De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toegepaste organisatiekunde

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toegepaste organisatiekunde"— Transcript van de presentatie:

1 Toegepaste organisatiekunde
Een begrippenkader voor de organisatiekunde

2 Wat is een organisatie? Kenmerken van een organisatie
De menselijke factor Een samenwerkingsvorm Doelgerichtheid Continuïteit

3 Wat is een organisatie? Verschillende betekenissen van organisatie
Functionele organisatie  organisatie als functie Institutionele organisatie  organisatie als object Instrumentele organisatie  organisatie als instrument

4 Wat is een organisatie? Het Synergie-effect
Het resultaat van het totale samenwerkingsverband > Een optelling van de resultaten van de individuele prestaties

5 Organisatie, bedrijf en onderneming
Organisatie: Een menselijke samenwerking die doelgericht en blijven is. Vb. Amnesty International

6 Organisatie, bedrijf en onderneming
Bedrijf: Een organisatie die goederen en/of diensten voortbrengt met het doel deze op een afzetmarkt te verkopen. Onderneming: Bedrijf dat altijd gericht is op het maken van winst.

7 Productiviteit, effectiviteit en efficiëntie
Productiviteit: De verhouding tussen het bereikte resultaat en de daarvoor gebrachte offers Resultaat Productiviteit = ――――――― Offers

8 Productiviteit, effectiviteit en efficiëntie
Effectiviteit: De verhouding tussen het werkelijk bereikte resultaat en het normresultaat dat men eigenlijk had moeten behalen. Efficiëntie: De verhouding tussen de normoffers die men had mogen brengen, en de werkelijk gebrachte offers.

9 Waarom organisatietheorieën bestuderen?
Waarom zijn organisatietheorieën zinvol? Ze vormen een leidraad bij beslissingen in de managementpraktijk. De theorieën vormen onze visies op organisaties Theorieën maken ons bewust van de omgeving van het bedrijf. Theorieën zijn een bron van nieuwe ideeën.

10 Bronnen THUIS, P.T.H.J., Toegepaste organisatiekunde. een begrippenkader voor de organisatiekunde, Wolters-Noordhoff, Groningen, 2003, 200p.


Download ppt "Toegepaste organisatiekunde"

Verwante presentaties


Ads door Google