De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende."— Transcript van de presentatie:

1 Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende

2 2 Inleiding  Dogme  Communicatieve benadering in het vreemdetalenonderwijs  Geen handboeken en klassiek onderwijsmateriaal  Focus op conversatie en communicatie tussen leerlingen en leraar  Scott Thornbury  Dogme 95  Ook Dogme ELT genoemd  Dogme = methode + beweging

3 3 Inhoud  Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Scott Thornbury  Principes  Dogme en technologie  Voor- en nadelen  Gebruik in NT2  Bronnen

4 4 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede bij filmmakers over de ‘hi-teck, big-budget, Hollywoodstyle’ leidt tot nieuwe visie op films maken.  Deze visie wordt bezegeld in 10 geboden en krijgt de naam ‘Dogma 95’

5 5 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede over het bestaande taalonderwijs zet Thornbury aan het denken.  Thornbury wil taalonderwijs zuiveren en ziet hierbij een link naar ‘Dogma 95’.  Thornbury schrijft 10 principes waaraan de zuivere vorm van taalonderwijs moet voldoen en noemt deze stroming ‘Dogme'

6 6 Scott Thornbury Biografie New School, New York Vreemdetalenleraar en lerarenopleider Grondlegger Dogme-benadering Interviews http://www.livesofteachers.com/2009/11/23/an-interview-with-scott-thornbury http://www.youtube.com/watch?v=zPfiXeOoDiI&feature=BFa&list=UURbHEg9SDHD TGj7oYeW3ecg&lf=plcp Websites, boeken, artikels, blogs: zie bronnen

7 7 10 Principes (1)  1. Interactiviteit  Tussen docenten en studenten en onder de studenten  2. Engagement  Studenten leren het beste uit inhoud die ze zelf hebben gecreëerd  3. Dialogisch proces  Leren = sociaal gegeven  Kennis wordt uitgewisseld in dialoog  4. Opbouwende gesprekken  Het leren vindt plaats door middel van gesprekken  5. Ontstaan van taal  Taal en grammatica ontstaan uit een leerproces

8 8 10 Principes (2)  6. Coach  De leraar = coach  7. Stem  Stemgebruik van de student is de spiegel van zijn vooruitgang  8. Zelfverwezenlijking  Door te bevrijden van klas en handboeken  9. Relevantie  Materialen moeten relevant zijn voor de studenten  10. Kritisch gebruik  Kritisch benaderen van gepubliceerd materiaal en tekstboeken

9 9 (1) 3 voorschriften (1) Er zijn 3 belangrijke voorschriften die voortvloeien uit de 10 principes  1. Gespreksgestuurd onderwijs  Gesprekken voeren is het hoofdprincipe van Dogme  Taal in praktijk  Meer waarde hechten aan communicatie die sociale interactie naar voren brengt  Meer belang aan het volledige discours hechten  betere voorbereiding op levensechte communicatie

10 10 (2) 3 voorschriften (2)  2. Beperkt gebruik van leermiddelen  Leermiddelen die door de student zelf zijn opgesteld zijn veel efficiënter  Tekstboeken focussen meer op grammatica dan op het communicatieve vermogen.  In grote delen van de wereld zijn er geen tekstboeken en bronnen betaalbaar of beschikbaar

11 11 (3) 3 voorschriften (3)  3. Taalontwikkeling  Leren van talen = proces waarbij taal zich ontwikkelt  Door klasactiviteiten  Leren en ontdekken van nieuwe taalelementen  Rol van de leraar:  Coach  Motivator  De leraar kan dit doen door middel van  Beloning  Herhaling  Kritische benadering

12 12 Pluspunten  Focus op cursisten  Op locatie lesgeven  Veel interactie  Leerkracht niet boven, maar naast cursisten

13 13 Minpunten  Gebrek aan opbouw en structuur  Luistermateriaal enkel via leerkracht en cursisten  Cursisten opnemen => drempelverhogend?  Noden cursisten centraal => wat met diverse groep?

14 14 Bronnen 1 Websites http://en.wikipedia.org/wiki/Dogme_language_teaching http://en.wikipedia.org/wiki/Dogme_95 http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Thornbury http://www.thornburyscott.com http://www.groups.yahoo.com/group/dogme http://dogme2.wikispaces.com http://www.educatormaterials.com/nl/methodes_om_vreemde_talen_te_onderwijzen.html http://www.teachingenglish.org.uk/articles/dogme-nothing-if-not-critical http://www.slideshare.net/AvatarLanguages.com/dogme-elt-a-pedagogy-for-virtual-worlds http://www.slideshare.net/AvatarLanguages.com/exploring-out-ofclass-learning-mobile devices-dogme-language-learning http://www.freeeslmaterials.com/dogme.html http://www.youtube.com/user/scottthornbury http://scottthornbury.wordpress.com http://www.deltapublishing.co.uk/author/scott-thornbury http://www.deltapublishing.co.uk/development/dogme-in-transition

15 15 Bronnen 2 Websites http://www.eltforum.com/sthornbury_bio.html http://www.livesofteachers.com/2009/11/23/an-interview-with-scott-thornbury/ http://www.newschool.edu/matesol http://www.teachingenglish.org.uk/blogs/scott-thornbury/scott-thornbury-biographyhttp://www.teachingenglish.org.uk/blogs/scott-thornbury/scott-thornbury-biography.

16 16 Bronnen 3 Artikels Thornbury, S. 2000. A Dogma for EFL. IATEFL Issues 153 Thornbury, S. 2002. Teaching unplugged (Or that's Dogme with an E). In English! Thornbury, S. 2005. Dogme: Dancing in the dark? Folio 9/2


Download ppt "Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende."

Verwante presentaties


Ads door Google