Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJurgen Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marketing Ir Adriaan Walraad MBA
2
huishoudelijkheden 4 Opdrachten (10% van eindcijfer) Donderdag ervoor in mijn postvak Te laat = 5 (of lager) Tentamen (60% van eindcijfer) College vrijdag 13 februari valt uit 4 Opdrachten (10% van eindcijfer) Donderdag ervoor in mijn postvak Te laat = 5 (of lager) Tentamen (60% van eindcijfer) College vrijdag 13 februari valt uit
3
Marketing... Wat is jullie beeld en wat verwachten jullie ervan? Bijvoorbeeld: planstudie ring Utrecht Wat is jullie beeld en wat verwachten jullie ervan? Bijvoorbeeld: planstudie ring Utrecht
4
Marketing... Een van de perspectieven op de werkelijkheid Een zienswijze/ grondhouding waarbij de eindgebruiker centraal staat In het derde jaar gaan we inhoudelijk verder de diepte in met marketing. Een van de perspectieven op de werkelijkheid Een zienswijze/ grondhouding waarbij de eindgebruiker centraal staat In het derde jaar gaan we inhoudelijk verder de diepte in met marketing.
5
Marketing... in de context van deze cursus De eindgebruiker centraal Een werkwijze waarbij de verkeerskunde -van beleid tot uitvoering- is afgestemd op de wensen en behoeften van de eindgebruiker De eindgebruiker centraal Een werkwijze waarbij de verkeerskunde -van beleid tot uitvoering- is afgestemd op de wensen en behoeften van de eindgebruiker
6
Marketing... De eindgebruiker centraal? Ach dat doen we altijd al... Ik weet wat goed is... Dat is iets met zelfsturing... Dat is iets voor de politiek... Dat is iets met reclame en imago... Dat is iets met statistiek en segmenteren... Dat is iets met beleving... Tools: aanbodgericht, vraaggericht, Marketing, positionering, imagineering -in de brede context van verkeerskunde De eindgebruiker centraal? Ach dat doen we altijd al... Ik weet wat goed is... Dat is iets met zelfsturing... Dat is iets voor de politiek... Dat is iets met reclame en imago... Dat is iets met statistiek en segmenteren... Dat is iets met beleving... Tools: aanbodgericht, vraaggericht, Marketing, positionering, imagineering -in de brede context van verkeerskunde
7
Marketing... Waarom nodig? Verkeerskunde van de toekomst Mondige en communicerende burger Belonen/ beprijzen/ MSP Ketenmobiliteit Reisinformatie Verkeersveiligheid Evenementen Verkeerskunde van de toekomst Mondige en communicerende burger Belonen/ beprijzen/ MSP Ketenmobiliteit Reisinformatie Verkeersveiligheid Evenementen
8
De eindgebruiker, makkelijk toch? Klantwaarde Resultaat: Wat heb je eraan Proces: De wijze waarop Emotie: De beleving ervan Prijs: Wat het kost Tijd en moeite: Wat je zelf moet doen Klantwaarde Resultaat: Wat heb je eraan Proces: De wijze waarop Emotie: De beleving ervan Prijs: Wat het kost Tijd en moeite: Wat je zelf moet doen
9
Voor de eindgebruiker is er maar een verkeerssysteem... Spanningsveld tussen individueel en collectief belang politiek en vakinhoud segmenten gebruikers (en hun belang) onderling verschillende actoren onderling experimenteel en behoudend rationeel en gevoel te weinig en teveel vraag Spanningsveld tussen individueel en collectief belang politiek en vakinhoud segmenten gebruikers (en hun belang) onderling verschillende actoren onderling experimenteel en behoudend rationeel en gevoel te weinig en teveel vraag
10
Waarde, analoog aan Maslow Aanbodgericht Vraaggericht Marketing Belevingsmarketing Imagineering 3 stadia Empty ocean, red ocean, blue ocean Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig Aanbodgericht Vraaggericht Marketing Belevingsmarketing Imagineering 3 stadia Empty ocean, red ocean, blue ocean Net als behoeftenpyramide Maslow maakt Imagineering marketing en aanbod niet overbodig
11
‘gewone’ imagineering Stadia volgens Diane Nijs Belevingsgericht: meer dan opleuken Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen (wow-mooi gemaakt!) Alcoa stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken (wow-daar wil ik bij zijn) Disney, Cirque du soleil Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen (wow- ik wil meedoen!) Imagineering academy, fournituren Belevingsgericht: meer dan opleuken Stadium 1: gebruik van verbeelding om problemen/ materiele zaken op te lossen (wow-mooi gemaakt!) Alcoa stadium 2: gebruik van verbeelding om producten/diensten te maken die tot de verbeelding spreken (wow-daar wil ik bij zijn) Disney, Cirque du soleil Stadium 3: gebruik van verbeelding (...) om een transformerende en genererende relatie te bewerkstelligen te bewerkstelligen (wow- ik wil meedoen!) Imagineering academy, fournituren
12
Opdracht 1 Resultaten uit het verleden... Voor en nadelen van denken vanuit het bestaande... Kennis versus creativiteit... (zie ook: Einstein ‘we can not solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them’)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.