Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kansen voor Samenwerken
Ervaringen en vuistregels
2
Opereren in complexe omstandigheden
Onduidelijk machtscentrum Wie is hier de baas? Allebei een beetje… Interdependentie Alleen samen kunnen we de puzzel leggen… Nieuwe werkelijkheid In den beginne valt er niets te managen, behalve een betekenisvolle relatie en een kwetsbaar proces… Heterogeniteit De aantrekkingskracht van de ander zit in zijn ‘anders zijn’, maar dat is precies waarom we die ander niet echt begrijpen… Context Omgeving en context veranderen voortdurend en doen hun invloed gelden…
3
“Samenwerken is niet vanzelfsprekend”
Mate van gezamenlijk beslissen Lengte van de relatie Marktgedrag Shared service Centers Markt Fusie Samenwerken Samenwerking is niet altijd de beste oplossing, maar wel een interessante Trage besluitvorming Vertrouwen Opgeven deel autonomie Er is altijd wel een reden om het niet te doen Afhankelijkheid Domeinen Delen Van wie is de klant? Kennis weggeven Eigen controle “Samenwerken vergt de moed om los te komen van het eigenbelang zonder het uit het oog te verliezen. Dát is de grote uitdaging.“
4
“Organiseren op gemeenschappelijke belangen”
Belangen – de motor van de samenwerking S S Standpunt B B Belang W & N W & N Waarden en Normen De gouden driehoek Het lezen van belangen wordt cruciaal - op verschillende niveaus
5
“Samenwerken is een ander spel”
Macht wordt niet geëtaleerd Winst mag niet openlijk worden genoten Resultaten moeten inhoudelijk worden gerechtvaardigd Niet op twee borden tegelijk schaken Geen tussentijdse wijziging van de spelregels Bereidheid om een extra mijl te gaan Voor wat hoort wat Proportionaliteit van acties en reacties Geen aantasting van kernwaarden van leden van de groep Loyaliteit aan de besluitvorming Samenwerken kent haar eigen spelregels Het is een kwestie van halen en brengen Het vraagstuk Wat heb ik te bieden? Wat wil ik eruit halen? De Bruin & Tenheuvelhof
6
“Samenwerken is mensenwerk”
Personal fit is essentieel Missie Het individu Individuen maken het verschil Doelen Argumenten Strategie Overtuigingen De organisatie Drijfveren Je werkt samen omdat je het leuk vind Onderhoud Een samenwerking loopt op menselijke energie en niet altijd energiezuinig Welzijn Welzijn van de relatie Tijd
7
“Samenwerking is een bijzondere vorm van organiseren”
Samenwerken om: Strategisch te concurreren Een gezamenlijk operationeel resultaat te realiseren Een gemeenschappelijk doel te realiseren Gezamenlijke randvoorwaarden te creëren Te leren en toegang tot technologie te verkrijgen Weet wat je met samenwerken wilt bereiken Uitwisselen Delen Samen organiseren De ene samenwerking is de andere niet Inspannig Managementstijl Strategie Structuur Systemen Cultuur Personeel Voordelen
8
“Samenwerking moet zich ontwikkelen”
Samenwerking begint met betrouwbaar gedrag en leidt wellicht tot vertrouwen Vertrouwen Betrouwbaarheid
9
Ervaringen Vuistregels Samenwerken is niet vanzelfsprekend
Grijp de kansen maar onderschat het niet! Organiseren op gemeenschappelijke belangen Ken de belangen van de stakeholders! Samenwerken is een ander spel Leer de regels van het netwerk kennen! Samenwerken is mensenwerk Zorg dat de samenwerking vlees en bloed krijgt! Samenwerken is een vorm van organiseren Kies bewust de vorm en regel het goed! Samenwerking moet zich ontwikkelen Laat het vertrouwensreservoir groeien!
10
Edwin Kaats ekt@tg.nl www.twynstragudde.nl
Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.