De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau"— Transcript van de presentatie:

1 Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
‘Doe dag’ Groen Proeven Bunschoten maart 2011 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

2 Welkom Scilla van Cuijlenborg beleidsmedewerker VMBO projectleiding Groen Proeven E: M: Cees de Jong consultant (groen) beroepsonderwijs (VMBO-MBO-HBO) -secretaris VBG CPS Amersfoort E: M:

3 Programma workshop welkom en kennismaking
toelichting programma en hand-out korte inleiding competenties opdracht 1: ‘Karakteristiek VMBO’ opdracht 2: ‘Differentiatie leerlinggedrag (van een aantal competenties) op BB-, KB- en GT-niveau’ discussie inventarisatie hulpvragen afsluiting

4 Hand-out workshop PP Karakteristiek VMBO (BB, KB en GT)
Praktijksituatie PvB ‘La Casa Bella’ Competentiekaarten (18 SHL-competenties) In workshop gemaakt materiaal sturen we u per toe: laat -adres achter s.v.p.

5 Wat zijn competenties ? Veel definities !
Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

6 ‘Klant’-gerichtheid (14)
Onderzoeken (11) Formuleren en rapporteren (7) Presenteren (6) Leren (12) ‘Klant’-gerichtheid (14) Bedrijfsmatig handelen (19) Vakdeskundigheid toepassen (8) Kwaliteit leveren (15) Plannen en organiseren (13) Analyseren & (10) problemen oplossen Instructies & procedures opvolgen (16) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Relaties bouwen en netwerken (5) Met druk en tegenslag omgaan (14) Materialen en middelen inzetten (9) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Samenwerken én overleggen (3) Ethisch en integer handelen (4) Met druk en (18) tegenslag omgaan © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

7 Competenties (8 SHL-factoren & 25 (18 VMBO) competenties)
Leiden en beslissen Ondersteunen en samenwerken Interacteren, beïnvloeden en presenteren Analyseren en interpreteren Creëren en leren Organiseren en uitvoeren Aanpassen en aankunnen Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

8 Motivatie competenties
Kloof dichten tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Reflectie door leerling centraal Hulp voor determinatie leerweg, sector (LOB) Hulp voor keuze context Keuze voor competentie-set SHL Situatie MBO Situatie VMBO [SHL= Saville & Holdsworth Limited]

9 Toolkit CGO Instrumenten ontwikkeld in de schoolpraktijk door VMBO Groen-scholen (voorbeelden): Organisatiematrix CGO in VMBO Groen Intake instrument competenties Good practices organisatie competentieleren Stappenplan invoeren competentieleren Heldere verwervingstappen BB, KB en GT Competentiekaarten met indicatoren Competenties in beeld Registratie (binnen Excel)

10 Meten competentie-ontwikkeling
uitgangspunt: meten om te ontwikkelen objectief-subjectief: intersubjectief frequentie organiseerbaarheid in de praktijk expliciet-impliciet formatief-summatief aantal beoordelaars afstemming beoordelaars context

11 Competentietaal BB, KB en GT is gebaseerd op GKC-project 4Cyourway
Opdracht voor project ‘4Cyourway’: Beroepskolom bestaat uit 11 onderwijslagen: VMBO : 4 lagen: LLC, BB, KB en GT MBO : 4 lagen: 1, 2, 3 en 4 HBO : 2 lagen: HBO-AD en HBO-Bsc WO : 1 laag: Msc Kunnen we voor elke laag een (meetbaar) streefniveau aangeven ? Verbind de onderwijslagen met één taal voor competenties: op weg naar doorlopende leerlijn.

12 Criteria (4): Aspecten (11):
Criteria & Aspecten bepalen streefniveau ontwikkeling competenties Criteria (4): Aspecten (11): Verantwoordelijkheid -rol verantwoordelijkheid zelfstandigheid Reikwijdte -publiek tijdhorizon Complexiteit -werk procedures kennis & inzicht Transfer -context (ambiguïteit) verandervermogen bereik

13 4Cyourway is géén éénvormigheid van onderwijs maar referentiekader

14 ‘leerlingtool’ competenties
gemaakt voor 18 SHL-competenties gedrag in ‘leerlingtaal’ voor 3 niveaus: BB, KB en GT in ontwikkeling ‘als de leerling er niet mee aan de slag gaat, is het allemaal voor niets geweest’

15 rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen
starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

16 Voordelen rubrieksbeoordeling
De docent: ► heeft beter inzicht in de competentie ► kan competentie beter overbrengen ► meer houvast bij beoordelen competentie ► is beter in staat samen met collega’s te beoordelen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

17 Ethisch en integer handelen
starter geoefend gevorderd op niveau Ik accepteer dat ik gecorrigeerd wordt over omgangsvormen. Ik toon belangstelling voor omgangsvormen die in het bedrijf gelden. Ik heb respect voor de omgeving. Ik vraag naar de omgangsvormen die op het bedrijf gelden. Ik benoem een aantal handelingen die milieu- en/of omgevingsschade (kunnen) veroorzaken. Ik gedraag mij volgens (in het bedrijfsleven) geldende omgangsvormen. Ik verricht geen handelingen die voorspelbaar milieu- en omgevingsschade veroorzaken. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

18 Opdracht 1: Karakteristiek VMBO
Vorm kleine groepjes (2-3 personen) Leerwegen beschreven met 8 niveau-indicatoren Per niveau-indicator zijn steeds 3 kaartjes gemaakt, voor BB-, KB- en GT-niveau Verdeel de 24 kaartjes over de 3 kolommen BB, KB en GT Controleer het resultaat Vragen en discussie

19 Opdracht 2: benoem gedrag op BB-, KB- en GT-niveau
Vorm kleine groepjes (2-3 personen) Lees de praktijksituatie door met elkaar Benoem tenminste het gedrag voor de competentie ‘Klantgerichtheid’ op BB-, KB- en GT-niveau Benoem daarnaast het gedrag op de 3 niveaus voor een competentie naar keuze: Materiaal en middelen inzetten Met druk en tegenslag omgaan Instructies en procedures opvolgen Gebruik een geeltje en gebruik een viltstift (schrijf voldoende groot) Presenteer het resultaat Vragen en discussie

20 Afsluiting workshop Discussie (hulp)vragen
In workshop gemaakt materiaal sturen we u per toe: laat -adres achter s.v.p.

21

22 CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Bedankt voor de aandacht CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] F [033] E


Download ppt "Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau"

Verwante presentaties


Ads door Google