Download de presentatie
GepubliceerdLodewijk Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Airspace infringements LVNL-perspectief
DGLM, 17 januari 2012 1
2
LVNL Scope TWR/APP service ACC service civiele sectoren tot FL 245
Mainport: Amsterdam Schiphol Airport - EHAM Rotterdam / The Hague Airport – EHRD Regional Unit: Maastricht Aachen Airport - EHBK Groningen Airport - EHGG ACC service civiele sectoren tot FL 245 FIS service: boven Noordzee en onder de SPL TMA
3
Inhoud Ervaringen 2010 +2011 LVNL Afhandeling airspace infringements
Uitdaging !?
4
LVNL Ervaringen Algemene indruk: airspace infringments is #1 issue:
Totaal 554 meldingen in 2010 en 2011 (25%) 6 ernstige incidenten 5 rond SPL 1 bij Maastricht jaarlijkse trend: maart tot september
5
Unit reports SPL RD ACC FIC BK GG
6
Verdeling over het jaar
7
Ernst van de voorvallen
LVNL Schema Safety Significant Event - SSE
8
Domein
9
Airspace infringements EHAM
(t/m 17nov): 139 meldingen Vijf ernstige meldingen (allen 2010) Juni: 2 incidenten met paragliders bij eerste hete weekend > 30o C voor naderingen naar banen RWY 06 en 36R Augustus: 2 incidenten met VFR vluchten tijdens Sail 2010 voor naderingen baan 18R September: 1 incident met een Air Display nabij circuit Zandvoort met vliegtuig op downwind 18R Veel eenzijdige voorvallen met VFR vluchten als gevolg van verlies van situational awareness Verandering in Mode S transponder procedures in juni 2010
10
EHAM
11
EHRD 2010+2011 : 21 meldingen onder andere: hete luchtballon
situational awareness coördinatie Mil
12
Airspace Violations Regional Unit 2010 +2011
Eelde (Groningen) & Beek (Maastricht) 5 april 2017 12
13
Airspace infringements RU 2010+2011
Regional Unit Airspace infringements RU 2009 2010 2011 Eelde 46 43 37 Beek 181 82 108 5 april 2017 13
14
Airspace infringements RU 2010+2011
15
Airspace design Groningen
Regional Unit Airspace design Groningen
16
Airspace design Maastricht
Regional Unit Airspace design Maastricht
17
Lokale initiatieven EHBK
Regional Unit Lokale initiatieven EHBK Informatie naar Belgische & Duitse recreational aerodromes en authoriteiten; vliegers aanspreken Initiatief om een minder complex luchtruim te ontwerpen rond Maastricht, Geilenkirchen, Luik en Pampa shooting range (FAB) 5 april 2017
18
Mogelijke oorzaken Invoering transponderverplichting onder SPL TMA
Regional Unit Mogelijke oorzaken Invoering transponderverplichting onder SPL TMA Aanpassingen luchtruimclassificatie Maastricht; Onvoldoende vliegervaring Gebruik van niet up-to-date kaarten; Inrichting luchtruim en geografische locatie Maastricht; Verwachting vliegers ten aanzien van FIS; Gebrekkige vluchtvoorbereiding; Gebruik GPS apparatuur tijdens VFR vlucht.
19
LVNL afhandeling airspace infringements
Operationeel Vlieger is zelf verantwoordelijk voor vluchtuitvoering Bij detectie airspace infringement wordt vlieger op de RT gewaarschuwd en gevraagd naar intenties Afhankelijk van Mode A/C/S en voeren van RT Indien operationeel noodzakelijk wordt KLPD gewaarschuwd. Veiligheidsonderzoek Elk gemeld voorval wordt onderzocht ter lering tav veiligheid Wat is er gebeurd, ernst classificatie, hoe heeft het kunnen gebeuren, aanbevelingen Melding IVW LVNL meldt airspace infringements verplicht bij IVW Inspectie kan vlieger benaderen voor achterhalen oorzaak.
20
Wat willen we bereiken ?? Verbeteren veiligheid luchtruimgebruik voor alle gebruikers, door: Voorkomen van airspace infringements Verminderen van de ernst van airspace infringements
21
Vragen ?
22
Airspace Violations Maastricht 2010
Regional Unit Airspace Violations Maastricht 2010 5 april 2017 22
23
Airspace Violations Groningen 2010
Regional Unit Airspace Violations Groningen 2010 5 april 2017 23
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.