Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May
2
Markt ontdekt migrant als klant Al langer dan 25 jaar passen supermarkten hun assortiment aan wat klanten vragen Daar geniet de gehele samenleving van, met een rijk geschakeerd en divers aanbod
3
Zorg- en verpleegsector weet migrant niet te vinden? Onvoldoende toegankelijk voor groeiende groep oudere migranten Verkeerde beeldvorming over en weer Ze zorgen toch zelf voor elkaar?
4
Hoe zou dat toch komen? Zijn zoveel zorgmanagers kleurenblind? Is er geen prioriteit om zich te verdiepen in de veranderende samenleving met nieuwe klanten en nieuwe kansen? Realiseert men zich wel voldoende,dat voor de nieuwe vraag een specifiek aanbod nodig is?
5
Binnenkort is een groot deel van het cliëntenbestand gekleurd Straks moet werving van personeel voor een belangrijk deel onder migranten plaatsvinden (Oudere) migranten komen eraan
6
Veel zorginstellingen zijn nog te afwachtend. Als er geen omslag plaatsvindt, dan zal de allergie omslaan in eczeem, wat gepaard gaat met jeuk en irritatie. Allergisch voor oudere migranten? En daar staan we in de zorg niet op te wachten.
7
Zorg met Kleur Interculturele zorg=verantwoorde zorg Vraaggestuurde zorg Zorg op maat Belevingsgerichte zorg Cultuurspecifieke zorg Veel slogans om nieuwe klanten te lokken als camouflage
8
Dat medewerkers een zekere cultuurgevoeligheid ontwikkelen. Dat het personeel een afspiegeling vormt van de nieuwe klantengroepen. Als remedie gaat het er in werkelijkheid om:
9
Dat is een combinatie van: Basiskennis over de belevingswereld van oudere migranten. Gevoeligheid voor cultuur en bepaalde gebruiken en vooral interesse. Het gaat om cultuursensitieve zorg
10
Een open en vriendelijke houding Menselijkheid, gekoppeld aan beroepseer Zorg bieden waar echt behoefte aan is (effectieve zorg) Zorg die past bij de nieuwe klant En het gaat om nog veel meer…
11
Een heldere visie op Interculturalisatie = voorwaarde om aan stijgende en veranderende zorgvraag te kunnen voldoen. Kortom, het vraagt om
12
“Interculturalisatie is het proces, waarbij de organisatie verandert naar een multiculturele instelling. (…)In een dergelijke organisatie is de dienstverlening afgestemd op de culturele diversiteit van haar cliënten” Jan Booij: vernieuwer en voorloper in het interculturalisatieproces
13
Veranderingen dwars door de gehele organisatie. Dat heeft te maken met zowel de structuur als de cultuur, maar ook met houding van medewerkers, management en bestuur. Deze ontwikkeling impliceert
14
Interculturalisatie is proces van lange adem Interculturalisatie zal veel onverwachte weerstanden oproepen Interculturalisatie vraagt veel durf, flexibiliteit en doorzettingsvermogen Interculturalisatie vraagt om een integrale benadering Lijkt gemakkelijk, maar…
15
Moet een manier van werken worden Is vanzelfsprekend zorg op maat en Is vanzelfsprekend belevingsgericht Cultuursentiviteit
16
Een goed doordachte implementatie- strategie om tot duurzame verandering te komen Oprechte aandacht voor etnische- en culturele diversiteit en De zorgwensen van de klant moeten gaan boven organisatie knelpunten Maar daarvoor is nodig:
17
Stelt hoge eisen aan mens en organisatie. Hoeft niet perse meer te kosten maar Vraagt andere maatstaven om de (culturele)kwaliteitszorg te meten. …Maar je krijgt er veel voor terug!! Deze strategie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.