Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007
2
© Kars cum suis bv 2Programma Procesmanagement ahv het INK-model Groeien (verbeteren): de procesmanagement scan Afwegingen bij front-backoffice beslissingen (of een ander onderwerp naar keuze)
3
© Kars cum suis bv 3INK-model Leiderschap Management van processen Bestuur en financiers Waardering door maatschappij Waardering van klanten en leveranciers Waardering door medewerkers Management van medewerkers Strategie en beleid Management van middelen Verbeteren en vernieuwen Organisatie Resultaat
4
© Kars cum suis bv 4 INK: organisatiegebieden Leiderschap: koers bepalen & vertalen naar missie, visie Strategie en beleid: implementeren van missie en visie in concreet beleid, plannen en budgetten Management van medewerkers: inzetten, stimuleren en waarderen om strategie en doelstellingen te realiseren Management van middelen: geld, kennis, technologie, materialen en faciliteiten verwerven, gebruiken en beheren om beleidsdoelstellingen te bereiken Management van processen: het identificeren, ontwerpen, beheersen en verbeteren van processen (‘het integrale processtelsel’)
5
© Kars cum suis bv 5 Vervolg INK: resultaatgebieden Resultaten voor klanten, leveranciers en partners waarmee wordt samengewerkt zijn van belang voor de continuïteit Resultaat voor medewerkers: in hoeverre voldoet de organisatie aan hun verwachtingen (salaris+sec. a.v.w. +…)? Resultaat voor maatschappij: o.a. maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu, werkgelegenheid, opleiding, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid
6
© Kars cum suis bv 6 Scan op Procesmanagement Hulpmiddel om vast te stellen hoe de organisatie er voor staat met procesmanagement Scan aan de hand van de typen van procesmanagement in de organisatie: – –Type 1: ad hoc – –Type 2: werkproces – –Type 3: bedrijfsproces intern gericht – –Type 4: bedrijfsproces extern gericht (aansluiten op klantproces) – –Type 5: keten
7
© Kars cum suis bv 7 Procesmanagement cyclus Ontwerpen: nieuw of aangepast proces Implementeren: veranderen van de organisatie Uitvoeren: beheren en beheersen Besturen: concretiseren van visie en beleid Integreren: samenhang in resultaatgericht sturen
8
© Kars cum suis bv 8 Backoffice - frontoffice afwegingen Snelheid –Direct leveren of niet Medewerkers –100% ingezet of niet –Brede taken of niet -> vaardigheden KwaliteitEfficiëntie –Wel/geen overdracht van gegevens of (bijv.) formulieren Controle en functiescheiding = risicobeperking
9
© Kars cum suis bv 9 Backoffice - Internet In oplopende volgorde van geavanceerdheid: –Alle informatiemateriaal op Internet –Formulieren elektronisch invullen –Ontvangstbevestiging –Mail –Elektronisch afhandelen (workflow!) Lokethandelingen blijven nog lang bestaan Gevolgen voor medewerkers (opleiding, vaardigheden) Gevolgen voor hulpmiddelen (met name systemen) Gevolgen voor processen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.