Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJan Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Mobility windows: praktijkvoorbeelden “Immersie: taal en interculturaliteit” Bachelor Toegepaste Taalkunde An Desmet An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area
2
-Context -Doelstellingen opleiding -Vak Immersie: taal en interculturaliteit -Uitdagingen bij de voorbereiding van de mobility window -Resultaten -Lessons learned -Sterktes -Zwaktes -Uitdagingen voor de toekomst inhoud
3
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Opleiding ‘Bachelor of Arts in de Toegepaste Taalkunde’ bachelor van 3 jaar, gevolgd door Masteropleiding Tolken, Meertalige communicatie of Vertalen Alle studenten kiezen twee evenwaardige vreemde talen: 1. Duits / Engels / Frans 2. Duits / Engels / Frans / Spaans / Italiaans / Russisch / Turks Daarnaast volgen de studenten een zwaar pakket Nederlands en Algemene vakken Situering: Opleiding
4
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Lange traditie van buitenlands semester in 3 e bachelor -Populaire keuze, ongeveer 80 procent van de studenten gaat -Veel werk in positieve omkadering van buitenlandsemester -Alle studenten moeten naar een taalgebied van 1 van de talen en moeten ook hun andere taal kunnen volgen -Zeer positieve evaluaties van buitenlandsemester -Reden om niet te gaan: -Volgen liever vakken van de opleiding -Drempelvrees -Thuissituatie / relatie / vaste activiteiten / jobs Situatie vooraf
5
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Internationalisering tot een kernbegrip maken van de visie / missie -Plaats in modeltraject moest ook studenten over de streep trekken die onder druk staan om niet weg te gaan (ouders, relatie, sportclub, …) -Opleiding moest logischer in elkaar zitten voor studenten die naar het buitenland gaan -Voorbereidings- en natraject belangrijk -Opleiding wilde vermijden om nog vakken te organiseren voor kleine groep van studenten die niet deelnamen aan buitenlandsemester Doelstellingen van de opleiding
6
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -De aanscherping van de interculturele competenties van de student -een katalysator te zijn voor -De toepassing van eerder verworven kennis over interculturele communicatie en culluurgeschiedenis van de taalgebieden -De toepassing van de onderzoeksmethode van het participerend observeren -De toepassing van de verworven vreemdetalenkennis. -Buitenlandsemester moet voldoen aan een aantal standaarden inzake thematiek en studiepunten Voorstel: vak “Immersie: Taal en Interculturaliteit”
7
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Maakt deel uit van modeltraject (1 e semester Ba3) -27 credits -Bestaat uit drie clusters: -9 credits algemene vakken -6 credits taal van gastland -12 credits tweede vreemde taal -Binnen deze clusters kan het opleidingsonderdeel variabel worden ingevuld, waarbij de sterkten van de plaatselijke instelling maximaal kunnen worden benut. Voorstel: vak “Immersie: Taal en Interculturaliteit”
8
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Overtuigen onderwijzend personeel -Idee kwam “van boven” -Algemeen wel positieve visie rond buitenlandsemester -Weerstand rond aspect ‘verplichting’ => wordt niet gebruikt in communicatie ‘wordt verwacht’ -Opleidingshervorming -Rationalisering -Traject rond buitenlandsemester gebouwd => verzwaring ba2 -Duidelijk voortraject -Beslissing over welke vakken ‘wegvallen’ -Voortraject: interculturele vaardigheden -Grootste zorg: wat met studenten die niet kunnen gaan/weigeren te gaan Uitdagingen bij voorbereiding
9
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Doelstelling: interculturele vaardigheden aanscherpen -Gedeelte van de vakken samen met inkomende studenten -9 credits algemene vakken of keuzevakken -5 credits: Nederlands: intercultureel project -5 credits: vreemde taal: intercultureel project: lectuur- en projectopdracht -5 credits: vreemde taal: vak bij andere opleiding -Nederlands samen met inkomende studenten: -cultuur en instellingen van de lage landen -Migratie naar België + case -=> culturele context benaderen vanuit een intercultureel perspectief Binnenlandtraject
10
