Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHans Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad
2
Doelstelling en vragen Doel is aanbevelingen voor KB en CBRB om de organisatiegraad te verhogen Onderzoeksvragen: 1. Hoe ziet organisatiegraad eruit? sociaaleconomisch nautisch commercieel 2. Zijn organisaties bekend? 3. Waarom wel of niet aangesloten?
3
Onderzoeksmethoden Korte schriftelijke enquête onder ongeorganiseerde ondernemers 28/31% respons (639 reacties) Schriftelijke enquête leden KB en varende ondernemers CBRB 43% respons (406 reacties) Totale bestand 33% respons (meer dan 1.000 reacties)
4
Sectoren in de binnenvaart Rijn droge ladingvaart grootste sector één groter schip, helft werkgever Binnenlands/N-Z dl, zand/grind, sleep/duwvaart, speciaal vervoer één kleiner schip, bin/N-Z kwart werkgever Tank- en containervaart meerdere grotere schepen, merendeel werkgever
5
Leeftijd en opleiding Leeftijdsopbouw binnenvaart vergelijkbaar met Ned. zelfstandigen wel vergrijzing in bin. N-Z d.l. vaart Opleidingsniveau lager tov Ned. zelfst. laatste jaren fors gestegen hoe jonger hoe hoger de opleiding bin.N-Z d.l./ container- en zand/ grindvaart relatief lagere opleiding speciaal vervoer hogere opleiding
6
Organisatiegraad Sociaaleconomisch een derde deel (5% achteruitgang sinds 1999) Nautisch de helft Commercieel een kwart of minder Totaal tweederde deel georganiseerd Slechte een derde deel van binnenvaart- ondernemers is nergens bij aangesloten (circa 1.000) Wees dus realistisch over het aantal en belang van ongeorganiseerden
7
Wie is sociaaleconomisch georganiseerd Container- en Rijn droge ladingvaart relatief minder in sleep/duwvaart, special vervoer en zand/grind Oudere ondernemers minder jonge ondernemers Geen verband met opleidingsniveau en werkgeverschap Richt je op jonge ondernemers Richt je op ondernemers in deelsectoren: zand/grind, sleep/duw en speciaal vervoer
8
Bekendheid organisaties ongeorganiseerden
9
Werving KS, KB en CBRB zijn goed bekend onder ongeorganiseerden Ongeorganiseerde ondernemers lijken niet altijd goed op de hoogte te zijn van bereikte resultaten Communiceer over successen
10
Vertegenwoordiging
11
Eens met beleid
12
Ongeorganiseerden lid worden één organisatie
13
Georganiseerden willen samenwerken
14
Groot draagvlak KS: grote meerderheid eens met beleid en voelt zich vertegenwoordigd KB/CBRB: helft niet-aangeslotenen eens met beleid en vertegenwoordigd Helft ongeorganiseerden wil lid worden van één brancheorganisatie Leden KB en CBRB willen zeker wel één brancheorganisatie Richt één brancheorganisatie op bestaande uit KS, KB en CBRB
15
Doelgroepen Leden vinden dat belang van vervoerders voorop staat waken voor belangenverstrengeling Derde deel leden staat zeker wel open voor samenwerkingsverbanden derde deel enigszins, 20% neutraal en 12% niet Betrek commerciële samenwerkings- verbanden bij brancheorganisatie
16
Contributie Leden tevreden over contributie wel hoge kostenpost jong hoog opgeleide leden minder tevreden Bij helft ongeorganiseerden spelen hoge kosten een rol speelt grotere rol bij jonge ondernemers Verhoog contributie niet en kies voor uniforme contributieregeling bij vorming één brancheorganisatie
17
Rangorde beleidsterreinen
18
Vervoers- en marktbeleid Beïnvloeding wet- en regelgeving economisch beleid no 1 Leden minder tevreden over beleid crisismaatregelen/ transitiecomité andere beleidsonderwerpen wel tevreden Leden zeer tevreden over info en persoonlijke advisering hoeft voor ongeorganiseerden minder of niet voor leden hoeven ook geen collectieve diensten, mantelcontracten, cursussen, ed. Richt je op economische ondersteuning
19
Binnenvaart-CAO
20
Werkgeverschap Werkgeverschap speelt geen rol bij lidmaatschap Arbeidsvoorwaarden wordt minst belangrijk gevonden ook door werkgevers CAO wordt door helft ondernemers belangrijk gevonden maar derde deel ongeorganiseerde werkgevers is voorstander CAO! Onderzoek behoeften werkgevers
21
Twee fronten 1.Meer leden werven jonge ondernemers sleep/duw-, zand/grind, speciaal vervoer communiceren over successen ondernemers economisch ondersteunen 2.Eén brancheorganisatie oprichten bestaande uit KS, KB, CBRB, stijging 17% commerciële samenwerkingsverbanden uniforme contributieregeling Resultaat: meer dan de helft georganiseerd!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.