaltjes
25
Voorbeelden Paaltjes
26
Voorbeelden Hobbels
27
Voorbeelden Hobbels
28
Voorbeelden Hobbels
29
Voorbeelden Overige knelpunten
30
Voorbeelden Olifantenpaden
31
Voorbeelden 50 km/uur wegen
32
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.