Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno Smeets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar 12-03-07 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
2
kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden ICT-competenties SEPTEMBER 2007 ICT-EINDTERMEN = werken aan ICT-COMPETENTIES
3
ICT-PLATFORM = vernieuwd in functie van de ICT-competenties
4
de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang… gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren
5
ik gebruik ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
6
ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. ik oefen m.b.v. ICT
7
ik leer m.b.v. ICT ik leer zelfstandig m.b.v. ICT 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
8
ik maak m.b.v. ICT ik ontwerp m.b.v. ICT ik geef creatief vorm m.b.v. ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
9
ik zoek m.b.v. ICT ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
10
ik luister m.b.v. ICT ik presenteer m.b.v. ICT ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
11
ik communiceer m.b.v. ICT 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
12
ict-platform ict-werkbalk programma’s en dossiers met leerlijnfiche onlinetoepassingen zonder leerlijnfiche onlinetoepassingen met leerlijnfiche
13
kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden gebruiken oefenen leren creëren zoeken verwerken bewaren presenteren communiceren
14
educatieve websites wat ? 1.informatie aanbieden 2.een zinvolle bijdrage leveren aan het leerproces en/of sociale vaardigheden 3.de inhoud aansluit op de leerplandoelen voor het basisonderwijs 4.integreerbaar in de leergebieden en domeinen kenmerken: iets nieuws kunnen leren, oefenen, toetsen ondersteuning, uitbreiding, verdieping van de leerstof inzicht geven in een bepaalde materie, bijvoorbeeld een ‘simulatie’ educatieve spelvorm passend binnen een leergebied vormen: - onderwijsondersteunend: gekoppeld aan een methode of leergebied - aanvullend: tekorten in de methode aanvullen of actualiseren - vervangend: opdrachten en bronnen zijn zelfstandig door te werken soorten: - websites die informatie geven over een bepaald onderwerp of thema.websites die informatie geven over een bepaald onderwerp of thema. - websites waar geoefend kan worden met bepaalde leerstofwebsites waar geoefend kan worden met bepaalde leerstof - websites die aanzetten tot het doen van onderzoek rond een bepaald onderwerpwebsites die aanzetten tot het doen van onderzoek rond een bepaald onderwerp - websites met educatieve games passend binnen de leerplandoelenwebsites met educatieve games passend binnen de leerplandoelen Bron: manssen.nl
15
organisatiemodellen 1.de computers worden gebruikt tijdens alle lessen 2.de computers worden gebruikt op vaste momenten in de week 3.een dag in de week computeren 4.(zelfstandig) werken volgens het "circuitmodel" 5.(zelfstandig) werken volgens het "circuitmodel" in contract- of hoekenwerk Computers in de klas
16
helpkaarten
17
eerste leerjaar Leesplank
18
eerste leerjaar Tekendictees
19
http://basisschool.classy.be/ L1-1: VLL-kern1-associatie kernwoord-afbeelding L1-2: VLL-kern2-associatie kernwoord-afbeelding L1-3: VLL-kern3-associatie kernwoord-afbeelding L1-4: VLL-kern4-associatie kernwoord-afbeelding L1-5: VLL-kern5-associatie kernwoord-afbeelding L1-6: VLL-kern6-associatie kernwoord-afbeelding L1-7: VLL-kern1-visuele synthese kernwoorden L1-8: VLL-kern2-visuele synthese kernwoorden L1-9: VLL-kern3-visuele synthese kernwoorden L1-10: VLL-kern4-visuele synthese kernwoorden L1-11: VLL-kern5-visuele synthese kernwoorden L1-12: VLL-kern6-visuele synthese kernwoorden L1-13: VLL-kern1-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-14: VLL-kern2-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-15: VLL-kern3-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-16: VLL-kern4-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-17: VLL-kern5-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-18: VLL-kern6-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-19: VLL-kern1-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-20: VLL-kern2-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-21: VLL-kern3-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-22: VLL-kern4-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-23: VLL-kern5-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-24: VLL-kern6-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) eerste leerjaar
20
FLITSWOORDEN: op aanvraag
21
http://beeldbank.schooltv.nl/index.jsp alle leerjaren
22
http://leerkracht.kennisnet.nl/ http://kids.kennisnet.nl/ alle leerjaren http://vakcommunities.kennisnet.nl/kennisnet/opmaat/Eduware
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.