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Studenten overtuigen -Extra infosessie voor ouders -Aantal partners vergroten: promoten van opleiding als internationale partner -Wat met studenten met -Financiële beperking => doorverwijzing naar sociale dienst (lening/voorafname beurs) -Functiebeperking samenwerking met sociale dienst (speciale Europese beurs) Intensieve samenwerking met partners -Werkstudenten => samen overlopen van de opties Uitdagingen bij voorbereiding
11
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area - Selectieprocedure: wie ‘moet’ gaan? - Definitie student 3 e bachelor= iemand die tijdens academiejaar kan afstuderen Bij invoering: 72 credits maximaal opnemen: iedereen die ingeschreven is voor 108 credits wordt aangeschreven en opgevolgd Diegene die 108 credits behalen na tweede zit kunnen vertrekken - Iedereen krijgt een plaats op basis van resultaten van Ba1 = enige objectieve maatstaf -Mentaliteitswijziging: niet iedereen krijgt stad/land van voorkeur -Vast systeem van herexamens per cluster – strak vastgelegd op studiefiche Uitdagingen bij voorbereiding
12
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Verrassend weinig tegenkanting – zeer veel appreciatie voor de extra infosessie -Aantal studenten binnenlandsemester -Jaar 1: 7 -Jaar 2: 3 -Jaar 3: 4 -Meer praktische vragen, onzekerheden en klachten aan het begin van semester – ook van ouders -Studenten vinden het niet eenvoudig om vrij te kiezen volgens cluster -Relatief minder ‘plantrekkers’ Resultaten
13
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Enquête 13-14: 103 respondenten (van de 129) -Evaluaties van studenten overwegend positief -Koudwatervrees vooraf: 35% zou niet naar het buitenland geweest zijn mocht het geen deel uitmaken van het standaardprogramma -Achteraf gezien: 93% is blij dat hij/zij naar buitenland is geweest -Aan te raden voor andere studenten: 99% JA! Evaluatie van studenten
14
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Hoe omgaan met ‘leeg semester’ indien studenten net geen 108 credits behalen Eerste instantie heel strikt: soms nodeloos ‘tegenhouden’ Nu meer flexibele aanpak in samenspraak met student (faculteit zet limiet op 100 credits) Duidelijke info bij het samenstellen van het programma van Ba2 ism trajectbegeleider studenten zijn gewaarschuwd -Nood aan preventie van doelgroep met ‘niet geregistreerde beperkingen/moeilijkheden’ => vast onderdeel van infosessie Lessons learned
15
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Studenten die een buitenlandsemester als onmogelijk beschouwen, gaan toch -Verscheidene studenten met functiebeperking (fysieke beperkingen, autismespectrumstoornis, zeer zware allergie,…) -Werkstudenten overwegen loopbaanonderbreking -Ook belangrijk voor studenten die anders omwille van verwachting van omgeving niet zouden kunnen gaan -Moet strak geregeld zijn => betere communicatie mogelijk -Meer info beschikbaar: financiële inschatting per bestemming, overzicht van vakken, tips rond huisvesting -Flexibele invulling vakken: nadruk op sterktes partners -Zelfevaluatie: groei in soft skills Sterktes
16
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Studenten die financiële moeilijkheden hebben: moeilijkst op te volgen geen zicht op hoeveel studenten steun krijgen of vragen -Verschillende studenten per bestemming: soms de neiging om samen te klitten, zeker als ‘leider’ daar behoefte aan heeft. Moeilijk om aan groepsdruk te weerstaan -Niet altijd gelijk niveau van partner, zeker niet wat de ‘andere’ taal betreft -Moeilijk om resultaten te meten: hoe (groei van) interculturele vaardigheden meten? Zwaktes
17
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Duidelijke visie van de opleiding -Realistische opbouw van opleiding -Heel goede samenwerking onderwijzend personeel – administratief personeel -Intense samenwerking tussen verschillende administratieve krachten: studentensecretariaat, trajectbegeleider,… vlotte informatiedoorstroom zeer belangrijk -Flexibiliteit!! -Eenduidige communicatie Voorwaarden
18
An Desmet - 7.11.14 - Flanders knowledge area -Het buitenlandsemester nog meer integreren in de opleiding -leerproces ter plaatse optimaliseren -Terugkoppeling naar buitenlandverblijf in vakken of in onderzoeksopdrachten vermeerderen -Uitbreiding partners -Kwalitatieve opvolging partners -Crisis => universiteiten minder happig op niet wederkerige uitwisselingen -Aanbod voor inkomende studenten moet verder groeien -Wat als beurzen competitief worden -Sommige taalgebieden moeilijk te ontsluiten Uitdagingen in toekomst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.