De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) 

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) "— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Ir Adriaan Walraad MBA

2 huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager)  Tentamen (60% van eindcijfer)  College vrijdag 13 februari valt uit  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager)  Tentamen (60% van eindcijfer)  College vrijdag 13 februari valt uit

3 Marketing...  Wat is jullie beeld en wat verwachten jullie ervan?  Bijvoorbeeld: planstudie ring Utrecht  Wat is jullie beeld en wat verwachten jullie ervan?  Bijvoorbeeld: planstudie ring Utrecht

4 Marketing...  Een van de perspectieven op de werkelijkheid  Een zienswijze/ grondhouding waarbij de eindgebruiker centraal staat  In het derde jaar gaan we inhoudelijk verder de diepte in met marketing.  Een van de perspectieven op de werkelijkheid  Een zienswijze/ grondhouding waarbij de eindgebruiker centraal staat  In het derde jaar gaan we inhoudelijk verder de diepte in met marketing.

5 Marketing... in de context van deze cursus  De eindgebruiker centraal  Een werkwijze waarbij de verkeerskunde -van beleid tot uitvoering- is afgestemd op de wensen en behoeften van de eindgebruiker  De eindgebruiker centraal  Een werkwijze waarbij de verkeerskunde -van beleid tot uitvoering- is afgestemd op de wensen en behoeften van de eindgebruiker

6 Marketing...  De eindgebruiker centraal?  Ach dat doen we altijd al... Ik weet wat goed is...  Dat is iets met zelfsturing...  Dat is iets voor de politiek...  Dat is iets met reclame en imago...  Dat is iets met statistiek en segmenteren...  Dat is iets met beleving...  Tools: aanbodgericht, vraaggericht, Marketing, positionering, imagineering  -in de brede context van verkeerskunde  De eindgebruiker centraal?  Ach dat doen we altijd al... Ik weet wat goed is...  Dat is iets met zelfsturing...  Dat is iets voor de politiek...  Dat is iets met reclame en imago...  Dat is iets met statistiek en segmenteren...  Dat is iets met beleving...  Tools: aanbodgericht, vraaggericht, Marketing, positionering, imagineering  -in de brede context van verkeerskunde

7 Marketing... Waarom nodig?  Verkeerskunde van de toekomst  Mondige en communicerende burger  Belonen/ beprijzen/ MSP  Ketenmobiliteit  Reisinformatie  Verkeersveiligheid  Evenementen  Verkeerskunde van de toekomst  Mondige en communicerende burger  Belonen/ beprijzen/ MSP  Ketenmobiliteit  Reisinformatie  Verkeersveiligheid  Evenementen

8 De eindgebruiker, makkelijk toch?  Klantwaarde  Resultaat: Wat heb je eraan  Proces: De wijze waarop  Emotie: De beleving ervan  Prijs: Wat het kost  Tijd en moeite: Wat je zelf moet doen  Klantwaarde  Resultaat: Wat heb je eraan  Proces: De wijze waarop  Emotie: De beleving ervan  Prijs: Wat het kost  Tijd en moeite: Wat je zelf moet doen

9 Voor de eindgebruiker is er maar een verkeerssysteem...  Spanningsveld tussen  individueel en collectief belang  politiek en vakinhoud  segmenten gebruikers (en hun belang) onderling  verschillende actoren onderling  experimenteel en behoudend  rationeel en gevoel  te weinig en teveel vraag  Spanningsveld tussen  individueel en collectief belang  politiek en vakinhoud  segmenten gebruikers (en hun belang) onderling  verschillende actoren onderling  experimenteel en behoudend  rationeel en gevoel  te weinig en teveel vraag

10 Waarde, analoog aan Maslow  Aanbodgericht  Vraaggericht  Marketing  Belevingsmarketing  Imagineering  3 stadia  Empty ocean, red ocean, blue ocean  Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig  Aanbodgericht  Vraaggericht  Marketing  Belevingsmarketing  Imagineering  3 stadia  Empty ocean, red ocean, blue ocean  Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig

11 ‘gewone’ imagineering Stadia volgens Diane Nijs Belevingsgericht: meer dan opleuken  Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen  (wow-mooi gemaakt!)  Alcoa  stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken  (wow-daar wil ik bij zijn)  Disney, Cirque du soleil  Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen  (wow- ik wil meedoen!)  Imagineering academy, fournituren Belevingsgericht: meer dan opleuken  Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen  (wow-mooi gemaakt!)  Alcoa  stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken  (wow-daar wil ik bij zijn)  Disney, Cirque du soleil  Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen  (wow- ik wil meedoen!)  Imagineering academy, fournituren

12 Opdracht 1 Resultaten uit het verleden...  Voor en nadelen van denken vanuit het bestaande... Kennis versus creativiteit... (zie ook: Einstein ‘we can not solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them’)


Download ppt "Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) "

Verwante presentaties


Ads door Google