De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg"— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Leendert Jan Wieberdink informatiespecialist

2 Beroepspraktijk onder de LOEP
Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Rol mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

3 Doelstelling van de leerlijn
Versterken van de competentieontwikkeling van bachelorstudenten in het opsporen van evidentie – het onderzoekend vermogen Studenten leren hoe ze als afgestudeerde kunnen bijdragen aan innovatie in de beroepspraktijk Informatievaardigheid als onderdeel van onderzoeksvaardigheid Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

4 Competentie Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek
Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator

5 Competentie Jaar 1: Oriëntatie op onderzoekende basishouding
Jaar 2: Kritische beroepshouding Jaar 3: Kritische reflectieve beroepshouding Jaar 4: Innovatieve beroepshouding Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator

6 Opzet LOEP-leerlijn Facultaire leerlijn: Logopedie Mondzorgkunde
Farmakunde Huidtherapie Optometrie & Orthoptie Fysiotherapie Oefentherapie Cesar Verpleegkunde Medisch Handelen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

7 Opzet LOEP-leerlijn Ieder jaar twee beroepsproducten
Zoeken en gebruik maken van literatuur Zelf gegevens verzamelen en gebruiken Centraal onderwijs: kennisverwerving en -verwerking voor onderzoeksvaardigheden Opleidingsspecifieke beroepsproducten Docentenpoule vanuit de opleidingen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator De kennis en vaardigheden die de student in het CO verwerft, verwerkt en oefent, past hij in de opleiding toe bij het maken van het beroepsproduct. De opleiding heeft de verantwoordelijkheid voor en regie over de toetsing van deze competentie

8 Rol mediatheek Practicumles, 1e en 2e jaar Vakliteratuur
Evidence-based practice Probleemstelling Systematisch zoeken Beoordelen Oefenen met bronnen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

9 Rol mediatheek Vakliteratuur Waar te vinden? Evidence-based practice
Efficiënt op zoek naar het beste bewijsmateriaal Probleemstelling/zoekvraag Formuleren van een PICO-vraag Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

10 Rol mediatheek Systematisch zoeken Opstellen van een zoekplan
Zoektermen kiezen Zoektermen combineren Begrenzen Zoekmethoden (bouwsteen, sneeuwbal) Bronnen kiezen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

11 Rol mediatheek Beoordelen Betrouwbaarheid Niveaus van bewijs
Evalueren en verantwoorden van het zoekproces Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

12 Rol mediatheek Oefenen met bronnen Bronnen via de mediatheeksite
PubMed Databanken per opleiding Online tijdschriften Richtlijnen en meetinstrumenten Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

13 Rol mediatheek Voordelen:
Onderschrijft belang van informatie- en onderzoeksvaardigheid Grote zichtbaarheid mediatheek voor studenten en docenten Partner in onderwijsontwikkeling Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

14 Materiaal Sharepoint Elektronische leeromgeving met materiaal ter ondersteuning Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

15 Tijdsinvestering 2009-2010 LOEP 1e-jaars: 65 uur LOEP 2e-jaars: 74 uur
Vertaald naar formatie: 0,14 fte Op formatie van 3,1 fte: 4,5% (excl. voorbereiding en afstemming) Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

16


Download ppt "Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg"

Verwante presentaties


Ads door Google