Download de presentatie
GepubliceerdFanny Visser Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Al doende leren training docenten
Naam trainer:
2
bijeenkomst A Doelen ‘Al doende leren’ Werken met ‘prestaties’
Begeleiden van leerlingen (Stappenplan) Voorbereiding uitvoering project Opzet module
3
Opzet module 3 Bijeenkomsten A Introductie B Verdieping C Evaluatie
4
Stappenplan Voorbereiden zoekopdracht Zoekwoorden kiezen
Hits selecteren Lezen en beoordelen Evalueren en verwerken
5
Fase 1 Organisatie Prestaties kiezen Voorbereiden zoekopdracht
6
Organisatie Planning Computers Digitaal schoolbord (of beamer)
USB-sticks
7
Stappenplan Voorbereiden zoekopdracht Zoekwoorden kiezen
Hits selecteren Lezen en beoordelen Evalueren en verwerken
8
Stap 2: zoekwoorden bedenken
Doe hardop denkend voor hoe leerlingen woorden kunnen kiezen uit de prestatie. Wat is de kern? Wat is het eindproduct? Zo kom je op goede zoekwoorden.
9
Stap 3: Selecteren van hits
Criteria voor het scannen van hits: titel (past die goed bij het onderwerp?) beschrijving (staan de zoekwoorden erin, is de site actueel?) hostnaam (van wie is de site, zou informatie van die organisatie goed zijn?)
10
Stap 4: lezen en beoordelen I
Scannend lezen lees de titel lees de tekstkoppen bekijk de afbeeldingen en de onderschriften erbij
11
Stap 4: lezen en beoordelen II
Strategisch lezen (kijk naar indelingen e.d.) Precies lezen: - hardop lezen - samen mondeling samenvatten - woordhulp gebruiken (volgende dia)
12
Woordhulp lees een stukje terug of verder, daar staat misschien informatie waaruit je de betekenis kunt afleiden kijk naar de illustratie, misschien geeft die extra informatie kijk of je al een stukje van het woord kent zoek het woord op in een woordenboek of vraag de betekenis aan iemand
13
Stap 5: Evalueren en verwerken van informatie
Werken in tweetallen. De een begint het antwoord te vertellen, de ander vult aan. Zo nodig in de tekst zoeken naar de juiste woorden. “Je moet mondeling het antwoord op de vraag kunnen geven, in hele zinnen. Die zinnen schrijf je op. Dan heb je altijd je eigen woorden.” Is de vraag voldoende beantwoord?
14
Stimuleren van het leren
Voorbeeld gedrag Reflectie Taalstimulering
15
Taalstimulering Woordweb Woordhulp Consolideren
16
Digitaal schoolbord - Beamer
Klassikale instructie bij start les Klassikale instructie tijdens les Uitleg voor een groepje Afsluiting van de les
17
Beoordeling verslagen & presentaties
Inhoud Vorm Omvang Gebruik van nieuwe woorden Correct taalgebruik (verslagen) Netheid (verslagen)
18
Beoordeling woordenlijsten
Omvang Kwaliteit woordomschrijvingen
19
Evaluatie van het proces
Toepassen van het stappenplan Kwaliteit van de reflectie Kwaliteit van de samenwerking tussen leerlingen
20
Criteria prestaties Aantrekkelijk en uitdagend voor leerlingen
Ruimte voor aanpassing in overleg met de leerlingen Voor uitvoering is zoeken op internet nodig Er zijn eenvoudige sites te vinden met de nodige informatie De leerlingen hebben zoekwoorden nodig om de opdracht uit te voeren De pestaties besteden expliciet aandacht aan onbekende woorden en uitdrukkingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.