Download de presentatie
GepubliceerdChristiaan Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Persoonsverkenner profilingsinstrument
Wouter Hijlkema, Kenniscentrum Rineke Maan, UWV WERKbedrijf
3
Inhoud De Persoonsverkenner Ontwikkeling Persoonsverkenner
Beleidscontext Gebruikerspilot
4
De Persoonsverkenner Ontwikkeling Persoonsverkenner Selectie Diagnose
Aan begin van de werkloosheid In slechts enkele minuten in te vullen
5
Doelgroep WW versus WWNV
6
Het onderzoeksproces: drie fasen
Literatuur: potentieel relevante harde & zachte kenmerken voor ‘snelle’ werkhervatting Cross-sectioneel: Onderscheidende kenmerken 500 vragen Zittend bestand WW onderzoek Longitudinaal: Voorspellende Kenmerken 155 vragen Onderzoek Noord West: instroom WW Resultaat: Persoonverkenner 11 voorspellers 20 vragen
7
Persoonsverkenner WW Factor effect vragen 1. Leeftijd - 1
2. Duur van laatste dienstverband 3. Problemen met begrijpen Nederlandse taal - 2 4. Visie op terugkeer naar werk 5. Zich te ziek voelen om te werken 6. Werkzoekintentie 7. Werkzoekgedrag: direct benaderen mogelijke werkgevers + 3 8. Externe variabele attributie 9. Algemeen werkvermogen 10. Psychisch werkvermogen 11. Lichamelijk werkvermogen
8
Persoonsverkenner WW Percentage kans op werkhervatting uit de WW binnen 12 maanden (screening) Scores op de factoren afgezet tegen normgroep (diagnose) Welke score is een ‘probleem’? Biedt handvatten voor keuze van dienstverlening
9
Persoonsverkenner: profiel van een fictieve klant 42 jaar Kans op werkhervatting WW < 12 maanden: 25% Kans op langdurige werkloosheid WW: 75% Ver beneden gemiddeld Beneden gemiddeld gemiddeld Boven gemiddeld Ver boven gemiddeld Visie op terugkeer naar werk x Werkzoekgedrag: direct benaderen werkgevers x werkzoekintentie Geen externe variabele attributie Algemeen werkvermogen Psychisch werkvermogen Lichamelijk werkvermogen Begrijpt de Nederlandse taal
10
Redesign UWV WERKbedrijf
Kostenreductie van 50% in 2015. Gevolgen: In toenemende mate dienstverlening via internet Voor steeds meer klanten intensieve dienstverlening Kenmerken e-dienstverleningsmodel: Internetkanaal is het voorkeurskanaal E-dienstverlening is een full-service pakket (E-)diensten zijn gebaseerd op profilering 10
11
Inzet Persoonsverkenner door UWV WERKbedrijf
Klantselectie intensieve dienstverlening 2012 – 50% ww-klanten 2014 – 10% ww-klanten Diagnose (Dynamisch) profileren
12
Evaluatie gebruikerspilot
Het beeld van de werkcoach van de WW-klant komt overeen met de uitslag van de persoonsverkenner Profiel Persoonsverkenner helpt bij de keuze van de soort dienstverlening die de klant nodig heeft. Behoefte aan Persoonsverkenner voor specifieke klantgroepen binnen de WW, bijvoorbeeld ouderen Persoonsverkenner is vriendelijk in het gebruik, het kost weinig tijd, en is begrijpelijk Nederlands
13
Doorontwikkeling Persoonsverkenner
Opschaling naar landelijk niveau WW Inzicht in voorspellers voor specifieke klantgroepen Koppeling klantprofielen en dienstverleningsprofielen Doorontwikkeling richting aanvraag COTAN certificering
15
Dank u wel! TITEL VAN DE PRESENTATIE 15
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.