De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker."— Transcript van de presentatie:

1 Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker

2 Een computernetwerk Structuur is niet zichtbaar voor gebruiker

3 Interne opbouw Beheersvragen: 1.Vind een route, bv Stanford-Carnegie 2.Bij hoeveel storingen een partitie? 3.Waar zijn investeringen zinvol? 1.Stan-Rand-Bbn-Harv-Bur-Carn, 2. (2) Twee.

4 Groei is exponentieel De grafiek ziet er steeds hetzelfde uit!

5 Beperking: Lokale informatie Stations zijn geblindoekt Los de puzzle op door samenwerking: Hoeveel gebruikers zijn er ingelogd? WELKE informatie uitwisselen?

6 Spel 0: Fiche doorgeven Regel 0: Doorgeven van fiche mag alleen aan een buur. Zin van Regel 0? Doet niets Stopt nooit

7 Spel 1: Geen herhaling (Regel 0 blijft gelden.) Regel 1: Geen tweemaal naar dezelfde buur. (Administratie: )

8 Gevolg van Regel 1: Het stopt (waarom??) Boemerang: het stopt in de startknoop!

9 Bewijs van boemerangeffect Stel A, niet startknoop, heeft. Aantal keren gehad: k A heeft tenminste k verbindingen, en pas (k-1) maal doorgegeven. A HEEFT EEN ONGEBRUIKTE BUUR: Gevolg Regel 1: Fiche stopt in de startknoop Het fiche kan niet vastlopen in een station dat niet de startknoop is.

10 Komt het fiche in alle stations? Het kan…… maar het hoeft niet … wel niet geweest … en we willen het wel! HOE krijgen we dat voor elkaar?

11 Spel 2: Eerste verbinding uitstellen (Regels 0 en 1 blijven gelden.) Regel 2: Onthoud van wie je ‘m het eerst kreeg ( ) Stuur daarheen pas als niet anders kan Gevolg van Regel 2: Fiche komt overal

12 Direct gevolg: Alles of Niets Van elk station dat meegedaan heeft, werd elke verbinding tweemaal gebruikt. Van startknoop weten we dat al. Stel: A heeft (meegedaan, niet alles 2x) Kies de eerst-ontdekte die dat heeft noem het station waarvan hij als eerste kreeg B. Bij B is alles 2x gebruikt, ook de lijn AB ! Dus A stuurde een keer naar B: tegen Regel 2!! A

13 Het fiche komt overal Gevolg van Regel 2: Van elk station (zoals B) dat mee heeft gedaan, hebben alle buren (zoals A) ook meegedaan. Dus: de startknoop, buren van de startknoop, buren van buren van de startknoop, …

14 Spel 3: Optellen (Regels 0, 1 en 2 blijven gelden.) Fiche start met getal: 0. Regel 3: Elk station dat meedoet verhoogt het getal eenmaal met eigen invoer. Gevolg van Regel 3: Na afloop is het aantal gebruikers bekend in de startknoop.

15 Wat hebben we geleerd? 1.Netwerk is te groot voor compleet overzicht 2.Voor besturing is samenwerking nodig 3.Samenwerking is mogelijk 4.De spelregels zijn simpel … 5.… het geheel moeilijker te doorgronden 6.Wiskundig modelleren en beredeneren is nodig om het geheel te snappen uit de delen


Download ppt "Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker."

Verwante presentaties


Ads door Google