Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Consumptieve functies van dorpen Over de aantrekkelijkheid van (deeltijd)wonen in dorpen Ronald van Leeuwen 10 oktober 2012
2
Grondprijzen in Nederland Bron: CPB, 2010
3
Grondprijzen in Zeeland Bron: CPB, 2010
4
Totaal productieve functies34 % Loonverschillen1 % Bereikbaarheid banen per auto25 % Bereikbaarheid per ov6 % Nabijheid station2 % Totaal consumptieve functies43 % Groen en natuur7 % Ligging aan zee3 % Historische binnenstad8 % Cultureel en culinair aanbod9 % Luxe winkels11 % Disamenities (overlast/verschraling)5 % Bron: CPB, 2010; eigen bewerking
5
Demografische veranderingen Bron: PBL & CBS, 2009
6
Gevolgen (a)
7
Gevolgen (b)
8
Gevolgen (c) Leegstand
9
Deeltijdwonen als kans? (a) Ma t/m do: Amsterdam Vr t/m zo: Breskens
10
Deeltijdwonen als kans? (b) Leegstaande woningen Tweede woningen VRAAG AANBOD ( Mis)match ?
11
Drie hypotheses De kansen voor deeltijdwonen zijn beperkt, want: 1. Tweede woningzoekers prefereren een woning nabij de kust, terwijl leegstaande woningen zich juist niet nabij de kust bevinden. 2. Tweede woningzoekers prefereren een woning in een ‘mooie kern’, terwijl leegstaande woningen zich juist in ‘minder mooie kernen’ bevinden. 3. Tweede woningzoekers prefereren een aantrekkelijke woning, terwijl leegstaande woningen over het algemeen juist minder aantrekkelijk zijn.
12
Locaties tweede woningen (1) Legenda Percentage tweede woningen per Zeeuws-Vlaamse kern (als aandeel van de totale woningvoorraad) Bron: Gemeente Sluis, Terneuzen en Hulst, 2011
13
Locaties tweede woningen (2) Legenda Percentage tweede woningen per Zeeuws-Vlaamse kern – exclusief recreatiewoningen (als aandeel van de totale woningvoorraad) Bron: Gemeente Sluis, Terneuzen en Hulst, 2011
14
‘Het kust effect’ (1) Afstand tot de kust (in km) Percentage tweede woningen (als aandeel van de totale woningvoorraad) Bron: Gemeente Sluis, Terneuzen en Hulst, 2011
15
‘Het kust effect’ (1) Afstand tot de kust (in km) Percentage tweede woningen (als aandeel van de totale woningvoorraad) Hoofdplaat Graauw Hoek Waterlandkerkje Retranchement Bron: Gemeente Sluis, Terneuzen en Hulst, 2011
16
‘Het kust effect’ (2) Stellingen tweede woning keuze Eens Oneens 1. Ik verkies een minder mooie woning dichtbij de kust, boven een mooiere woning verder van de kust. 72,8 %27,2 % 2. Ik verkies een dure woning dichtbij de kust, boven een goedkopere woning verder van de kust. 68,5 %31,5 % 3. Ik verkies een woning in een mooi dorp verder van de kust, boven een woning in een minder mooi dorp dichtbij de kust. 25,5 %74,5 % Belang factoren in keuze tweede woning in regio Zeeuws-Vlaanderen Nabijheid kust 4,6752 Rust en ruimte 4,5060 Nabijheid natuur 4,3911 Bereikbaarheid vanuit 1 e woning 3,6473 Esthetische waarde dorpskern 3,3449 Relatief lage huizenprijzen in regio 3,2204 Sociale banden in omgeving 3,0761 Beschikbaarheid aan woningen 3,0492 Historische binding met regio 2,9452 Nabijheid recreatieve voorzieningen 2,8543 Nabijheid sportvoorzieningen 2,4358 Bron: Enquête tweede woningbezitters, 2011
17
Locaties van de leegstand Legenda Absoluut aantal leegstaande woningen per postcodegebied Bron: Gemeente Sluis, Terneuzen en Hulst, 2011
18
Nieuwvliet Schoondijke Groede Sluis Retranchement Dichtbij de kust Hoge kwaliteit woonomgeving Ver van de kust Breskens Eede Zuidzande Cadzand Oostburg Aardenburg Hoofdplaat IJzendijke Lage kwaliteit woonomgeving 10,00 - 19,99 km Zeer hoog Hoog Gemiddeld Laag Zeer laag Biervliet Hoek Philippine Sas van Gent Westdorpe Terneuzen Sluiskil Zuiddorpe Zaamslag Axel Koewacht Heikant Hulst Sint Jansteen Hengstdijk Vogelwaarde Terhole Clinge Nieuwe Namen Graauw 7,50 - 9,99 km5,00 - 7,49 km2,50 - 4,99 km≤ 2,49 km Lamswaarde Kloosterzande 20,00 - 29,99 km 30,00 - 39,99 km 40,00 km Waterlandkerkje Bron: Gemeente Sluis, Terneuzen en Hulst, 2011 Legenda: Plaats ≤ 4,99 % Plaats 5 - 9,99 % Plaats 10 - 19,99 % Plaats 20 - 29,99 % Plaats ≥ 30 %
21
Mismatch woningtypen (a) Stereotype Zeeuws-Vlaamse tweede woning: de dijkwoning
22
Mismatch woningtypen (b) Specifieke tweede woningsegmenten
23
Mismatch woningtypen (c) Leegstaande woningen
24
Conclusies Mismatch tweede woningvraag en leegstaand aanbod, zowel qua woningkenmerken als qua locatie De nabijheid van amenities (zoals de kust) speelt een zeer dominante rol in de tweede woningvraag De rol van de esthetische kwaliteit van de woonomgeving (‘mooie’ versus ‘lelijke dorpen’) roept vragen op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.