Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDennis Smits Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen
2
16.2 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de belangrijkste factoren achter de toenemende internationalisering van het zakenleven te benoemen;de belangrijkste factoren achter de toenemende internationalisering van het zakenleven te benoemen; wereldwijde strategieën voor het ontwikkelen van bedrijven te vergelijken;wereldwijde strategieën voor het ontwikkelen van bedrijven te vergelijken; te demonstreren hoe informatiesystemen verschillende wereldwijde strategieën ondersteunen;te demonstreren hoe informatiesystemen verschillende wereldwijde strategieën ondersteunen;*
3
16.3 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de ontwikkeling van internationale informatiesystemen te plannen;de ontwikkeling van internationale informatiesystemen te plannen; de belangrijkste technische alternatieven bij de ontwikkeling van wereldwijde systemen te evaluerende belangrijkste technische alternatieven bij de ontwikkeling van wereldwijde systemen te evalueren*
4
16.4 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen Groei van internationale informatiesystemenGroei van internationale informatiesystemen Internationale informatiesystemen organiserenInternationale informatiesystemen organiseren Wereldwijde systemen beherenWereldwijde systemen beheren Technologische vraagstukken en mogelijkhedenTechnologische vraagstukken en mogelijkheden*
5
16.5 © 2002 by Prentice Hall Internationale IS-architectuur Basissysteem dat nodig is om internationale handels- en andere activiteiten te coördineren *
6
16.6 © 2002 by Prentice Hall Internationale omgeving: zakelijke drijfveren en uitdagingen Internationale ondernemingsstrategieën Organisatiestructuur Management- en bedrijfsprocessen Technologische platform Internationale informatiesysteemarchitectuur Internationale IS-architectuur
7
16.7 © 2002 by Prentice Hall Internationale zakelijke drijfveren Algemene culturele factoren: Internationale communicatie- en transporttechnologieënInternationale communicatie- en transporttechnologieën Internationale cultuurInternationale cultuur Internationale sociale normenInternationale sociale normen Politieke stabiliteitPolitieke stabiliteit Internationale kennisbasisInternationale kennisbasis*
8
16.8 © 2002 by Prentice Hall Internationale zakelijke drijfveren Specifieke zakelijke factoren: Internationale marktenInternationale markten Internationale productie en bedrijfsvoeringInternationale productie en bedrijfsvoering Internationale coördinatieInternationale coördinatie Internationale arbeidsplaatsenInternationale arbeidsplaatsen Internationale economies of scaleInternationale economies of scale*
9
16.9 © 2002 by Prentice Hall Uitdagingen en obstakels voor internationale bedrijfssystemen Algemeen: Cultureel particularismeCultureel particularisme Sociale verwachtingenSociale verwachtingen Politieke wetgevingPolitieke wetgevingSpecifiek: TelecommunicatiestandaardenTelecommunicatiestandaarden Betrouwbaarheid netwerkenBetrouwbaarheid netwerken Snelheid gegevensoverdrachtSnelheid gegevensoverdracht Tekort aan ervaren consultantsTekort aan ervaren consultants*
10
16.10 © 2002 by Prentice Hall Internationale strategieën en bedrijfsorganisatie Nationale exporteur: centralisatie in het thuislandNationale exporteur: centralisatie in het thuisland Multinational: centrale thuisbasis, gedecentraliseerde productie, verkoop, marketing in andere landenMultinational: centrale thuisbasis, gedecentraliseerde productie, verkoop, marketing in andere landen Franchise: product wordt in eerste instantie in thuisland ontwikkeld en geproduceerd, afhankelijk van lokale werknemers voor het produceren en marketen van het product in andere landenFranchise: product wordt in eerste instantie in thuisland ontwikkeld en geproduceerd, afhankelijk van lokale werknemers voor het produceren en marketen van het product in andere landen*
11
