Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRebecca Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Universiteit Utrecht Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 10: 11 mei 2012
2
Universiteit Utrecht Programma Analyse van kwalitatieve data (theorie) Analyse van kwalitatieve data (praktijk) Rapporteren van resultaten Aanbevelingen Schrijfproces Van onderzoek naar scriptie Vergroten van je impact
3
Universiteit Utrecht Analyse van data Het doel van een analyse is om specifieke verklaringen voor een situatie te transformeren in algemene verklaringen. Aandachtspunten: –Casusvergelijking (comparative method) –Process tracing –Typological theorizing
4
Universiteit Utrecht Verklaren van verschillen (1) Mill’s method of agreement Mill’s indirect method of difference Afh. var. 0Afh. var. 1 Onafh. var. 0Case 1 Onafh. Var. 1Case 2
5
Universiteit Utrecht Ideaal: experiment VoorafStimulusAchteraf Experimentele casus Formele organisatie Introductie e-mail Informele organisatie Controle casus Formele organisatie -
6
Universiteit Utrecht Verklaren van verschillen (2) Cross case comparison –Verschillen op onafhankelijke variabele Controlled comparison –Alleen verschillen op de onafhankelijke variabele Praktijk: meerdere verschillen –Probleem: meerdere verklaringen Oplossing: process tracing –Analyseren van de tussenstappen Doel: typological theorizing –Causal mechanisms –Contexts
7
Universiteit Utrecht LES Wees kritisch op jezelf: stel steeds de vraag of de verschillen ook door iets anders kunnen worden verklaard!
8
Universiteit Utrecht VRAAG Hoe analyseer je data?
9
Universiteit Utrecht Analyse van het materiaal: datamatrix Casus 1Casus 2Casus 3 … Variabele 1 Interview 6 Document 1, 3 Variabele 2 Interview 4, 2 Document 3, 8 Variabele 3 …
10
Forum.werk.nlForum.waocafe.nl Mogelijkheden voor co- creatie. Grote mogelijkheden voor co- creatie. Moderatie belangrijker dan technische mogelijkheden. Grote mogelijkheden voor co- creatie. Moderatie belangrijker dan technische mogelijkheden. Participanten.1000 geregistreerde leden Groot aantal – duizenden – bezoekers. Motieven: antwoorden op vragen, contact met lotgenoten, uitlaatklep voor frustraties. 190 bijdragen per week. 14000 hits per week. Motieven: antwoorden op individuele vragen, algemene informatie, steun van lotgenoten. Inhoud van de participatie. Antwoorden op vragen Discussie Aanbieden van vacatures Delen van ervaringen Kritiek op dienstverleners Antwoorden op vragen Discussie Delen van ervaringen Kritiek op dienstverleners
11
Universiteit Utrecht Technieken Papier en highliners Max QDA Waft QDA
12
Universiteit Utrecht Patronen tussen variabelen Waarde 1Waarde 2Waarde 3 Waarde 1 Waarde 2 Waarde 3
13
Universiteit Utrecht Voorbeeld Lage mate van gebruik Hoge mate van gebruik Weinig relevante informatie Arbeidsinspectie (NL) Milieu-inspectie (VK) Relevante informatieMilieu-inspectie (NL)Voedselinspectie (DK)
14
Universiteit Utrecht TIPS Kijk zowel naar verschillen als overeenkomsten. Praat met medestudenten over de gevonden patronen (datasessie).
15
Universiteit Utrecht Rapporteren van resultaten Per casus Per deelvraag Per onderzoeksmethode
16
Universiteit Utrecht Aanbevelingen Aanbevelingen zijn gericht op verbeteringen: het veranderen van de huidige situatie in de richting van de gewenste situatie. Nodig: –Een beschrijving van de huidige situatie –Een normatief kader –Aanbevelingen over de inhoud –Aanbevelingen over het proces
17
Universiteit Utrecht Opdracht Bevinding: –Hoogopgeleide burgers gaan verhoudingsgewijs meer stemmen dan laagopgeleide burgers. Wat zijn je aanbevelingen?
18
Universiteit Utrecht TIPS Maak een onderscheid tussen procesaanbevelingen en inhoudelijke aanbevelingen. Richt je aanbevelingen op bepaalde doelgroepen.
19
Universiteit Utrecht Schrijfproces
20
Ervaren schrijversOnervaren schrijvers Veel tijdTekst voorbereidenWeinig tijd Tekst producerenVeel tijd Tekst reviserenWeinig tijd
21
Universiteit Utrecht Stijldimensies Grote lijn: goed te volgen Kleine gehelen: heldere opbouw Moeilijkheid: passend bij de lezer Exactheid: zo precies mogelijk Informatiedichtheid: passend bij de lezer Aantrekkelijkheid: de lezer wíl dit lezen Afstandelijkheid: wetenschappelijk schrijven
22
Universiteit Utrecht VRAAG Hoe ga je om met blokkades?
23
Universiteit Utrecht Citeren Letterlijk of parafraseren? Lengte van het citaat? Paginanummer? Meerdere auteurs?
24
Universiteit Utrecht TIPS Werk met vragen. Een argument per paragraaf. Werk met schema’s.
25
Universiteit Utrecht Van onderzoek naar scriptie Wat is je publiek? Wat voor soort rapport wordt het? Wat is je centrale kwestie? Wat is je lijn? Wat ga je niet doen?
26
Universiteit Utrecht TIPS Betrek buitenstaanders. Werk met metaforen en beelden. Besteed voldoende tijd aan de lay-out. Maak geen spelfouten.
27
Universiteit Utrecht Vergroten van de impact Hoe verkoop je je werk?
28
Universiteit Utrecht Mogelijkheden Schriftelijke formats –Rapport –Website/blog –Film Mondelinge formats –Presentatie –Eindgesprek Media-aandacht –Persbericht
29
Universiteit Utrecht Uitsmijter Onderschat de waarde van je onderzoek niet: jullie hebben straks heel interessante zaken te vertellen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.