Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRebecca Peeters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen
2
Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen
3
1. kiezen Kiezen doen we elke dag. Een keuze maken is niet altijd makkelijk. Kiezen heeft gevolgen: kiezen is immers ook altijd een beetje verliezen. Een studiekeuze maken heeft tijd nodig meestal is het een proces.
4
Studiekeuzeproces Wordt begeleid door de leerkracht en het CLB. Ook de ouders spelen hierbij een belangrijke rol! In de meeste scholen wordt gewerkt met een werkboekje. Dit proces bestaat uit 6 studiekeuzetaken. 4
5
1. HET KEUZEPROCES: 6 studiekeuzetaken. 5
6
Sensibiliseren/oriënteren
7
Exploreren in de breedte
8
Zelfconcept verhelderen
9
Exploreren in de diepte
10
Kiezen
11
Binden
12
Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen
13
2. Structuur van het secundair onderwijs
14
Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSOBSO 4343 2de leerjaar (A) basisopties 2BVL 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 11 B 6565 ASOTSOKSOBSO
15
Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSO BSO 4343 6565 ASOTSOKSOBSO 7 SE-n-SE 7e spj HBO 5HBO 5 VPK Bachelor-Master Voorb. jaar
16
Onderwijsvormen Algemeen Secundair Onderwijs A S O Technisch Secundair Onderwijs T S O Kunst Secundair Onderwijs K S O Beroeps Secundair Onderwijs B S O
17
ASO: Algemeen secundair onderwijs Doel: –Voorbereiden op hoger onderwijs –Geen directe voorbereiding op het beroepsleven Inhoud: –Brede waaier algemeen vormende vakken (wetenschappen, economie, Latijn, humane wetenschappen)
18
TSO: Technisch secundair onderwijs Doel: –Voorbereiden op beroepsleven –Voorbereiden op verder studeren Inhoud: –Algemene en theoretisch-technische vakken –Praktijk
19
KSO: Kunst secundair onderwijs Doel: –Ontwikkelen van artistieke, creatieve vaardigheden Inhoud: –Algemene vorming –Artistieke vorming (dans, muziek, woordkunst, beeldende en architecturale vorming/kunsten)
20
KSO-TSO : onderscheid theoretische en praktische richtingen –Klemtoon op theoretisch-technische vakken en algemene vakken Voorbereiding op hoger onderwijs Vb. industriële wetenschappen, handel, audiovisuele vorming, … –Klemtoon op praktijk Voorbereiding op een beroep Vb. elektrotechnieken, brood en banket,...
21
BSO: beroeps secundair onderwijs Doel: –Voorbereiden op het beroepsleven Inhoud: –Nadruk op praktijkvakken en stage –Keuzemogelijkheden richtingen vergelijkbaar TSO
22
Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSOBSO 4343 2de leerjaar (A) basisopties 2BVL 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 1 1 B 6565 ASOTSOKSOBSO
23
Eerste leerjaar A Gemeenschappelijke basisvorming Keuzegedeelte Klassieke studiën (Latijn) Algemene vakken Technische vakken Kunstvakken (Top)sport 32 lestijden
24
Eerste leerjaar A: gemeenschappelijke basisvorming 27 lestijden (van 50 minuten) Vakken: –Godsdienst/zedenleer: 2 –Nederlands: 5-7 –Frans: 4-6 –Wiskunde: 4-6 –Aardrijkskunde: 2 –Natuurwetenschappen: 2 –Geschiedenis: 1 –Techniek: 2-4 –LO, MO, PO
25
Organisatie school Klas = heterogene groep –Gemeenschappelijke basisvorming samen –Keuzegedeelte apart Klas = homogene groep –Gemeenschappelijke basisvorming en keuzegedeelte samen 1ste graad vs. Middenschool
26
Eerste leerjaar B Gemeenschappelijke basisvorming Nederlands, wiskunde (herhaling basisonderwijs) Techniek = belangrijk praktijk (kan verschillen van school tot school) Overige vakken: Frans, MO, PO, LO, natuurwetenschappen, MAVO...
27
Eerste leerjaar B Keuzegedeelte Invulling door school Nederlands, Frans, wiskunde Techniek ICT LO, MO en PO Gezins- en nijverheidstechnieken …
28
Eerste leerjaar B: werking Kleinere klasgroepen Meer differentiatie en remediëring rekening houden met individuele noden Werken aan zelfvertrouwen en motivatie Permanente evaluatie versus examenperiode
29
Overgangen tijdens het schooljaar Van 1A naar 1B of omgekeerd: –1B 1A: 15 november –1A 1B: 15 januari Veranderen van keuzegedeelte: –Wettelijk: altijd –In de praktijk: tot de Kerstvakantie
30
Attesten op het einde van 1A A-attest –Geslaagd –Toegelaten in alle basisopties 2 de jaar (uitz. Latijn) B-attest –Geslaagd –Maar: clausulering C-attest –Niet geslaagd –Overstappen naar BVL kan toch –Dubbelen 1A
31
Attesten op het einde van 1B A-attest –Geslaagd –Eventueel getuigschrift basisonderwijs –Leerling mag naar BVL of 1A (niet naar 2A) B-attest –Bestaat niet in 1B C-attest –Niet geslaagd –Leerling kan toch naar BVL op basis van leeftijd
32
Structuur van het secundair onderwijs ASOTSOKSOBSO 4343 2de leerjaar (A) basisopties 2 BVL 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 11 B 765765 ASOTSOKSOBSO
33
Het tweede leerjaar Het tweede leerjaar (A): Basisvorming: 24 of 26 lestijden Basisoptie = keuzegedeelte kennismaking Voorbeelden: Latijn Moderne wetenschappen Handel Industriële wetenschappen Sociale en technische vorming … –Voorbereidend op ASO –Voorbereidend op TSO (theoretisch of praktisch) –Voorbereidend op KSO (theoretisch of praktisch)
34
Het tweede leerjaar Het beroepsvoorbereidend leerjaar (BVL): –Basisvorming: 14 of 18 uur –Sterk praktijkgericht: 14u praktijkvakken Kennismaking met beroepenvelden Voorbeelden: voeding-verzorging, mechanica, electriciteit, kantoor en verkoop, … –Meer specifieke keuze in 3e jaar
35
Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen
36
Kiezen voor 1A of 1B Voor wie is 1A? Geen problemen ervaren in het lager onderwijs
37
Kiezen voor 1A of 1B Voor wie is 1B? –Ongeveer 10% vd leerlingen start in 1B –Geen getuigschrift lager onderwijs –Moeilijkheden met basisleerstof taal en/of rekenen –Interesse in meer praktijkgerichte opleiding –Vervroegde overgang Het is zinvol om leerkracht en CLB te contacteren voor een advies.
