Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMelissa Jonker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Risicocommunicatie bij Opkomende Infectieziekten: Doen wij het nu beter? Wat hebben we geleerd? Gerjo Kok Universiteit Maastricht 14-01-2014, Rotterdam http://interventionmapping.com
2
Belangenverstrengeling Potentiële belangenverstrengeling: voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Sponsoring of onderzoeksgeld: Unrestricted Educational Grant van Abbott Health Care Products B. V. 2
3
Presentatie Onderzoek Marloes Bults Trends Verschillen Determinanten Dreiging Aanbevelingen Planmatige interventieontwikkeling Conclusies 3
4
Trends Response in lijn met probleemontwikkeling Sterke invloed van media door ‘Framing’ Rol van de ‘voorlichter’ Rol van de journalist “Marketing research suggests that uncertainty and fear promote increased viewing of the news” (Alarm) 4
5
Verschillen Response in lijn met probleemontwikkeling Sociaal-culturele factoren: o.a. religie, ethniciteit Vertrouwen in de Overheid: juiste informatie; kan veranderen door berichten in de media; rol van sociale media 5
6
6 Determinanten Individu
7
7 Omgevingsfactoren Interpersoonlijk Individu
8
8 Omgevingsfactoren Organisatie Interpersoonlijk Individu
9
9 Omgevingsfactoren Community Organisatie Interpersoonlijk Individu
10
10 Omgevingsfactoren Maatschappij Community Organisatie Interpersoonlijk Individu
11
11 Even een beetje psychologie… Omgeving Persoon Als wij zelf iets goed doen, ligt dat aan Als wij zelf iets fout doen, ligt dat aan
12
12 Even een beetje psychologie… Omgeving Persoon Als wij zelf iets goed doen, ligt dat aan Als wij zelf iets fout doen, ligt dat aan Als anderen iets goed doen, ligt dat aan Als anderen iets fout doen, ligt dat aan
13
Determinanten 13 Sociale Norm Attitude Controle Oplossing Kans Ernst Intentie/ Gedrag Dreiging Nadelen
14
Determinanten 14 Sociale Norm Attitude Controle Oplossing Kans Ernst Intentie/ Gedrag Dreiging Nadelen
15
15 Preventief Gedrag Kans Ernst Dreiging Controle Oplossing Bescherming
16
Meta-Analyse: Gedragsverandering 16 High Efficacy Low Efficacy
17
Aanbevelingen Gedragsonderzoek inbedden in Plannen Framing, Afstemming en Vertrouwen Meer Onderzoek tbv Betere Interventies 17
18
Methode Determinant Parameter Theoretische methode Interventies: Methoden
19
Angst aanjagen Risico Perceptie Oplossing Kan ik dat? Theoretische methode X Interventies: Risicoperceptie
20
Oplossingen bedenken Controle Barrières identificeren Oplossingen oefenen Theoretische methode Interventies Controle
21
Omgeving veranderen Gewoonte Positieve intentie Inzicht in gewoonte Theoretische methode Interventies: Gewoonte
22
Methode Determinant Parameter Theoretische methode Praktische Toepassing Doelgroep Context Interventies: Toepassingen
23
23 Methods to Change Awareness and Risk Perception (Adapted from Bartholomew et al., 2011) DefinitionParameters Consciousness raising (Health Belief Model; Precaution- Adoption Process Model; Trans- Theoretical Model: Champion & Skinner, 2008; Weinstein et al., 2008; Prochaska, et al., 2008) Providing information, feedback, or confrontation about the causes, consequences, and alternatives for a problem or a problem behavior. Can use feedback and confrontation; however, raising awareness must be quickly followed by increase in problem- solving ability and (collective) self-efficacy. Personalize risk (Precaution- Adoption Process Model: Champion & Skinner, 2008) Providing information about personal costs or risks of action or inaction with respect to target behavior. Present messages as individual and undeniable, and compare them with absolute and normative standards. Scenario-based risk information (Precaution-Adoption Process Model: Mevissen et al., 2009) Providing information that may aid the construction of an image of the ways in which a future loss or accident might occur. Plausible scenario with a cause and an outcome; imagery. Most effective when people generate their own scenario or when multiple scenarios are provided. Framing (Protection Motivation Theory: Werrij et al., 2010) Using gain-framed messages emphasizing the advantages of performing the healthy behavior; or loss-framed messages, emphasizing the disadvantages of not performing the healthy behavior. Requires high self-efficacy expectations. Gain frames are more readily accepted and prevent defensive reactions.
24
24 Implementatie in de Praktijk
25
Conclusies Veel geleerd: Trends Verschillen Determinanten Risicoperceptie is niet alles Aanbevelingen: Inzichten gebruiken: Kan nu al Meer inzichten verwerven: Onderzoek 25
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.