Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Janssens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
SCHAKELEN TUSSEN 2 & 3 EEN OPDRACHT MAAR VOORAL EEN UITDAGING
2
Even in ‘t kort……………………… Extra jaar tussen groep 2 & 3 Extra jaar tussen groep 2 & 3 Voor lln. die, gelet op hun leeftijd, naar groep 3 zouden kunnen Voor lln. die, gelet op hun leeftijd, naar groep 3 zouden kunnen Waarbij sprake is van een D of E score op de Taaltoets voor kleuters (Ordenen) en de TAK. Waarbij sprake is van een D of E score op de Taaltoets voor kleuters (Ordenen) en de TAK. Waarbij niet wordt gedacht aan beperkte cognitieve vaardigheden. Waarbij niet wordt gedacht aan beperkte cognitieve vaardigheden.
3
DE HOOFDROLSPELERS
4
Doelstelling: Het wegwerken van taalachterstanden met tenminste een half jaar.
5
Inhoud Inhoud Thematisch van opzet met de volgende speerpunten: Een doorgaande lijn vanaf groep 1 Een doorgaande lijn vanaf groep 1 Uitgewerkt in Kleuterplein Uitgewerkt in Kleuterplein Expliciet Woordenschatonderwijs Expliciet Woordenschatonderwijs Tussendoelen beginnende geletterdheid (ECN) Tussendoelen beginnende geletterdheid (ECN)
6
Sterke taalcomponent
8
En nog meer……………..
9
De ouders die doen volop mee…. Aan de start van ieder thema een koffie- uurtje speciaal voor de ouders van de schakelklas. (oudermap) Aan de start van ieder thema een koffie- uurtje speciaal voor de ouders van de schakelklas. (oudermap) Bespreken port-folio Bespreken port-folio Open dag aan begin van het schooljaar Open dag aan begin van het schooljaar Huisbezoek Huisbezoek Veel informele contacten tussendoor. Veel informele contacten tussendoor. Themaochtenden voor ouders onderbouw Themaochtenden voor ouders onderbouw Ouderpaticipatie bij tal van activiteiten. Ouderpaticipatie bij tal van activiteiten.
10
Eerste resultaten......... Naam Taal E1 Taal E2 JanuariJuni Dilara 68 C / -5 78 - A 74 – B / 0 Belmin 60 E / -13 74 – A 97 – A / >0 Tayo 50 – E />-15 65 - C 68 – C / -5 Naomi 59 – C / -14 78 - A 78 – B / >0 Selma 64 D / -10 78 - A 97 – A / >0 Latifa 53 – D />-5 74 - A 76 – B / >0
11
En verder……………… Naam Taal E1 Taal E2 JanuariJuni Keanu 58 – E / -15 82 – A - Edip 58 – E / -15 76 – A 86 – A / >0 Aleyna 66 – D / -7 71 – B 78 – B / >0 Nico 62 – D / -12 70 - B 86 – A / >0 Oktay 43 – E />-15 64 - D 72 – C / -2 Yvette 64 – D / -10 72 - B 82 – A / >0
12
Alleen maar taal?
13
Opbrengsten na 4 jaar schakelen Op de eerste plaats: Prachtige resultaten van de kinderen Prachtige resultaten van de kinderen Maar tevens ook: Zeer intensieve samenwerking in de onderbouw Zeer intensieve samenwerking in de onderbouw Denken in doelen i.p.v. activiteiten Denken in doelen i.p.v. activiteiten Samen kennis verkregen rondom woordenschatontwikkeling in een brede visie Samen kennis verkregen rondom woordenschatontwikkeling in een brede visie op taal. op taal. VVE-beleid en schakelklas samen in taalbeleidsplan VVE-beleid en schakelklas samen in taalbeleidsplan
14
Eigen actiepunten………….. Werken met portfolio’s Werken met portfolio’s Kijkochtenden intensiveren Kijkochtenden intensiveren Thema map van de kleuterplein verder invoeren Thema map van de kleuterplein verder invoeren “Overstap “ organiseren (groep 3) “Overstap “ organiseren (groep 3) Cursus woordenschatontwikkeling door Marianne Verhallen Cursus woordenschatontwikkeling door Marianne Verhallen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.