De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks.

Verwante presentaties


Presentatie over: "04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks."— Transcript van de presentatie:

1 04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks

2 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 2 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/052 Overzicht 1.Situering VUB en PointCarré 2.Onderwijsontwikkelingsplan 2003-2006 3.Van Blackboard naar PointCarré 4.PointCarré 2005 en perspectief 5.Conclusies & aandachtspunten

3 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 3 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/053 1. Situering De Vrije Universiteit Brussel –Acht faculteiten, 10.000 studenten, –Dienst Onderzaken en OSC Missie en onderwijsconcept –Vrij Onderzoek, Poincaré; –Studentvriendelijk; redelijk eigenzinnig Wat is PointCarré? –Open source e-leeromgeving met teleleerplatform, e-portfolo en contentbeheer

4 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 4 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/054 Onderdelen PointCarré E-leeromgeving PointCarré Teleleerplatform (Dokeos) E-portfolio (Plone/Zope ) ARCHeMEDES (Plone/Zope)

5 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 5 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/055 2. Onderwijsvernieuwing en ICT Vernieuwd onderwijsconcept: Competentiegericht leren in flexibel onderwijs –Veranderstrategie: combinatie bottom-up en top- down –Vernieuwingstopics en plaats van ICT –Convenantprojecten

6 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 6 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/056 Onderwijsontwikkeling Bachelor/ Masterhervorming –Structuurdecreet 2003 –Accreditatiekader Onderwijsontwikkelingsplan 2003-2006 –Streefdoelen Universitaire Associatie Brussel –Geïntegreerde digitale leeromgeving

7 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 7 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/057 3. Van Blackboard naar PointCarré Het begin in 2001-02 –Faculteit Rechten bij eerste aanvragers –Brede invoering Blackboard in 2002-03 –Stijgend gebruik Actieonderzoek in 2003-04 –Meerwaarde leerplatform –Hypothesen en uitkomsten

8 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 8 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/058 Actieonderzoek Hypothesen met betrekking tot: –Aanbieden van leerinhouden –Communicatie docenten en studenten –Opvolging van de studenten –Flexibilisering –Samenwerkend leren –Kwaliteit van de taken –Evaluatie –Activiteiten van studenten

9 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 9 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/059 Uitkomsten actieonderzoek  Positieve ervaringen: –Studenten appreciëren bijkomend cursusmateriaal –Discussiebord goed middel om communicatie vlotter te laten verlopen –Studenten kunnen beter opgevolgd worden –Groepenfunctie ondersteunt groepswerk en draagt bij tot hogere kwaliteit van het werk van studenten –Stimulans tot nieuwe onderwijs- en evaluatievormen

10 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 10 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0510 Uitkomsten actieonderzoek  Negatieve ervaringen: –Veel voorbereiding nodig –Teveel hooi op de vork –Studenten moeten voorbereid zijn –Gebrek aan flexibiliteit, bijv. bij verplaatsen documenten -> tijdverlies –Onvoldoende automatisering van processen

11 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 11 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0511 Project keuze teleleerplatform Motieven: –Bezorgdheid over afhankelijkheid (koppelingen, licentiepolitiek) –Cursusgerichte karakter versus vormgeven van competentiegericht onderwijs –Beschikbaarheid van veelbelovend lijkende open source systemen

12 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 12 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0512 Keuze voor open source Overwegingen: –Dokeos heeft vergelijkbare functionaliteit en is soms zelfs gebruiksvriendelijker –Goede mogelijkheden voor koppeling met onderwijsdatabanken, elvas, e-portfolio,.. –Samenwerking in Vlaams verband ligt voor de hand (Universiteit Gent werkt er al mee) –Keus voor open source is coherent met uitreiking doctoraat honoris causa aan Richard Stallman, oprichter Vrije Software-beweging

13 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 13 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0513 Implementatie PointCarré 2004 PointCarré is overkoepelende benaming Overgangsperiode van een semester Communicatieplan: voorlichting en training Koppeling aan onderwijsdatabanken Migratietool en flexibele migratie voor docenten E-Portfolio en ARCHeMEDES apart beschikbaar

14 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 14 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0514 4. PointCarré 2005 en verder Na een academiejaar is PointCarré algemeen aanvaard –Stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid –Trainingen en helpdesks Release Dokeos 5.1 en PointCarré 2005 –Nieuwigheden (zoals recycleren, back-uppen en copïeren cursussen; leerpad verbeterd) –‘Leuke dingen’(zoals ‘Who’s online)

15 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 15 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0515 Ontwikkeling ‘op maat’ Welkom op PointCarré, de leeromgeving van de Vrije Universiteit Brussel Dit is een vrije software / open source leerplatform, u kunt zelf mee de verdere ontwikkeling bepalen. Uw wensen en opmerkingen zijn welkom op pointcarre@vub.ac.be. pointcarre@vub.ac.be

16 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 16 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0516 Wensenlijst PointCarré competentiegerichter maken: –Kennis delen – creative commons –Openstellen van cursussen –Community-ruimte opleidingen –Rechten toekennen op basis van rollen –Learning Content Management Allerlei verbeteringen groot & klein, zoals: –E-portfoliosysteem ombouwen naar Dokeos –Peer evaluatie-tool inbouwen,…

17 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 17 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0517 Aanpak ontwikkeling In Dokeos-verband (Vlaamse partners) –Roadmap www.dokeos.comwww.dokeos.com Binnen Vrije Universiteit Brussel –Samenwerking met faculteiten –Op de hoogte blijven: http://pointcarre.vub.ac.be http://osc.vub.ac.be pointcarre@vub.ac.be

18 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 18 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0518 5. Conclusies & aandachtspunten Conclusies: –Kritische (succes)factoren Drive om te veranderen Vernieuwing groeit uit traditie Verankering in beleid Ondersteuning ‘op maat’ aanwezig Aandachtspunten: –Balans bewaken ‘ease of use’ en ‘complexity’ –Samenwerking nodig

19 Werken met portfolio's 04/10/05 | pag. 19 De e-Leeromgeving PointCarré 14/10/0519


Download ppt "04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks."

Verwante presentaties


Ads door Google