38
Het watervalsysteem “je kan beter zo hoog mogelijk mikken, zakken kan later nog”
39
Watervalsysteem valkuilen Gevaar: –veranderen in de loop van het jaar heeft vaak negatieve gevolgen op vlak van zelfvertrouwen –gevaar voor schoolmoeheid en/of faalangst –gevaar voor zittenblijven Gevolg: –het is belangrijk onmiddellijk de juiste keuze te maken
40
Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen
41
Aandachtspunten bij het kiezen van een school Psycho-sociaal : –Grote school, kleine school –Contacten met ouders –Bereikbaarheid van de leerkrachten –Beleid rond roken, drugs, pesten, leerstoornissen, … –Opvoedingsproject (waarden, discipline,…) Praktisch : –Bereikbaarheid –Kosten (boeken huren, kopen …) –Maaltijden
42
Aandachtspunten bij het kiezen van een school Welke richtingen kan je volgen in de Bovenbouw? Welke begeleiding wordt er aangeboden? –In verband met dyslexie, adhd, … –Op vlak van leren leren. –Zijn er inhaallessen, remediëringsmomenten? –Hoe is het evaluatie- en examensysteem? Baso-fiche
43
De BaSo-fiche Voor elk kind dat naar het secundair onderwijs gaat. Zorg doorgeven van basis- naar secundair onderwijs. Signaalfunctie geen volledig verslag Ter ondersteuning van een gesprek bij overgang naar het secundair onderwijs
44
Wie vult de BaSo-fiche in? De leerling De leerkracht De ouders De ouders beslissen of de fiche al dan niet doorgegeven wordt aan het secundair onderwijs
45
Informatie over scholen ( alle informatie is gekleurd ) Via de scholen zelf –Info-dagen, opendeurdagen –Schoolbrochures –Website –Gesprek met directie en/of leerkrachten van de school Via andere bronnen –Ouders van leerlingen die daar kinderen hebben –Leerkracht zesde leerjaar –CLB-medewerkers
46
Interessante websites www.onderwijskiezer.be www.digiclb.be/scholengids www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod www.beroepenhuis.be www.studietoelagen.be
47
Inschrijven in een school Nieuwe wetgeving rond inschrijvingsrecht – Scholen moeten een maximumcapaciteit bepalen – Scholen moeten voorrangsperioden bepalen voor bepaalde leerlingen Mogelijke voorrangsgroepen – Kinderen van personeel – Broers en zussen – Campus – Leerlingen behorend tot bepaalde doelgroep
48
doelgroepleerlingen Doelgroepleerlingen voldoen aan één van volgende kenmerken – Gezin kreeg het voorafgaande schooljaar een schooltoelage – Kind verblijft buiten het gezin – Gezin behoort tot trekkende bevolking – Moeder heeft geen getuigschrift secundair onderwijs
49
doelgroepleerlingen Leerlingen worden ingeschreven als doelgroepleerling of niet doelgroepleerling. (indien de voorbehouden plaatsen voor één van beide groepen reeds ingevuld zijn, wordt de inschrijving uitgesteld) Na 15 april krijgt u bericht of uw uitgestelde inschrijving definitief is
50
Inschrijven in een school BELANGRIJK: – Eens de voorrangsperiode afgelopen is, kan je geen beroep meer doen op voorrang!!! (ook niet als broer of zus). – Kijk zeker op de website van de school waar je wenst in te schrijven voor: – data van voorrangsperiodes – de inschrijvingsprocedure
51
Inschrijven in een school Iedere school heeft zijn eigen inschrijvingsprocedure en voorrangsregeling. Dit is te vinden op de website van de school. Tiense scholen – Tussen 1 en 15 maart: kinderen van personeel, broers en zussen – Na 18 maart: iedereen (met voorrang voor doelgroepleerlingen en niet doelgroepleerlingen)
52
Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen
53
Keuzebegeleiding door school en CLB Activiteiten vanuit de school Keuzewerkboek “Op stap naar het S.O.” Info-avonden + brochure “Starten in het S.O.” Overleg leerkracht - CLB: bespreking studiekeuze Oudercontact met leerkracht Eventueel gesprek met CLB-medewerker
54
Hoe werkt het CLB niet?
55
Inhoud 1.Kiezen 2.Structuur van het secundair onderwijs 3.Kiezen van een richting 4.Kiezen van een school 5.Keuzebegeleiding door school en CLB 6.Vragen
56
Zit u nog met een vraag?
57
Powerpointvoorstelling vanaf februari: www.vclbtienen.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.