Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Een kleurrijk avontuur.
Mindmappen Een kleurrijk avontuur.
2
Welkom Wat gaan we vandaag doen: Hoe mensen leren De hersenwerking
De principes van mindmappen Ervaringen in de klas Aan de slag
3
Hoe mensen leren Items aan het begin van de leerperiode
(primacy effect). Items aan het eind van een leerperiode (recency effect). Ieder item geassocieerd met dingen of patronen reeds opgeslagen, of gelinkt aan andere aspecten van wat geleerd wordt. Ieder item dat is benadrukt als bijzonder of uniek. Ieder item dat appelleert aan de vijf zintuigen. De items die de persoon bijzonder interessant vindt.
4
De hersenwerking De linkerhersenhelft is gespecialiseerd in de volgende vaardigheden: Taal (woorden, symbolen). Nummers. Logica (volgorde, lijstjes, lineair, analyse, tijd, associatie).
5
De hersenwerking De rechterhersenhelft is gespecialiseerd in de volgende vaardigheden: Ritme (patronen). Kleur. Plaatjes (dagdromen, verbeelding, visualisatie). Ruimtelijk bewustzijn (dimensies, associatie, gestalt). (Buzan)
6
Mindmappen Ontwikkeld door Tony Buzan.
Sluit beter aan bij onze hersenwerking. Maakt beter gebruik van beide hersenhelften. Principe van radiant thinking
7
kenmerken van mindmapping
Het onderwerp van aandacht wordt verbeeld in een centraal plaatje. De belangrijkste thema's van het centrale onderwerp vertakken zich verder. De takken bestaan uit een kernwoord of plaatje, geplaatst op een geassocieerde lijn. Onderwerpen van afnemend belang worden ook uitgedrukt in uiteinden van deze takken. De takken vormen een soort wortelstructuur
8
Het onderwerp van aandacht wordt verbeeld in een centraal plaatje.
9
De belangrijkste thema's van het centrale onderwerp vertakken zich verder.
10
De takken bestaan uit een kernwoord of plaatje, geplaatst op een geassocieerde lijn.
11
De takken vormen een soort wortelstructuur
12
Instructie Instructie voor het maken van een samenvatting in de vorm van een Mind Map. Wat heb je nodig? Een vel A4 (of A3), een pen en kleurpotloden of stiften. Een mindmap lukt niet altijd in één keer. Maak dan een nieuwe.
13
Hoe maak je een mindmap Neem een A4 (of A3) en leg het overdwars (landscape). Noteer sleutelwoorden (geen zinnen). Werk netjes en schrijf duidelijk. schrijf de titel van het hoofdstuk, het thema waar het om gaat, in het midden van het vel. Maak er een tekeningetje bij dat voor jou het onderwerp symboliseert en trek er een kader omheen (een ellips).
14
Trek, uitgaande van dit kader, een krans van lijnen naar de sleutelwoorden van het hoofdstuk, de titels van de paragrafen, met verschillende kleuren; het zijn de takken die van boven gezien uit de boom (de ellips) groeien. Maak er zoveel mogelijk tekeningetjes bij. Noteer naast die takken de begrippen die in de paragraaf worden gebruikt. Bij ieder begrip krijg je nieuwe invallen. Schrijf elke inval als een sleutelwoord (niet in de vorm van een zin) naast de nieuwe (zij)takken. Vervang eventueel sleutel woorden door tekeningetjes. Uit iedere zijtak kunnen weer nieuwe zijtakjes groeien en zo verder.
19
Voorbeelden van leerlingen
Wat valt op: Schaamte voor tekenen…kinderachtig Liever met de computer Wel Kleurgebruik Verbeelding Andere beelden Hybride vorm
23
gebruik Als samenvattingstechniek Als brainstormtechniek
Verbanden duidelijk maken/krijgen Ordenen en structureren
24
Voordelen Overzichtelijk Persoonlijk Creatief Hersenen optimaler benut
leuk
25
Gebruik in de klas
26
Gebruik in de klas Als samenvatting Als brainstorm
Als Kleurrijk woordweb. Kleurgebruik op bord Ook kleurgebruik in schrift
29
Aan de slag Wees creatief!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.