Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Maas Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel 18.03.2011
2
Toerisme Vlaanderen Waar kent u ons van? −Vergunnen en classificeren van logies en reisbureaus −Bestemming Vlaanderen bekend maken Vnl. buitenland via buitenlandkantoren Vlaanderen Vakantieland ism PTO en Horeca −Bestemming Vlaanderen ontwikkelen Subsidies voor investeringsprojecten Sensibliseren, vormen, informeren −Vakantieparticipatie bevorderen Doelgroepen: handicap, armoede, senioren, jeugd, gezinnen met kinderen
3
Toerisme Vlaanderen Evenementenbeleid sinds 1996 −Hoofdzakelijk grootschalige, Vlaanderenbrede, culturele evenementen −Ondersteuning Vlaamse overheid Begeleiding productontwikkeling (TVL) Promotie in het buitenland (TVL) (beperkte) subsidielijn sinds 2005/2006 (Dept iV) −Voorbeelden Keizer Kareljaar 2000 Antwerpen Mode Landed/Geland 2001 Brugge Culturele Hoofdstad van Europa 2002 Opening Museum Magritte, M Leuven, MAS Antwerpen,… Track (Gent), Beaufort (Kust), …
4
Van evenementenbeleid naar bestemmingsmanagement Visies in beweging… −Strategisch Beleidsplan Toerisme in Vlaanderen 2020 −Nieuw internationaal marketingplan Presentatie Gent op 24/03 −Herstructurering agentschap Visie op evenementen −Volwaardig element van een bestemming −geen aparte ‘soort’ bestemming
5
Welke evenementen? Een evenement is toeristisch relevant naarmate het … −Zorgt voor extra bezoekers buiten eigen regio −Aansluit bij het gewenst imago van de (deel)bestemming −een duurzaam positief effect op de (deel) bestemming Culturele, maatschappelijke, sportieve relevantie is niet zelfde als toeristische relevantie
6
Welke evenementen? Zorgen voor extra bezoekers van buiten regio Levende streek voor inwoners Gebeurtenis met bovenregionale aantrekking Gebeurtenis met internationale aantrekking Concurrentie neemt toe! Meten is weten…!
7
Evenement ≠ garantie toerisme Levende streek voor inwoners - beschikbaar maken voor toeristen > organisatie, onthaal Bovenlokale aantrekking - bovenlokale promotie en organisatie - dagtoerisme > verblijfstoerisme > productontwikkeling Internationale aantrekking - sterke en tijdige organisatie - promotie en productontwikkeling voor buitenlands publiek (marktkennis)
8
Welke evenementen? Aansluiten bij het gewenst imago van de (deel)bestemming −Vb. Vlaamse Ardennen: ‘het mooiste landschap’ Wandelen en fietsen Plattelandsbeleving, streekgastronomie, streekfolklore Stilte, rust > draagvlak niet overschrijden Cultuurinitiatieven die aansluiten op imago
9
Evenement ≠ garantie toerisme Aansluiten bij het gewenst imago van de (deel)bestemming Kiezen op welke evenementen je toeristisch inzet Organisatie evenementen: aandachtspunt Inhoudelijk Naar vormgeving, ‘verpakking’ Naar aansluiten op ‘toerisme’ > toeristische productontwikkeling
10
Welke evenementen? Duurzaam positief effect −Imago: welk verhaal nemen de bezoekers mee naar huis? (VFK – sociale media) −Productontwikkeling: wat blijft doorwerken als het evenement voorbij is?
11
Evenement ≠ garantie toerisme Duurzaam positief effect −Bestemming moet klaar zijn voor het evenement “Algemeen onderhoud” Betrokkenheid van de actoren, ook voor opvang toeristen Toeristische productontwikkeling Infrastructuur Arrangementen −Evenement als hefboom voor investeringen op langere termijn
12
Help…!? Samenwerking van mensen met −verschillende doelstellingen −verschillende denkkaders −verschillende tijdsreferentie Gezamenlijk gedragen keuzes maken Ruimer denken dan evenement alleen
13
…van Toerisme Vlaanderen Informatie verspreiden −Via CultuurNet/Uit netwerk > ‘widgets’ −Wordt ook door TVL gebruikt Ad hoc Voor eigen websites en nieuwsbrieven Perswerking Vlaanderen Vakantieland ‘evenementenschermen’ in infokantoren Brussel en Zaventem Subsidies −Evenementen: vanaf 2012 bij TVL −Toeristisch-recreatieve projecten: bestemming uitbouwen −Integratie in samenhangend geheel van instrumenten
14
…van Toerisme Vlaanderen Productontwikkeling −ism provincie (Vlaanderen Vakantieland, Vlaanderen lekker land) −Evenementen met internationaal bereik: begeleiding Hoe vroeger, hoe meer we kunnen doen Promotie −Binnenland niet −Buitenland: gedifferentieerd naargelang evenement Internationaal uniek? Publiekspotentieel? Link met imago Vlaanderen? Tijdige toeristische voorbereiding?
15
…van Toerisme Vlaanderen Kennis −Vorming: cursus ‘Veel volk en goed weer’ −Documentatiecentrum −Meten van evenementen www.toerismevlaanderen.be www.toerismevlaanderen.be communicatie@toerismevlaanderen.be 02-504 03 00
16
Succes!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.