Download de presentatie
1
Petra Dewilde Annelies Duerinckx
Onderzoek naar het customer intelligence niveau van de Belgische bedrijven aan de hand van een customer intelligence maturity framework Petra Dewilde Annelies Duerinckx
2
Overzicht Onderzoeksvragen Methode Literatuur Analyse Algemeen besluit
Vijf pijlers MSQ model Andere maturity frameworks Analyse Algemene analyse Sectoranalyse Niveauverdeling Clusteranalyse Algemeen besluit Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen
3
Onderzoeksvragen & methode
Is het MSQ-model een goed model en eenvoudig te gebruiken voor de bedrijven? Zijn er patronen, trends of clusters aanwezig in de data? Wat zijn de aandachtspunten waaraan gewerkt moet worden om het CI niveau te verbeteren? Methode: Literatuurstudie Enquête (632 bedrijven 54 antwoorden) Analyse (Excel, SAS, SPSS) Interviews (Microsoft Dynamics, KBC, SAS)
4
Vijf pijlers MSQ-model Andere maturity frameworks
Literatuur Vijf pijlers MSQ-model Andere maturity frameworks
5
Vijf pijlers Grotere beschikbaarheid van informatie
Boodschappen dringen niet door Klanten worden veeleisender Opkomst multi-channel marketing Kleinere marketingbudgetten
6
MSQ-model
7
Andere maturity frameworks
8
Algemene analyse Sector analyse Niveau analyse Clusteranalyse
9
Algemene Analyse Scores evenwichtig verdeeld
Proces domein scoort beter
10
Algemene Analyse (2)
11
Sector analyse
12
Niveau analyse Oorspronkelijke verdeling Nieuwe verdeling
13
Niveau analyse (2)
14
Niveau analyse (3)
15
Clusteranalyse Hiërarchische clustering
16
Clusteranalyse (2) K-means clustering (k=3)
17
Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen
Algemeen besluit Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen
18
Validatie MSQ-model Vier domeinen zijn goed gekozen Voordelen:
Houdt met veel aspecten rekening Komt overeen met de bedrijfsvisie Definieert stappen voor verbetering Nadelen: Stappen zijn vaag Geen aanbevelingen in niveau 5 Verkeerde niveauverdeling
19
Patronen in data 3 duidelijke groepen: Procesgericht Evenwichtig
Bedrijven in groei Meeste Belgische bedrijven bevinden zich in de groeifase.
20
Aandachtspunten Cross-channel integratie
Niet één grote stap maar vele kleine stapje Streven naar evenwichtige score Automatisatie tussen 25 en 50% Goede samenwerking tussen marketing en IT
21
Aanbevelingen Meer data verzamelen Longitudinaal onderzoek
Aandachtspunten per sector Niveauverdeling optimaliseren
22
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.