Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3
2
Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve hypothese Operationalisering van dit model
3
Uitdagingen als criteria Aangrijpingspunt in – elke – cultuur Participatie aan een Weg Ervaring en leefwereld Geloof zoals het is - Hiërarchie van waarheden Religieuze vrijheid: vóórleggen - Universaliteit – Geen indoctrinatie Leertheorie, Ontwikkelingspsychologie en Theologie
4
Mysterie herontdekken via verlangen Geen zelfverlossing Geen geheime overlevering Geen bevrediging eigen behoefte God niet als antwoord op ‘tekort’ Maar: Verlangen naar de ander De honger wordt nog vergroot Gij zelf hebt mij dorstig gemaakt De Ander blijft een Mysterie.
5
Geloofstraditie als explicatieve hypothese De traditie helpt de mens zich te oriënteren in de wereld = algemeen pedagogisch inzicht Geloofstraditie doet een voorstel (is een hypothese) om ons bestaan in de wereld uit te leggen Bestaan is een pelgrimstocht, op weg naar het Koninkrijk van God Lichaam van Christus is teken, instrument en voorsmaak van het Koninkrijk
6
Operationalisering Correlatiemethode uitgedaagd Proposer la foi Essentiële rol v. symbolen en liturgie Winnicot – symbool en realiteit G pedagogie als initiatie Wisselwerking – schema p.153
7
Toetsvragen Waarom kun je een godsdienst- pedagoog een “pedagoog van het verlangen” noemen? Waarom is initiatie zo belangrijk en wat is het verband met symbolen en symbooltaal? Omvang 150 tot 200 woorden samen Inleveren vóór 7 maart.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.