Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Is participatie te meten?
2
Auteurs A.J.H.M Beurskens P. Wolters E. Van Engelen J. Lemmens M.Post
3
Inleiding Is participatie te meten?
Dit leggen ze hier allemaal uit aan de hand van een casus. Casus: Mevrouw Jansen is sinds een week in behandeling. Er is vastgesteld bij haar dat ze MS heeft. Ze heeft heel veel moeite met dingen te doen in het dagelijks leven. Door dit heeft ze het gevoel dat ze minder deelneemt aan de maatschappij. De kernpunten die u wilt meten zijn: het participatieniveau van mevrouw Jansen, welke activiteiten en maatschappelijke rollen problematisch zijn en welke voor mevrouw Jansen het belangrijkste zijn.
4
Wat is participatie?
5
Op vorige dia kan je zien dat er een schema staat. Schema is het ICF
Het ICF is het internationaal classificatie van het functioneren. Twee componenten van functionele gezondheidstoestand Nog eens onderverdeeld in 2 aspecten Component 1 : functioneren Functies en anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie
6
ICF definieert activiteiten als: Onderdelen van iemands handelen
Component twee : Externe factoren Persoonlijke factoren Ze beïnvloeden: Lichamelijke functies Activiteiten Maatschappelijke
7
In de ICF worden activiteiten en participatie verdeeld in de volgende negen domeinen:
leren en toepassen van kennis; algemene taken en eisen; communicatie; mobiliteit; zelfverzorging; huishouden; interpersoonlijke interacties en relaties;
8
8) opleiding, beroep en economisch leven;
9) maatschappelijk, sociaal en burgerlijk leven.
9
Stappenplan voor vinden en selecteren van vragenlijst
10
Stap 1 Wat men wil meten Stap 2 Doel van de meting Stap 3 Beoordelen van de methodologische kwaliteit en hanteerbaarheid Stap 4 Beschikbaarheid van de vragenlijsten Stap 5 Het selecteren van de vragenlijst
11
Welke domeinen van het ICF staat er centraal bij het meten?
Stap 1 : Wat wil men meten? Welke domeinen van het ICF staat er centraal bij het meten?
12
Stap 2: Doel van de meting
Door het doel te bepalen, weet je eigenlijk of je het moet meten en als je het moet meten, welke vragenlijst moet je dan gebruiken? Het doel zorgt ook voor latere resultaten
13
Stap 3:Beoordelen van de methodologische kwaliteit en hanteerbaarheid
Voor we dit kunnen doen, hebben we eerst een vragenlijst nodig.
14
Stap 4 Beschikbaarheid van de vragenlijsten
Je kan gebruik maken van veel bronnen. Boeken Tijdschriften Websites Centrums
15
Stap 5 Het selecteren van de vragenlijst
Je selecteert welke vragenlijst er het beste is.
16
Bronnen http://www.vandale.be/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.