Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha Simons Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het concept rapport van de NPK werkgroep Kankerzorg
19.45 – uur Het concept rapport van de NPK werkgroep Kankerzorg ‘Structuur en organisatie van de zorg’ A. van Bochove (Zaans Medisch Centrum) & Kwaliteit: meten is weten Rob Tollenaar (LUMC) Deze avond is mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsoren van de BOOG: AMGEN - AstraZeneca NL –GlaxoSmithKline NL – Roche NL – Sanofi-Aventis NL
2
Concept NPK visiedocument
Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraagt om transparantie
3
Kwaliteit vd oncologische zorg in NL
T.o.v andere Europese landen (Eurocare 4) Centra ten opzichte van elkaar T.o.v van de norm (?) T.o.v. het streefniveau / ideaal
4
Kwaliteit kankerzorg Is goed ? Kan beter !
Wordt nagestreefd door oncologische zorgverleners Wordt gerealiseerd ?
5
Kwaliteit kankerzorg We doen ons best We zijn betrokken en kundig
De patient is over het algemeen tevreden
6
Concept NPK visiedocument
Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraag om transparantie
7
Kwaliteits bepalende factoren
Infrastructuur Proces Uitkomst Perceptie vd patient Medische uitkomst Duur en kwaliteit vd overleving Comfort Bejegening Beleving
8
Concept NPK visiedocument
Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraag om transparantie
9
Prestatie-indicatoren
Prof. dr. G vd Wal Inspecteur generaal voor de gezondheidszorg
10
Kwaliteitsbeleid ‘bad’ practices ‘best’
11
IGZ ‘verticaal toezicht’ (IGZ) Maatregelen
12
toezicht (beroepsgroep) Kwaliteitsbeleid Uitkomst registratie
‘horizontaal’ toezicht (beroepsgroep) Uitkomst registratie
13
Kwaliteitsbeleid continue kwaliteits- verbetering
over de gehele linie! Uitkomst registratie
14
Concept NPK visiedocument
Kwaliteit van de kankerzorg in NL is van het grootste belang Er bestaan significante verschillen in de kankerzorg tussen ziekenhuizen in NL De maatschappij (patient, zorgverzekeraars, overheid) wil inzicht in de kwaliteit vraag om transparantie
15
Prestatieindicatoren
Meetinstrument voor preselectie Uitkomst meting -casemix -uitkomst of surrogaat -een dimensionaal -zelfrapportage leercurve definities Uitslagen in leercurve openbaar Optimalisatiestrategie ≠ betere zorg
16
IGZmedia
17
De zorg gaat verloren in indicatoren
IGZ Zorgverzekeraars Patiënten Prestatie indicatoren Inkoop indicatoren Etalageindicatoren ‘Zorgbrede-transparantie’ indicatoren NFU. NVZ. ZN. IGZ. NPCF. NFK. Elsevier AD Independer
19
Behoefte aan inzicht in kwaliteit
Geen afgeleide parameters Meten = Weten Objectieve registratie AUDITING
20
Integraal kwaliteitsbeleid
Richtlijnen Indicatoren Registratie Visitatie Accreditatie / Certificatie The missing link....
