Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics, 71, 125-134.
2
Inleiding Persoons var (incl. geslacht) en individuele attitudes business ethics ethisch beoordelen ethische intenties ethisch gedrag (incl. besluitvorming) Research belang geslacht in business ethics: –Geen consistente bevindingen –Studenten samples –« orientations » zijn niet echt intenties/gedrag –Weinig cross-culturele studies
3
Objectieven Uitbreiden kennis relatie ethics - geslacht door Spaanse en USA samples van business professionals 1 hypothese: na controle van individuele verschillen zullen vrouwen een hoger niveau van algemeen ethisch redeneren hebben dan mannen (ethical reasoning of ethical judgment)
4
Methode (1) Zelfrapportering 10 vignettes (ethische standpunten business dilemma’s) p.126-7 Convenience sample met systematische selectie van n de naam om random selectie te simuleren 153 USA en 77 Spanje Moral equity component ethical judgment = alg. beoordeling fairness; 4 items; 1-7 schaal; alpha OK
5
Methode (2) Overall ethical judgment; 1 item Ethical intentions; 2 items (eigen en collega’s; alpha OK Leeftijd in jaren; business experience in categorieën M, SD, correlaties en MANCOVA als analyses
6
Resultaten Table 1: –Gemiddelden kernvariabelen relatief hoog –Kernvariabelen gecorreleerd MANCOVA –Ethical intention sign. correlatie met geslacht (vrouwen hoger) Table 2: –Multivariate: geslacht significant –Univariate: geslacht marginaal sign met overall ethical judgment en duidelijk significant met ethical intention (tweemaal vrouwen hoger)
7
Discussie Geslacht speelt rol in ethisch beoordelen; verschillend voor diverse componenten Onderzoeken link beoordelen en intenties (o.a. org. factoren als mediatoren) Implicaties global organisaties (staffing, training, gedragscodes, rolmodellen) Opgegeven beperkingen: convenience sample, common method bias, sociale wenselijkheid bias, cross-sectioneel, 2 landen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.