Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeopold Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Business Model Generation Avans 30 januari 2012
2
Wat is een Business Model?
Historie van concurrentie: 1)Alle kleuren als het maar zwart is, de lopende band van Ford. 2)Meer variatie in producten zoals kleuren, en accessoires 3)Betere verkopers die producten of diensten aan de man brengen 4)Betere kwaliteit van producten en of diensten 5)Betere service bij gelijkwaardige producten 6) Hostmenship en Blue Ocean 7)Klantgericht organiseren 8) Business models
3
creëert, levert en toevoegt op een rationele manier”
“Een Business Model beschrijft hoe een organisatie waarde creëert, levert en toevoegt op een rationele manier” Een model is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Een veelgebruikte omschrijving van het begrip ‘model’ is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Een model tracht de werkelijkheid na te bootsen (simulaties) of te beschrijven. Maar waarom worden modellen gebruikt en welke voordelen zijn er mee te behalen? Modellen worden gebruikt omdat: ze de kennis en kunde van specialisten bevatten; de modellen theoretisch onderbouwd zijn en in de praktijk getoetst; ze een voorspelbaar karakter hebben; ze compleet zijn; er een logische volgorde van uit te voeren activiteiten in opgenomen is. De voordelen kunnen zijn: lager risico; kortere doorlooptijd; minder kosten; beter resultaat; draagvlak in de onderneming. De praktijk is echter weerbarstig. Daarom zal in bepaalde gevallen een model niet geheel toepasbaar zijn op de praktijksituatie. In dergelijke situaties kan er wellicht een selectie gemaakt worden uit de stappen of de onderwerpen die in een model opgenomen zijn. Het is dus niet verstandig alle aspecten blindelings van het model over te nemen en toe te passen.
4
Wat zijn de belangrijkste componenten van een business model?
5
9 bouwblokken = canvas
6
CANVAS Key activiteiten Klantrelaties Partners Klantsegmenten
Key resources Kanalen Kostenstructuur Omzetstromen
7
Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten?
KLANT SEGMENTEN Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten?
8
WAARDE PROPOSITIE Welke toegevoegde waarde bieden we onze klanten?
Welke problemen van onze klanten lossen we op? Welke klantbehoefte vullen we in? Welke producten leveren we aan onze klantsegmenten?
9
KANALEN Via welke kanalen willen onze klantensegmenten benaderd worden? Hoe benaderen we ze nu? Hoe zijn de kanalen geïntegreerd? Welke werken het beste? Welke zijn het meest kostenefficiënt? Hoe integreren we ze met klantroutines?
10
KLANT RELATIES Op welke manier verwachten onze klantsegmenten dat
wij relaties met ze onderhouden? Welke hebben we inmiddels gerealiseerd? Hoe duur zijn deze? Hoe zijn ze geïntegreerd met de rest van ons bedrijfsmodel?
11
INKOMENSSTROMEN Voor welke toegevoegde waarde willen onze klanten echt betalen? Waarvoor betalen ze nu? Hoe zouden ze het liefste willen betalen? Hoe draagt elke inkomensstroom bij aan de totale inkomsten?
12
KEY RESOURCES Welke key resources hebben onze waardeproposities nodig, en onze distributiekanalen, en onze klantrelaties, en onze inkomensstromen?
13
KEY ACTIVITEITEN Welke key activiteiten hebben onze waardeproposities nodig, en onze distributiekanalen, en onze klantrelaties, en onze inkomensstromen?
14
PARTNERS Wie zijn onze belangrijkste partners? Wie zijn onze belangrijkste leveranciers? Welke key resources betrekken we van onze partners? Welke key activiteiten worden door partners uitgevoerd?
15
KOSTENSTRUCTUUR Wat zijn de belangrijkste kosten van ons bedrijfsmodel? Welke Key resources zijn het meest kostbaar? Welke key activiteiten zijn het duurst?
16
CANVAS Key activiteiten Klantrelaties Partners Klantsegmenten
Key resources Kanalen Kostenstructuur Omzetstromen
17
BMG presentatie Kort.pptx
18
Nu jullie!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.