16.11 © 2002 by Prentice Hall Internationale strategieën en bedrijfsorganisatie Transnationale organisatie: internationaal opererende onderneming, geen nationale hoofdkantoren, waardetoevoegende activiteiten worden geleid vanuit een internationaal perspectief, vraag en aanbod zijn op elkaar afgesteld, voordeel halen uit lokale concurrentievoordelenTransnationale organisatie: internationaal opererende onderneming, geen nationale hoofdkantoren, waardetoevoegende activiteiten worden geleid vanuit een internationaal perspectief, vraag en aanbod zijn op elkaar afgesteld, voordeel halen uit lokale concurrentievoordelen*
12
16.12 © 2002 by Prentice Hall Internationale bedrijfsstrategie en -structuur Internationale bedrijfsstrategie en -structuur Functie FunctieNationaleexporteur Mulitnational Franchise Transnationale organsiatie Productie Productie Centraal Centraal Decentraal Decentraal Gecoördineerd Gecoördineerd Financiën/boekhouding Financiën/boekhouding Centraal Centraal Centraal Centraal Centraal Gecoördineerd Gecoördineerd Verkoop/marketing Gemengd Gemengd Decentraal Decentraal Gecoördineerd Gecoördineerd Personeelszaken Centraal Centraal Gecoördineerd Gecoördineerd Strategisch management Strategisch management Centraal Centraal Gecoördineerd Gecoördineerd Strategie
13
16.13 © 2002 by Prentice Hall Internationale informatiesystemen Centraal: hoofdkantoor in thuislandCentraal: hoofdkantoor in thuisland Gedupliceerd: kopieën van het thuissysteem worden op andere locaties gebruiktGedupliceerd: kopieën van het thuissysteem worden op andere locaties gebruikt Decentraal: elke eenheid heeft een uniek systeemDecentraal: elke eenheid heeft een uniek systeem Genetwerkt: geïntegreerd en gecoördi- neerd systeem op alle locatiesGenetwerkt: geïntegreerd en gecoördi- neerd systeem op alle locaties*
14
16.14 © 2002 by Prentice Hall Strategie Systeem- Systeem- Nationale NationaleMultinational Transnationale Transnationale configuratie configuratie exporteur exporteur Franchise Franchise onderneming onderneming Gecentraliseerd Gecentraliseerd X Gedupliceerd Gedupliceerd X Gedecentraliseerd GedecentraliseerdxXx Genetwerkt GenetwerktxX X : Dominant patroon x : Opkomend patroon Configuratie internationale informatiesystemen
15
16.15 © 2002 by Prentice Hall Reorganisatie van de onderneming Waardetoevoegende activiteiten organiseren om concurrentievoordeel te behalenWaardetoevoegende activiteiten organiseren om concurrentievoordeel te behalen Systemen ontwikkelen en gebruiken op elk niveau: nationaal, regionaal en internationaalSystemen ontwikkelen en gebruiken op elk niveau: nationaal, regionaal en internationaal Eén hoofdkantoor: een internationale chief information officerEén hoofdkantoor: een internationale chief information officer*
16
16.16 © 2002 by Prentice Hall Overeenkomst over gebruikerseisenOvereenkomst over gebruikerseisen Introductie van veranderingen in bedrijfsprocessenIntroductie van veranderingen in bedrijfsprocessen Coördinatie van applicatieontwikkelingCoördinatie van applicatieontwikkeling Coördinatie van softwareCoördinatie van software Aanmoedigen plaatselijke gebruikers om systeem te accepterenAanmoedigen plaatselijke gebruikers om systeem te accepteren* Internationale systemen ontwikkelen
17
16.17 © 2002 by Prentice Hall Strategie: verdeel, heers en bevredig Benoem belangrijkste bedrijfsprocessenBenoem belangrijkste bedrijfsprocessen Benoem kernsystemen die centraal gecoördineerd moeten wordenBenoem kernsystemen die centraal gecoördineerd moeten worden Kies een benadering: incrementeel, groots ontwerp, evolutionairKies een benadering: incrementeel, groots ontwerp, evolutionair Maak duidelijk wat de voordelen zijnMaak duidelijk wat de voordelen zijn*
18
16.18 © 2002 by Prentice Hall Implementatietactieken Coöptatie: betrek oppositie bij het ontwikkelings- en implementatieproces van de oplossing, zonder de controle over de richting en het type verandering uit handen te gevenCoöptatie: betrek oppositie bij het ontwikkelings- en implementatieproces van de oplossing, zonder de controle over de richting en het type verandering uit handen te geven Transnationale centers of excellence: focus op specifieke bedrijfsprocessenTransnationale centers of excellence: focus op specifieke bedrijfsprocessen*
19
16.19 © 2002 by Prentice Hall Belangrijkste technische vraagstukken Integratie hardware en softwareIntegratie hardware en software ConnectiviteitConnectiviteit Software: taal kan een struikelblok zijnSoftware: taal kan een struikelblok zijn*
20
16.20 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.