Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLennert Koster Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
3 februari 2010 Van de Velde: een verhaal over creativiteit, ambitie en waarden in een geglobaliseerde wereld Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV
2
Creatie, productie en distributie van verfijnde dameslingerie onder eigen merknamen
3
Van artisanale naar industriële productie 1919: Oprichting Van de Velde Achiel en Margaretha Van de Velde pioniers 1 e product: dameskorsetten met het oog op kwaliteit distributie via speciaalzaken
4
Van artisanale naar industriële productie 1919: Oprichting Van de Velde Achiel en Margaretha Van de Velde pioniers 1 e product: dameskorsetten met het oog op kwaliteit distributie via speciaalzaken 2 e generatie: Uitbreiding productgamma (gebruik van elastische materialen) Export naar Nederland Vakmanschap reputatie
5
Aanpassing business model 1.Evolutie naar modebedrijf 2.Van productie- naar marketinggedreven bedrijf 3.Delocalisatie van productie
6
Aanpassing business model Mode vervangt klassieke producten Uitbouw creatie-afdeling Unieke combinatie functionaliteit en creativiteit
7
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment
8
FOCUS: keuze marktsegment Segmentering van de lingeriemarkt 80 %70 % < EURO 20 GOEDKOOP Hunkemöller, Etam < EURO 20 – 40 MIDDEN < EURO 40 - 100 LUXE MJ, PrimaDonna, MJ l’Aventure > Euro 100 ANDRES SARDA 20 % 30 % Noord-EuropaZuid-Europa
9
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment Distributiekanaal
10
FOCUS: keuze distributiekanaal
11
-De speciaalzaak verliest marktaandeel in de meeste Europese markten Duitsland : 21%, dalend Frankrijk : 13%, dalend Nederland : 35%, dalend België : 40%, stabiel -Alternatieve kanalen groeien, maar zijn geen optie voor VdV Internet/catalogus verkoop : niet de juiste consumentenervaring + merkerosie Private label winkels : wij zullen nooit private label maken Grootwarenhuizen : vaak ander soort aandacht voor consument -HET antwoord : geef de consument een ‘superervaring’ in jouw winkel. De speciaalzaak verliest marktaandeel. Toch blijft Van de Velde voor de speciaalzaak kiezen.
12
Pasvorm: de juiste maat vinden Stijl: de juiste snit kiezen Mode: wat is de juiste kleur voor een bepaalde persoon in een bepaalde situatie? “STYLING” “To shape a woman’s body and mind” www.lingeriestyling.com Lingerie Styling heeft 3 componenten
13
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment Distributiekanaal Geografische markten
14
FOCUS: geografische markten Concentreren op: -West-Europa -Noord-Amerika -Canada
15
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment Distributiekanaal Geografische markten Merkenbeleid i.p.v. “private label”
16
Van private label naar eigen merken 1981: Lancering van Marie Jo 1990: Overname van het Duitse PrimaDonna 1997: Introductie Marie Jo L’Aventure 2008: Introductie Marie Jo Intense 2008: overname Eurocorset – Andres Sarda 2009: Introductie PrimaDonna Twist
17
Aanpassing business model Delocalisatie
18
Twee tendenzen in de operaties Centralisatie van de kernactiviteiten Delocalisatie van de productie
19
Centralisatie van de kernactiviteiten Strategie en beleid Design Kwaliteitscontrole van de grondstoffen Het versnijden van de stoffen Kwaliteitscontrole en expeditie Alle activiteiten gerelateerd aan klanten
20
Delocalisatie van de productie (31/12/2009)
21
Belgische productie Know-how Laboratorium ten dienste van ontwerpafdeling
22
Delocalisatie van de productie Kwaliteit is overal identiek “Made in Belgium” vervangen door “Made by Marie Jo” Voorwaarden: Gedetailleerde voorbereiding van het proces Sterk lokaal management Strikte opvolging vanuit hoofdzetel SA 8000 (sociaal label)
23
Wat is SA 8000 ? In 1996 door SAI of Social Accountability International Zetel in New York Board samengesteld uit vakbonden, NGO’s, bedrijven www.cepaa.org Op 31/12/2004: wereldwijd 572 bedrijven gecertificeerd Belgie: 2 bedrijven (Randstad en Van de Velde)
24
9 standaarden van SA 8000 1. geen kinderarbeid 2. geen dwangarbeid 3. veilige en gezonde werkomgeving 4. vrijheid van organisatie en het recht tot collectieve onderhandeling 5. geen discriminatie 6. geen disciplinaire maatregelen 7. respect van de maximale arbeidsduur 8. een leefbaar loon 9. continue monitoring vanuit het management
25
Personeelsevolutie 19972000200520082009 België424417416448456 Hongarije2593224223470 Tunesië125183420658643 Spanje---10867 Andere (buitenland) 2729365154 Retail--343725 TOTAAL835951132816491245
26
Van de Velde heeft een gestage omzetgroei gekend
27
Studie John Kay Bedrijfssucces komt door: Innovatie Unieke strategische troeven Sociale architectuur is de enige duurzame
28
Sociale architectuur = Unieke manier om relaties te onderhouden met klanten, leveranciers, personeel, overheid
29
2 rollen voor topmanagement 1.Strategiebepaling Charismatische/visionaire rol 2. Human Resources Management Organisatorische rol
30
Eigenschappen van een goed leider 1.Grenzeloos optimisme 2.Belang van de integriteit 3.Hoog amibitieniveau en doorzettingsvermogen 4.Constante nieuwsgierigheid en wens tot leren 5.Contextuele intelligentie
31
Van de Velde: veranderende organisatie Vroeger:Tayloristische organisatie Centralisme, controle, hiërarchie Weinig ruimte voor HR
32
Evolutie naar een innovatief gedreven organisatie 1.Centraal stellen van strategie, doelstellingen en resultaten - Winnaars-mentaliteit - Ambitie: doelen halen/overtreffen - Meten is belangrijk / Benchmarking – “best practices” 2.“Lowering the brain-line” 3. Aanpassing van leiderschapsstijl - Collectief leiderschap - Vrouwelijke leiderschapsstijl
33
Evolutie naar performantie-organisatie 4.Belang van “teamwork” 5. Waardegedreven - Manier van winnen is even belangrijk - Basiswaarden: respect – vertrouwen- eerlijkheid - Combinatie winnen/waarden = “Performance Ethics” 6. Transparantie/Cultuur van openheid Veel aandacht voor communicatie - Betrokkenheid - Passie
34
Valkuilen bij veranderingsprocessen 1.Ontbreken van een “Sense of Urgency” 2.Ontbreken van een sturende coalitie 3.Onvoldoende visie 4.De nieuwe visie wordt te weinig gecommuniceerd 5.De obstakels die de nieuwe visie in de weg staan, worden niet opgeruimd 6.Onvoldoende overwinningen in de korte termijn 7.Te vroeg victorie kraaien 8.De verandering wordt niet ingebed in de bedrijfscultuur
35
“Willing people make failing systems work. Unwilling people make working systems fail.”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.