Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De sportvereniging – the place to be (ook voor 50-plussers) 1 december 2005 Congres ‘Bewegen als levenslange uitdaging’
2
Een leven lang Sporten als het effe kan ……… in de sportvereniging René Lammers (NOC*NSF) Mathieu Daalder (NeVoBo)
3
De sportketen 4,9 miljoen leden 28.700 sportverenigingen 1,2 miljoen vrijwilligers 91 lidorganisaties, waarvan 72 sportbonden Gebundeld in NOC*NSF Rol NOC*NSF : Als Nationale Sportkoepel: belangenbehartiging, regie, kenniscentrum, coördinator, netwerker, dienstverlener Gangmaker van de Sport
4
sport en onderwijs fitness en welness bedrijfssport wedstrijdsport recreatieve sport topsport = commerciële sport bewegingsstimulering en sportieve recreatie Core Business Sport
5
Ambitie georganiseerde sport 2005-2008 SPORTAGENDA 2005-2008 Sterker marktaandeel Nederland bij de Top 10 van de wereld Meer en betere samenwerking
6
Tijd voor Sport Door Kabinet en Kamer gedragen nota Speerpunten op thema: onderwijs, bewegen, gezondheid, integratie, innovatie Speerpunten op doelgroep: jeugd en topsporters En de Masters dan ??
7
Onze toekomst
8
Enkele gegevens Leeftijdsport lid ver.comp./train. 6-19 jaar:82% 77% 69% 20-55 jaar:60% 48% 36% 55+39% 38% 23% Conclusie: - Ouderen sporten te weinig - Ouderen sporten te weinig in de sportvereniging
9
Nadere analyse 2 belangrijke uitvalmomenten bij sportverenigingen: – 16-20 jaar (andere interesses, tijdgebrek, studie, zapgedrag) – 35-40 jaar (tijdgebrek door werk/gezin, blessures) Sportvereniging – Veelal traditioneel sportaanbod -> training + competitie – Conservatief, weinig marktgericht – O.a. veroorzaakt door knelpunten randvoorwaarden (accommodatie, technisch, organisatorisch en bestuurlijk kader) Noodzaak marktgerichtheid en professionalisering
10
Van aanbod- naar marktgericht denken Nieuw/alternatief aanbod ontwikkelen om uitvalmomenten te voorkomen (een leven lang sporten!!) Aanbod ontwikkelen om nieuwe doelgroepen aan te trekken (producten of nieuwe lidmaatschapsvormen) Inspringen op trends en ontwikkelingen (marktkansen benutten) Samenwerking met partners op het lokale niveau De vereniging komt naar je toe (bijv. clinics/trainingen) -> 2005+2006: alle 72 sportbonden ontwikkelen een Sport Marketing Plan (o.l.v. VODW Marketing)
11
De markt 50+ Groeimarkt Differentiatie doelgroep Momenteel: 50-65 jarigen: 3 miljoen ; 65+: 2,2 miljoen waarvan een deel vraagt om ADL training Sportmotieven: gezondheid, ontspanning, wellness, gezelligheid Interesse top-10: 1.Wandelsport 6. Tennis 2.Zwemsport 7. Gymnastiek/turnen 3.Fietssport 8. Hardlopen/joggen 4.Fitness 9. Biljart 5.Bridge10. Golf
12
Sportief Ondernemen Uitdaging voor sportvereniging om over de traditionele grenzen heen durven te kijken (omni-verband, onderwijs, fitness, bedrijfsleven) Professionele “back bone” op sporttechnisch en organisatorische gebied die de vrijwillige inzet maximaliseert Het lef om als sportieve onderneming de markt op te stappen Maximale Maatschappelijk Betekenis Sport moet Senioriteit tonen
13
Enkele voorbeelden Masters: reguliere competities !!! Nordic Walking Sportief Wandelen Korfbal Fit Flexvolleybal Fiets je fit… en geniet Ouderengym (Sportfit 55+)
14
De moderne sportvereniging … is een ontmoetingsplaats voor iedereen heeft voor iedereen een passend sportaanbod en een passend lidmaatschap kent de behoefte van de sporters wordt professioneel geleid werkt samen met partners op het lokale niveau (collega-verenigingen, scholen, bedrijven, gemeente, ouderenorganisaties, etc)
15
Kortom… Bewegen alleen is niet genoeg. Als je een leven lang wilt bewegen, ga dan sporten door lid te blijven/worden van een sportvereniging. De sport moet zelf het initiatief nemen. Om de maatschappelijke betekenis overeind te houden moeten overheden het lef hebben ook in de sport te investeren. Overheden: Investeer in mensen op en om het veld en in de zaal.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.