Download de presentatie
1
Welkom in groep 2-3
2
Door de tunnel naar groep 2-3
Tijdens de overstapochtend in juni
3
Informatieavond groep 2-3
Kennismaking leerkrachten en ouders De combinatiegroep 2-3 Activiteiten, thema’s en vakken door het jaar heen Praktische informatie Zorg voor de kinderen Hulpouders etc.
4
Wie zijn wij? Juf Wieske Simonetti Juf Debby Kuiper Maandag Dinsdag
Woensdag Donderdag vrijdag Maandaochtend Dinsdagochtend
5
Belangrijke informatie
Kalender (belangrijke data) 2 keer info ontvangen (gescheiden ouders): geef dit door ! Schoolgids en visie op website: Infobrief (belangrijke info) Via de mail! Dus check uw mailadres en geef nieuw adres altijd door!
6
Groepsinformatie Specifieke informatie over groep 2-3 en vraag naar
hulp. Leesbladen en oefensites voor groep 3: Mail van de leerkracht Op de deur Mailadres school:
7
Combinatiegroep 2-3 Waarom deze keuze? Voordelen: Spelend leren
Geleidelijke overgang naar leren lezen, rekenen en schrijven Zelfstandigheid, leren omgaan met uitgestelde aandacht Leren van elkaar Aandacht in kleine kringen dus veel aandacht mogelijk gemaakt door ondersteuning (2 leerkrachten in de groep) Kun je al meedoen? Dan doe je mee. Is het te lastig, dan kun je een stapje lager meedoen…..
8
De combinatie!!! Gezamenlijke activiteiten en thema’s Kringen
Eten en drinken Buiten spelen Samen leren , leren van en met elkaar Gym muziek Spelletje: zoek je maatje met hetzelfde stippenaantal Groep 3 leest de eerst zinnetjes voor aan groep 2
9
En zo spelen en werken we
Samen op ons eigen niveau en leren we met en van elkaar………….
10
Verschil moet er zijn! Groep 2: Groep 3:
Iets meer buiten spelen en wat vaker Meer aandacht voor lezen, rekenen, in hoeken schrijven en WO vakken Opbouw in aantal werkjes/opdrachten Eigen laatje, eigen etui Opbouw in zelfstandig werktijd Grote klimrek Grote gymzaal De hoeken verschillen hier en daar
11
Aandacht voor beide groepen en kleine kringen
Kleine kringen met groep 2 of groep 3 Kleine kringen voor kinderen die extra oefening nodig hebben Kleine kringen voor kinderen die voorsprong hebben Soms speelt groep 2 of 3 buiten, soms is er ondersteuning en soms werken we met het stoplicht
12
Verloop van een dag in groep 2-3
Binnenkomst Door de kleuteringang vanaf 8.20 Vanaf 5 jaar tot aan de deur. Als uw kind een werkje wil laten zien: welkom, anders graag snel afscheid. Bijzonderheden op lijstje invullen Afscheid nemen en zwaaien bij het raam vóór de bel! Groep 3 vanaf Pasen alleen naar binnen! Jas in luizenzak Tas aan de kapstok Bekers, bakjes in de kratten (voorzien van naam!). Alleen melk zuivel en evt brood worst in koelkastbak Gymtas blijft in de luizenzak de gehele week.
13
Kleine kring groep 2 met een
activiteit van kleuterplein Kleine kring met een activiteit uit leessleutel Groep 2 kleine kring en groep 3 aan het werk met instructie
14
Ganghoeken voor broertjes en zusjes voor en na schooltijd :
15
Kring of meteen aan het werk
Iedere dag 2 helpende handen Ritme hangt op het bord In de kring openen we met: -Welke dag is het? Wat gaan we vandaag doen? -Dagopening -Liedje Het weer -activiteit rekenen of taal, een verhaal etc.
16
Activiteiten en vakken
Thema’s uit kleuterplein en leessleutel geïntegreerd zodat alle doelen aan bod komen Taal voor groep 2, lezen voor groep 3 Rekenen voor beide groepen Motorische activiteiten voor groep 2, schrijven voor groep 3. Muziek Gym Creatieve activiteiten: tekenen en handvaardigheid Identiteit Wereld oriënterende activiteiten: geschiedenis, aardrijkskunde, biologie leefstijl
17
kleuterplein 16 thema’s waarbij alle ontwikkelingsgebieden aan
bod komen en we werken aan doelen die kinderen 8 thema’s zijn in het eerste kleuterjaar aan bod Gekomen. Dit jaar: Vakantie Weer Bouwen Familie Post Dieren Alles groeit Water Feesten: Sint, kerst, Pasen en Belevingswereld van het kind
18
Letters en lezen Groep 2 voorschot met letters (ieder thema staat een letter centraal Groep 3 leren lezen
19
lezen Methode: De sleutel tot het leren lezen
16 thema’s waarin lezen, taal, spelling en Woordenschat centraal staat Materialen die we gebruiken: Sleutelboek Leesboek prentenboek Werkboek Plusboek Spellen Computerprogramma
20
De eerste helft van het jaar leren we de ene dag een woord en de andere dag een letter uit dat woord. Met die woorden en letters, kunnen we woorden en zinnen maken.
