De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven."— Transcript van de presentatie:

1 1 SAMSARA

2 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven Dynamiek van gezinsvorming Weinig zicht op eigen competenties Weinig stimulans voor hogere studies Watervalsysteem - schoolmoeheid

3 3 Verschuiving van doelgroep Oorspronkelijk bedoeld voor meisjes uit Moslimcultuur (scheiding mannen-vrouwen) Verschuiving naar Roma-jongeren (niet alleen meisjes) ◦ Mede door Roma-ICB

4 4 Algemene doelstelling Verminderen van de risico’s ◦ op armoede en uitsluiting ◦ Op economische afhankelijkheid Arbeidsmarktpositie versterken Empowerment en zelfredzaamheid bevorderen Competentieversterkende begeleiding Ondersteuning bij identiteitsontwikkeling

5 5 Concrete doelstellingen Ondersteunen tot bewuste studiekeuze Kwalificatie behalen in onderwijs ◦ Minimaal secundair onderwijs behalen ◦ Kansen creëren naar hoger onderwijs Indien verder studeren geen optie: Traject naar werk uitstippelen Ondersteuning en afstemming werk en gezin/zorg

6 6 Gebruikte methodieken Inzetten van Interculturele Bemiddelaars Ambassadeursacties Coachinggesprekken Identiteitscirkel Levenslijn Begeleidingen op maat: ◦ Grenzenspel ◦ Vakantiejob zoeken ◦ Huistaakbegeleiding ◦ …

7 7 Problematieken Op zoek naar een externe vertrouwensfiguur Op zoek naar eigen identiteit – eigen normen Verwrongen “thuis”relatie Grenzen stellen in relaties en sexualiteit Huwelijk en gezinsvorming Hoofddoek Studiekeuze en toekomstperspectieven Spijbelgedrag en schoolmoeheid Financiële problemen Verblijfsproblematiek …

8 8 Meerwaarde 1)Inzet van interculturele bemiddelaars opbouwen van een vertrouwensrelatie vlottere contacten door (h)erkenbaarheid zicht op (inter)culturele achtergronden 2) Vraaggestuurde begeleiding ongedwongen laagdrempelige vrijetijdsactiviteiten dieper doordringen in de kern van de problematieken aanspreken van de intrinsieke motivatie 3) Bieden van begeleiding door “neutrale” externe persoon 4) Expertfunctie: 2de lijn werking naar begeleiders van scholen en andere instanties: intervisie en (inter)culturele duiding

9 9 Enkele cases

10 10

11 11

12 12

13 13 Koppel K

14 14 Koppel K Samenwerking tussen verschillende actoren: -het Labyrint; -het OCMW; -het CAW; -de huurdersbond.

15 15 Koppel K Doelgroep: Leerlingen uit het zesde jaar beroepssecundair onderwijs.

16 16 Koppel K Doelstellingen: Maatschappelijk weerbaar maken van de jongeren. Drempel verlagen naar allerlei diensten.

17 17 Koppel K Koppel K, wie zijn ze eigenlijk? Partner X: 6e jaar Partner y: 7e jaar Meisje  4 maanden zwanger Samenwonen vóór de komst van de baby. Koppel moet voor zichzelf zorgen. Beiden willen hun studies niet opgeven.

18 18 Koppel K Thema’s uit hun leven gegrepen: -financiën; -werk; -woning; -taakverdeling; -studeren.

19 19 Koppel K Meerwaarde: -Leerlingen kunnen spreken over gevoelige thema’s o.a. leefloon, uit huiszetting, relaties ; -Betere beheersing van de leerstof door concrete situaties en inoefening


Download ppt "1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven."

Verwante presentaties


Ads door Google