De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stappenplan Duurzaam ondernemen 12 november 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stappenplan Duurzaam ondernemen 12 november 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Stappenplan Duurzaam ondernemen 12 november 2014

2 Inhoud presentatie 2 Manier van kijken naar duurzaamheid voor uw bedrijf aan de hand van vijf stappen Handvatten om uw eigen koers te bepalen

3 1. Bepaal strategisch belang Waarom is duurzaamheid voor uw bedrijf van belang? Klanten en/ of wetgeving eisen het Schaarste (grondstof, water, brandstof) De markt ondergaat een transitie Impact op maatschappelijke vraagstukken (imago) U vindt het zelf belangrijk Hoe urgent is het voor u om duurzamer te worden? 3

4 1. Bepaal strategisch belang Een fabrikant van rubber slangen voor benzinepompen kan overwegen om haar product duurzamer te maken. Echter, er is een transitie gaande naar elektrisch rijden. Beter kan hij zich verdiepen in nieuwe business kansen die elektrisch rijden hem bieden (en eventueel daarnaast de rubber verbeteren voor de ‘korte’ termijn). 4

5 2. Stel een ambitie Voor de één is het besparen van kosten de belangrijkste ambitie, anderen willen met duurzaamheid koploper in de sector worden. Waar ligt uw ambitie? 5

6 2. Stel uw ambitie Tapijtfabrikant Desso heeft haar ambitie om een koploper te zijn duidelijk op haar website verwoord: “Door het aannemen van het Cradle to Cradle® principe wil Desso bij het produceren van tapijten en kunstgras verder gaan dan ‘gewone’ duurzaamheid. Hiermee zet Desso een fundamentele en baanbrekende stap vooruit op milieugebied, waarop we toch al een voortrekkersrol spelen.” www.desso.com 6

7 3. Focus op impact 7 Extern – denk vanuit de keten en de (gezamenlijke) impact op uw klant en de klanten van uw klant. Vaak heeft u meer impact bij uw klant! Intern - motiveer en betrek medewerkers en ga op zoek naar duurzame innovaties, zoek partners om samen duurzame business te realiseren

8 3. Focus op impact Een producent van lampen heeft meer impact op energieverbruik als hij zijn lampen energiezuiniger maakt, dan als hij zelf de verlichting van zijn fabriek aanpast. 8

9 3. Focus op impact Focus op impact en hefboomwerking betekent: Kijken naar hetgeen het bedrijf in de markt komt brengen. Bezig zijn met de core-business en met de concurrentiepositie van het bedrijf Bezig zijn met ‘strategisch’ duurzaam innoveren. Verduurzamen wordt een kans om te groeien. 9

10 4. Maak resultaten meetbaar Bepaal wát u gaat meten. Meet datgene waar u op focust. Is dat een duurzaam product of een duurzame bedrijfsvoering? En focust u op milieu, op CO2 of op MVO? 10 Manieren om te meten aan product: - Levens Cyclus Analyse - CO2 footprint - EPD (EnvironmentalLevens Cyclus AnalyseCO2 footprint - EPD Product Declaration) Keurmerken: www.solidaridad.nl www.milieukeur.nl www.consuwijzer.nl/Keurmerken http://www.milieucentraal.nl/keur merken

11 4. Maak resultaten meetbaar Een alternatieve vorm om uw resultaten zichtbaar en aantrekkelijk voor de klant te maken is de berekening van de Total Cost of Ownership. Bereken bijvoorbeeld de besparing op: - het verbruik als uw product brandstof, elektra, water verbruikt - kilometers en manuren, als er service en onderhoud nodig en u de frequentie vermindert - brandstofverbruik, als uw product veel wordt verplaatst en u het gewicht vermindert 11 Evening Breeze, producent van gekoelde (hotel)bedden, rekent voor iedere klant uit wat in zijn specifieke situatie de besparing is van energiekosten én CO2, tegenover de investering. www.evening-breeze.comwww.evening-breeze.com

12 4. Maak resultaten meetbaar Manieren om te meten aan uw bedrijfsprocessen: Milieubarometer CO2 prestatieladder MVO prestatieladder ISO 14001 Standaard voor milieumanagement, certificeerbaar ISO 26000 gericht op MVO, richtlijnen NEN Zelfverklaring ISO 26000 (samenwerking MVO Nederland), Handleiding beschikbaar bij NEN 12 www.milieubarometer.nl www.co2-prestatieladder.nl www.mvoprestatieladder.nl www.iso14000.nl www.iso26000scan.nl

13 4. Maak resultaten meetbaar 13 Spijkstaal is in 1999 begonnen met de milieubarometer. Zij kunnen naar alle opdrachtgevers inzichtelijk maken wat zij de afgelopen jaren hebben bereikt. Ook kunnen zij inzichtelijk maken hoe de milieukosten zich hebben ontwikkeld.

14 5. Zorg voor een verdienmodel 14 Business model : beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en te gelde maakt.

15 5. Zorg voor een verdienmodel 15 De duurzame slipper ‘Plakkie’ wordt geproduceerd in Zuid Afrika, onder andere van oude autobanden. Dit biedt werkgelegenheid. Het startkapitaal is gesponsord. Lokale opslag is gratis, zowel de distributie als de reclame worden tegen een gereduceerd tarief aangeboden. De retail legt Plakkies zonder marge in de winkel. Opbrengsten stromen terug naar de townships. Duurzaam? Ja. Volhoudbaar?? Een duurzame volhoudbare economie bouwen we pas als we 100% van onze business duurzaam kunnen doen, en dus moet eraan verdiend kunnen worden.

16 Aanpak: bepaal vooral uw eigen koers - Die past bij uw bedrijf en sector - Die goed is voor de groei van uw business - Waar u energie van krijgt en mee aan de slag wilt Denk aan: - Ontwikkel duurzame producten en/of diensten - Kijk in je keten en werk samen - Ontwikkel nieuwe, duurzame business modellen - Ontdek nieuwe verbindingen en netwerken 16


Download ppt "Stappenplan Duurzaam ondernemen 12 november 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google