Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHugo Michiels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ontwikkelingen in nalatenschappen 22 september 2011
2
Inhoud Trends: Inkomsten: wie krijgt wat? Demografisch vlak Werving en behoud Afwikkeling van nalatenschappen
3
Inkomsten Vanaf 1995 groei Dip in 2001-2005 Groei in 2005-2008 2009 lager dan 2008 2010 lijkt weer 1% hoger met 230 miljoen euro (let op: nog niet alle organisaties hebben 2010 gepubliceerd)
4
Ontwikkeling naar sector
5
Inkomsten nalatenschappen tov inkomsten eigen fondsenwerving
6
Inkomsten nalatenschappen tov inkomsten eigen fw per sector
7
De dalers van 2010 Organisatie daling 2010201020092008 Collectieve Israel Actie-3.1321.3304.4623.548 Natuurmonumenten-3.0756.1379.2125.616 Cordaid Memisa-3.0074.6097.6166.845 Amnesty International-2.6112.0114.6225.000 Cordaid Mensen in Nood-2.5962.5535.1492.660 Ronald McDonald Kinderfonds-1.7049872.6912.430 Dierenbescherming-1.48410.39911.88311.676 MS Research-1.2708942.1641.132 Geldersch Landschap-1.2572.9834.2411.503 UAF-1.0695091.578249 Rode Kruis-1.06410.71611.78014.060 Wakker Dier-1.0141071.121107
8
De stijgers van 2010 Organisatie stijging 2010201020092008 KWF Kankerbestrijding3.65134.92331.27238.171 Liliane Fonds3.3386.6583.3203.833 Oude Groninger Kerken3.0773.063-1555 Kerk in Nood2.9403.9701.0301.121 Emma Kinderziekenhuis1.9402.0248450 Wereld Natuur Fonds1.8908.4556.5656.951 Greenpeace1.4943.4972.0041.823 Kinderpostzegels1.2241.28965108 Leger des Heils1.20010.4009.2008.200 Artsen zonder Grenzen1.16610.8359.6698.171
9
Grote lijn in inkomstenontwikkeling Dalen: 78 organisaties Stijgen: 89 organisaties Ongeveer 1% stijging
10
Demografische ontwikkelingen
11
Aantal mensen dat overlijdt (60+)
12
Aantal overlijdens (65 plus) (bron CBS)
14
Ontwikkelingen werving en behoud
15
De meeste grote en middelgrote goede doelen werven Minder kleine groepen Meer direct marketing en aanspreken grote groepen De grote organisaties sturen elk jaar duizenden mensen een brief en bellen ze na
16
Ontwikkelingen werving en behoud Minder alleen maar brochure verspreiden Meer relatiebeheer voor groepen –Nieuwsbrief –Service calls Maar nog steeds: Besteed aandacht aan individuele vragen
17
Ontwikkelingen werving en behoud Minder notaris agenda’s en Fikkert’s Jaarboek Meer media gericht op de doelgroep
18
Ontwikkeling Onderzoek
19
Onderzoek Onderzoek naar opengevallen testamenten Geefmotieven bij potentiële nalaters Nazoeken van resultaten van werving in het verleden (welke werving heeft echt gewerkt) Onderzoek naar intermediairs
20
Ontwikkelingen personeel Grote organisaties specifieke medewerkers Veel verschillende kwaliteiten nodig –Empathie –Gespreksvaardigheden –Kennis van juridische en fiscale zaken –Kennis van direct marketing –Kennis van onderzoek
21
Nalatenschappenwerving gaat langzaam en volgt de regels van de populatiedynamica
22
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.