Download de presentatie
GepubliceerdMartha Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Inleiding, verhaal Joke 1
3
Domeinbeschrijving Bachelor of ICT
flexibiliteit door structuur Jan Dirk Schagen Willy van der Kwaak Eize Leenstra Wim Smit Frens Vonken Start Titel flexibiliteit door structuur Noemen werkgroepleden
4
15 jaar bachelor kwalificaties
2000: Beroepsprofiel en opleidingsprofiel HBO-i 2004: Competentiegerichte profielbeschrijving HBO-I Stichting van HBO-ict opleidingen. Informatie en kennisuitwisseling 2000 specifiek opleidingen met gedetailleerde inhoud. 2004 competentiebouwstenen op basis van life cycle met heel algemene beschrijving. illustraties en veel voorbeelden
5
Ontwikkelingen Competenties Nieuwe opleidingen
Verbreding in het werkveld Brede discussie over competenties. Gaat over van alles. Essentieel element is dat Vakinhoud moet ook een plaats krijgen. In 2004 nog BI, I, TI, CMD, IDM. Nu ook game design, information management, network infrastructuur design, bio informatica enz. Verbreding in werkveld: niet heel makkelijk de vinger op te leggen maar je ziet deelgebieden groeien en uitkristaliseren: testen, infrastructuur en beheer, security,
6
Instead of us learning how to use machines,
the machines will learn how to work with us We suffer information overload because it has become easier to send information than it is to use information 2 voorbeelden van maatschappelijke vragen die een ict-oplossing behoeven
7
Doel van de nieuwe beschrijving
Inhoud een plaats geven Flexibiliteit In aanbod van opleidingen In keuze van studiepaden Vergelijkbaarheid van opleidingen en studenten Uitdagingen Algemene competentiebouwstenen die heel verschillende dingen kunnen betekenen Lijsten waarin de body of knowledge beschreven is SWEBOK, ACM, European Competence Framework
8
Bouwstenen gebaseerd op de ICT life cycle Analyseren Adviseren
Ontwerpen Realiseren Beheren Huidige beschrijving bouwstenen Alle ict opleidingen werken hier inmiddels mee Als je inhoud wilt beschrijven ontdek je dat analyseren voor een embedded systeem toch wel heel anders is dan analyseren voor een EPR systeem.
9
ICT Architectuurlagen Gebruikersinteractie Bedrijfsprocessen Software
Infrastructuur Hardware interfacing Onderscheiden om inhoud te kunnen specificeren Ruimte boven en onder de tabel.
10
Matrix met 2 dimensies Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren
Beheren Gebruikers interactie Bedrijfs processen Software Infrastructuur Hardware interfacing
11
3e dimensie Niveau van beheersing
e-CF European e-competence Framework EQF European Qualification Framework for Lifelong Learning e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten
12
Cyclus 1 (Associate Degree)
e-CF EQF QF EHEA e-5 8 Cyclus 3 (Doctor) e-4 7 Cyclus 2 (Master) e-3 6 Cyclus 1 (Bachelor) e-2 5 Cyclus 1 (Associate Degree) e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten
13
3D kubus Uitleggen Vertellen
14
Toepassing Definiëren van opleidingseindtermen
Vergelijken van opleidingen Weergave van status van een student Waarderen van EVC Kiezen van studiepaden ..... Definiëren van opleidingseindtermen Opgebouwd uit bouwstenen Bruggetje naar bedrijfsleven (e-CF)
15
Voorbeelden matrix met niveau/aandachtsgebieden illustraties
Startende professionals
17
Stopdia voor feestelijke uitreiking
18
feestelijke uitreiking domeinbeschrijving Bachelor of ICT
feestelijke uitreiking domeinbeschrijving Bachelor of ICT oktober 2009 HBO-I, Job Event 18
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.