21
Auditing; waarom belangrijk
Kwaliteitsmetingen worden sturend in de zorg Bepalen financiele en patienten stroom Niet afhankelijk van subjectieve lijstjes Beroepsgroep moet zelf sturend zijn
22
DSCA: Dutch Surgical Colorectal Audit
Transparantie beroepsgroep moet initiatief nemen DSCA: Dutch Surgical Colorectal Audit
23
Uitkomst vergelijkingen
Uitgangspunten voor data-verzameling: Volledigheid Eénduidigheid Betrouwbaarheid Kwaliteitscontrole Eénvoud
24
Auditing Jaarlijkse rapportage Beveiliging CPB, inbraak
randvoorwaarden Jaarlijkse rapportage Beveiliging CPB, inbraak Aanvraag gegevens door derden Eigendom dBase, auteursrecht Methodologie In-output parameters, case mix Validiteit en volledigheid
25
Colorectale Audit inevitable, take off and organisation
26
Auditing Randvoorwaarden
Haalbaarheid Draagvlak Cave: registratielast Ideaal vervloeiing administratie en registratie Chirurgendagen mei 2007
27
Deelname IGZ indicator
DSCA Steun Roche Sanofi Covidien NVVH OMS VWS Pilot sinds juni 2008 70% ZH deelname aan pilot Start 1 jan 2009 Deelname IGZ indicator
28
DSCA omvorming tot registratie ‘huis’
BLAUWDRUK Eigen kamer Dataset definieren Draagvlak Wet cie etc Financien VWS OMS
29
Meer info over
30
Conclusie Kwaliteitsbeleid kan niet zonder betrouwbare data
Mogelijkheid tot benchmarking Hawthorne effect; snelle verbeteringen Biedt mogelijkheid voor outcome based referral Identificatie van ‘best practices’ verbeterprojecten
31
Conclusies 2 Data biedt mogelijkheid voor procesanalyse en verbetering
Data over real life situation ipv data van selecte RCT’s In combinatie met ‘kankerregistratie +’ goudmijn voor onderzoek en evaluatie van zorg en behandelstrategieen Verbeter-trajecten
32
Conclusie 2 Maatschappij heeft geen optimale kwaliteits info
Kans initiatief terug te winnen en de regie over analyse te houden Perspectief op procesanalyse en gerichte verbetering `
33
Breast Cancer Audit Uitgangspunten NABON Volledigheid Eénduidigheid
Betrouwbaarheid Kwaliteitscontrole Eénvoud 33
34
Aanbevelingen NPK report:
1. Hoog complexe zorg van laag volume kankers regionaal centraliseren. Regionale samenwerking ipv concurrentie Gevalideerd visitatiesysteem voor gespecialiseerde zorg 2. Correlatie tussen volume en uitkomst is weerspiegeling van gehele zorgketen en faciliteiten eromheen. Centralisatie, niet alleen op basis van volume, maar vooral op basis van beschikbare faciliteiten en uitkomsten. Criteria opstellen voor expertise en concentratie 3 Opzetten uitkomstregistraties tbv uitkomstgericht verwijzen en procesanalyse
35
Aanbevelingen NPK report:
6. Prestatie indicatoren niet adequaat voor kwaliteitsvergelijking Uitkomstregistraties tbv monitoren kwaliteit en procesanalyse. Registraties moeten voldoen aan internationale kwaliteitsstandaarden Combineren van digitale verslaglegging met registratie tbv betrouwbare data
36
Wordt de veronderstelde kwaliteitszorg ook echt gerealiseerd?
Uitkomst van zorg DATA Afgeleiden indicatoren Uitkomsten Casemix Patient-tevredenheid
37
Pioniers in auditing Florence Nightingale already persuaded surgeons to keep records and report, resulting in a decrease in the mortality rate of British soldiers during the Crimean War. Nightingale: notes on hospitals 3rd ed: 1863: “… so many operations followed by death without reference to age, sex or complications can convey but a very imperfect idea of the real state of the case”
38
Pioniers Surgical audit
‘The systematic critical analysis of the quality of medical care, including the procedures used for diagnosis and treatment, and the resulting outcome for the patient, carried out by those personally engaged in the activity concerned’ Ernest Amory Codman, 1910
39
Medical Audit ‘The systematic critical analysis of the quality of medical care, including the procedures used for diagnosis and treatment, and the resulting outcome for the patient, carried out by those personally engaged in the activity concerned’ Ernest Amory Codman, 1910 A method that explores the mechanisms behind worse, good and excellent outcomes is Medical Audit as was described by a fellow surgeon, Ernest Amory Codman one-hundred years ago. 39 May 22, 2008 39
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.