Download de presentatie
1
Betuweroute en Amsterdam
5 juli 2007, Cees Tommel
2
Inhoud presentatie Introductie Keyrail Betuweroute algemeen
Amsterdam en de Betuweroute Commerciële aanpak Keyrail Volume en groei railgoederenvervoer Producten en diensten Promotie Tot besluit
3
Introductie Keyrail Structuur van het bedrijf:
ProRail B.V. Havenbedrijf Rotterdam Haven Amsterdam 50% 35% 15% Businessdoelen tot 2013: Tevreden klanten door goede kwaliteit en daardoor forse omzet via de BR Interesseren van commerciële partijen om medeaandeelhouder te worden
4
Key missie Key value Het voortdurend stroomlijnen en bieden van
doorgaande paden met het Europese achterland voor vervoerders, verladers en operators. Key value Het kostenefficiënt leveren van maatwerk voor goederenvervoer per spoor; Regievoering op railverbindingen vanuit het perspectief van vervoerders, verladers en operators.
5
Betuweroute algemeen Scope: “van zee tot Zevenaar”
R’dam A’dam Zevenaar Duisburg Betuweroute algemeen Scope: “van zee tot Zevenaar” A15 tracé Havenspoorlijn Emplacementen / raccordementen, bedrijfsaansluitingen Amsterdam takt in bij Geldermalsen A16 A15 A27 A2 A50 A52 Rotterdam Gorinchem Tiel Valburg Zevenaar Duitsland Giessen Amsterdam Rijnkanaal Waal Pannerdensch Kanaal Noord Kijfhoek Noordzee Maasvlakte Europoort 30 KM 20 10 Geldermalsen
6
Karakteristieken Betuweroute
160 km spoorlijn voor goederenvervoer 48 km Havenspoorlijn 112 km langs de A15 12 km ongelijkvloerse kruisingen: 130 bruggen / viaducten circa 20 km ondergronds: 5 tunnels (3 geboord) de Betuweroute doorkruist: 2 provincies, 28 gemeentes, 7 waterschappen grondverwerving: 3300 percelen, 400 panden, 1450 grondeigenaren ca vergunningen
7
Innovaties Betuweroute
Tractiespanning: Betuweroute: Europese standaard 25 kV wisselspanning Bestaande spoorwegnet: 1500 volt gelijkspanning (onvoldoende voor goederen- en hogesnelheidstreinen) Beveiligingssysteem: Nu: ATB Seinpalen langs de baan Betuweroute: ERTMS / ETCS Seingeving in locomotief (boordcomputer)
8
Amsterdam en de Betuweroute
Treinpaden railgoederenvervoer Amsterdam Geldermalsen: Theoretische capaciteit 48 treinen/dag Realisatie 2007: 20 treinen/dag richting Emmerich vv Betuweroute: 2008: 50 treinen/dag (en v.v.) 2012: 150 treinen/dag (en v.v.) A’dam 1 pad / uur / richting Zevenaar R’dam Geldermalsen BR: 10 paden / uur / richting
9
Primaire dienst Keyrail
Het aanbieden van paden voor treinen en losse locs over de Betuweroute en het verstrekken van relevante informatie over beschikbaarheid paden en aansluitingen (internationale paden en terminals). Commerciële aanpak Keyrail Drie strategische speerpunten: Volume focus Extra producten en diensten Promotie
10
Speerpunt 1: Volume focus
Hevelen goederentreinen van gemengde net naar BR Geen hinder van reizigerstreinen Geen (onnodige) stops Voldoende capaciteit voor goederentreinen Verdere volumegroei op BR door mogelijkheden voor Kostenbesparing in keten Gebruik multicourante locomotieven Doorrijden aan grens Kwaliteitsverbetering Ketenregie van zee tot Zevenaar
11
Volume railgoederenvervoer Nederland
mln ton (netto) 55 5,2% p.a. Prognose 4,0% p.a. 50 45 4,0% p.a. 40 Realisatie 35 30 25 Trendlijn (lineair) realisatie 20 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 Gehanteerde prognose: volume Rest van Nederland constant geacht Niet gehanteerde prognose: groei trendlijn leidend, Rest van Nederland krimpt Volume spoorgoederenvervoer NL groeit met 2 mln ton per jaar
12
Volume ontwikkelingen Betuweroute
Ontwikkeling binnen de segmenten:
13
Keyrail wordt per treinkm betaald
Rest van Nederland 10% 8% 16% Amsterdam Rotterdam 10% 9% 11% 73% 81% 82% 2007 2012 2020 Toelichting: In tonnen is aandeel A’dam groter, A’dam telt voor treinkm op Betuweroute pas mee vanaf Geldermalsen.
14
Speerpunt 2: Extra producten en diensten
Productcatalogus: primaire en secundaire diensten Door differentiatie Keyrail diensten meer waarde creëren voor klanten mogelijk extra inkomsten voor Keyrail Differentiatie primaire diensten Ketenregie Treinpaden (op snelheid, op tijd) Parkeer- en opstelmogelijkheden Ontwikkeling secundaire diensten Havenfeederdienst Tankfaciliteiten Terminalplanning (A’dam)
15
Differentiatie in treinpaden
Aansluiting Gemengde Net Betuweroute Standaardpaden op Betuweroute met bijbehorende bandbreedte Doorgaande paden in Dui Geplande pad Eerder vertrekken [energie besparen] Later vertrekken [sneller rijden]
16
Speerpunt 3: Promotie Promoot railgoederenvervoer en BR als hét alternatief voor transport via de weg en aanvullend op groei binnenvaart Betuweroute is uitsluitend voor railgoederenvervoer Keyrail biedt: Maatwerk in verbindingen voor goederenvervoer per spoor Persoonlijke verkoop (commercieel manager) One Stop Shop (één loket) Product catalogus Internet portal (op termijn) Real-time informatie (op termijn)
17
Rol havenbedrijven bij promotie BR
Partijen in de havens in vroeg stadium interesseren voor vervoer per spoor Samenwerking tussen commerciële apparaten havens A’dam en R’dam en Keyrail Samen op pad naar relaties Promotie Betuweroute op beurzen en congressen Aanbieden productinformatie Keyrail en Betuweroute
18
Uitdagingen voor Keyrail
Op termijn zicht op rendabele exploitatie Betuweroute Aantrekken volume en accommoderen groei Goede prijs en kwaliteitsverhouding wat leidt tot Lagere kosten in de keten Hogere opbrengsten Keyrail Waarden toevoegen ‘operational excellence’ Sturen op grensovergangen Ketenregie - havens Hét goederenloket voor NL worden Keyrail is de partner in het railgoederenvervoer Betuweroute kan alles aan [24 uur/dag–7 dag/week]
19
Lagere kosten in de keten, hogere opbrengsten Keyrail
Transportkosten (Containertransport Rotterdam-Duisburg) Voor-/na-transport Rotterdam 60 Handling Rotterdam 40 Treinkosten 59 Handling Duisburg 30 Voor-/na-transport Duisburg 150 339 Treinkosten (Containertransport Rotterdam-Duisburg) Gebruiksvergoeding 150 Wagonkosten 788 Overige treinkosten* 3.850 * Afschrijving, personeel, onderhoud, energie
20
Ladingstromen uit Amsterdam dragen bij aan een succesvolle exploitatie van de Betuweroute.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.