Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE 4. T HEORETISCHE MODELLEN VOOR DIAGNOSTIEK BIJ ADOLESCENTEN MET PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE 5. C ONCLUSIES EN AANBEVELINGEN
3
Persoonlijkheid en persoonlijkheidspathologie van kinderen en adolescenten onstabiel => moeilijk classificeren. Onderzoeken: bestaan andere redenen voor moeilijke classificatie? 3 UITGANGSPUNTEN
4
Diagnose van persoonlijkheidspathologie a.d.v. enkele ontwikkelingmodellen die zich richten op: - stabiliteit van persoonlijkheidsfactoren - interactie met omgevingsfactoren - persoonlijkheidsfctoren in samenhang met psychopathologie
5
Primaire zorgomgeving: cruciaal belang -> voorwaarde ° reflectieve functies Persoonlijkheidsproblematiek? Onvoldoende reflectieve functies. (Bleiberg, 2001) Adolescentie als kritische periode: hormonale veranderingen, onzekerheden over identiteit...
6
Model met 3 vraagstllingen (Westen, 1995) geeft een relatief omvattende beschijving van het persoonlijke functioneren van een individu
7
Wat zijn de wensen, angsten en waarden van deze persoon en tot welke hoogte zijn deze motieven met elkaar (op bewust of onbewust niveau) in conflict (klassieke modellen van motivatie en conflict)?
8
Welke psychologische bronnen (zoals cognitieve processen, affect- en impulsregulatie) heeft de persoon tot beschikking om met interne en externe wensen en eisen om te gaan (egopsychologie)?
9
Welke interpersoonlijke capaciteiten heeft de persoon en hoe ervaart hij hierin zichzelf en de ander (objectrelatietheorie)?
10
Kloof tussen 2 onderzoekstradities bij classificeren en diagnosticeren van persoonlijkheidspathologie Verschil maken tussen diagnose en classificatie Uniforme manier van classicficatie ontwikkelen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.