21
Lezen in het leesboek Woorden kleien Creatieve verwerking van een letter in het letterschrift Letters meteen schrijven Woorden maken met geleerde Letters uit je letterdoosje
22
Voorlezen aan je maatje……
Na een week konden we dit al lezen:
23
rekenen Meten tijd en geld Groep 2: Kleuterplein
Groep 3: Wereld in getallen Spelenderwijs met spelletjes Verwerking door groep 3 in een schriftje
24
Motoriek en schrijven Groep 2 en 3 oefenen eerst schrijfvoorwaarden in bijv zandtafel en groep 3 in een schrift. Vanaf januari gaat groep 3 letters oefenen in een schrift. Eerst schrijfletters los, later verbonden
25
Vingergymnastiek en pengreep
26
gym Maandagmiddag groep 3 groot materiaal met meester Nico in de
grote gymzaal Dinsdagochtend groep 2 met juf Debby/juf Wieske groot materiaal in de speelzaal Donderdagochtend gehele groep Spelles met juf Debby Denk aan: Gymkleding !!(maandag mee, vrijdag mee naar huis om evt. te wassen!): Korte broek, t-shirt of turnpakje Gymschoenen
27
muziek Om de week op dinsdag zingen we liedjes met meester Han.
In de groep zingen we ook veel liedjes en maken we muziek!
28
leefstijl 6 thema’s per jaar Sociale interactie en vaardigheden
Omgang met elkaar Regels en afspraken energizers
29
Creatief/handvaardigheid
Tekenen Schilderen handvaardigheid
30
Verkeer 3 verkeersweken: fietsoefeningen, educatieve wandeling door de wijk. Hulp van ouders gevraagd! Verkeersmethode: rondje verkeer. Geschiedenis: Bij de tijd met lessen over bijv. “de winkel, vervoer, de school Communicatiemiddelen van vroeger Aardrijkskunde: Blauwe planeet met onderdelen als “grond, van boven af het weer, in de verte etc.
31
identiteit Dagopeningen Stiltemomenten Voorlezen uit de bijbel
Projecten Naar de kerk met Kerst en Pasen
32
Overige vakken en activiteiten
Twee weken in het voorjaar: Week van de lentekriebels Dieren, omgeving, seizoenen, lichaam etc Komt aan bod
33
Spelen en leren in hoeken
34
Themahoek fotograaf
35
kiesbord
36
weektaak/werkjes van de week
37
vieringen Optredens van onderbouwgroepen aan elkaar Op het podium
Foto’s komen op de site Eens per jaar mogen ouders kijken tijdens de jaarsluiting
38
Tussendoortje en lunch
We wassen handen voor de lunch We houden een momentje stilte voor de lunch We lunchen aan tafel Denkt u aan gezonde tussendoortjes en een gezonde lunch Namen op bakjes en bekers!
39
Zingen dansen Kaarsjes
verjaardag Verjaardagsritueel: Zingen dansen Kaarsjes blazen trakteren rond de klassen Gezond is fijn!!!
40
Werken met laptops Wilt u uw kind een koptelefoontje meegeven in een zakje voorzien van naam????
41
Zorg voor de kinderen Resultaten van de kinderen worden nauw gevolgd door observaties, dagelijks werk, methode gebonden toetsen (groep 3) en citotoetsen. Groep 3 : Herfstsignalering in oktober/nov: Hoe verloopt het lezen? Ontwikkeling wordt bijgehouden d.m.v. de “kijk”. Een observatiesysteem wat we gebruiken voor kleuters. Twee keer per jaar gesprekken: november, april en juli (facultatief). Drie keer per jaar krijgt groep 3 een rapport. Bijzonderheden graag melden ! Intern begeleider: Louis Opstal
42
kikker Kikker gaat ieder weekeind bij een ander kind logeren.
Hij krijgt zijn logeertas mee en ons kikkerklassenboek. Uw zoon of dochter mag het vriendenblad invullen en een letter versieren. Op maandag mag kikker met zijn tas en boek weer mee terug naar school!
43
Samen opruimen/ bord met taakjes
44
Hulpouders gevraagd! Klassenouders Luizenouders Bibliotheekouders
verkeersouders Leesouders Bij activiteiten: Rij-ouders Ouders die klusjes kunnen doen altijd welkom!
45
Een fijn school…… aar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.