De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek

Verwante presentaties


Presentatie over: "De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek"— Transcript van de presentatie:

1 De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Sterk in beweging… door samenwerking en door Contractmanagement Jeroen de Graaf en Marcel Koops

2 Programma Inkoop gezondheidszorg versus bedrijfsleven
Inkoop gezondheidszorg versus bedrijfsleven Wat is de inkoopfunctie? Samenwerken!! Intern en … Extern (Inkoopcombinatie Duneicom) Contractmanagement

3 Inkoop in de gezondheidszorg
Geen bedrijfsmatige omgeving  aanbod <-> vraag  weinig concurrentie  weinig kostprijzen (10% middels DBC’S) Inkoopquote 30%

4 Inkoop in de gezondheidszorg(2)
Beperkte slagvaardigheid  inspraak Verkokering

5 Inkoop gezondheidszorg versus bedrijfsleven
2. Wat is de inkoopfunctie? 3. Samenwerken!! Intern en … Extern (Inkoopcombinatie Duneicom) Contractmanagement

6 De inkoopfunctie alles waar een externe factuur voor binnenkomt
 Inkoopfunctie is dus breder dan de inkoopafdeling alleen (gebruiker, budgethouder, automatisering etc.)  Dus …. samenwerken intern en extern

7 Inkoop gezondheidszorg versus bedrijfsleven
Wat is de inkoopfunctie? 3. Samenwerken!! Intern en … Extern (Inkoopcombinatie Duneicom) Contractmanagement

8 Samenwerking Intern Bouw een relatie met de interne klant
Account plannen Werk aan de Trojka

9 Samenwerking Intern De trojka  Management  Inkoopteam
 Professionals (gebruikers en adviseurs)  Management  Inkoopteam

10 Inkoop gezondheidszorg versus bedrijfsleven
Wat is de inkoopfunctie? Samenwerken!! Intern en … Extern (Inkoopcombinatie Duneicom) Contractmanagement

11 (via inkoopcombinatie Duneicom)
Samenwerking extern (via inkoopcombinatie Duneicom) Deelnemers: Lukaskrankenhaus – Neuss Medisch Centrum Haaglanden - Den Haag Sint Maartenskliniek – Nijmegen UMC St Radboud – Nijmegen Westfries Gasthuis – Hoorn

12 Samenwerking extern (2) (via inkoopcombinatie Duneicom)
 Internationaal en interregionaal  Sinds 1999  Voornamelijk medische verbruiks- en investeringsgoederen  Marktvergelijking Nederland – Duitsland & gezamenlijke projecten

13 Missie Duneicom Strategische vuist in toeleveringsketen
Bijdragen in optimaliseren bedrijfsvoering - verlagen integrale kostprijs - wegnemen overbodige kosten Inkoopexpertisecentrum versterkt inkoopfunctie - bundeling kennis - efficiency

14 Ervaringen Internationaal inkopen wordt bemoeilijkt door:
 De grenzen zitten potdicht  Defensieve houding Nederlandse leveranciers Grote verschillen in prijzen en procesgang

15 Ervaringen (2) Weerstand tegen verandering ondanks veel lagere prijs
Alle belangen komen boven tafel Samenwerking kan niet vrijblijvend zijn Trojka moet functioneren

16 Resultaten: De 95 / 25 regel * Implantaten Orthopaedie: 20 % * OK instrumentarium: 15 tot 25 % * verbandmiddelen: % Resultaat SMK 2004  € 1,1 miljoen met behoud van overige belangen …

17 Tips bij (internationale) externe samenwerking
Kwaliteit inkoopafdeling op hetzelfde niveau Beleidsplan met duidelijke spelregels Goedkeuring Directie/ RvB Wederzijdse inspanning Gedifferentieerde aanpak per productgroep

18 Afsluiting Intern en extern (internationaal) samenwerken is niet alleen een verplichting…. Het is ook gewoon leuk!


Download ppt "De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek"

Verwante presentaties


Ads door Google