De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie Januari 2011

2 De verschillende dimensies van communicatie
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie De verschillende dimensies van communicatie Intrapersonele communicatie Interpersonele communicatie Intergroepscommunicatie Massacommunicatie Januari 2011

3 Intrapersonele communicatie
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Intrapersonele communicatie Binnen het individu Biochemisch: Zelfbesturing van het lichaam Psychologisch: Informatieverwerkingsproces waarnemen – denken – leren Beïnvloeding enkel psychologisch via mentale technieken, bv. Zelfspraak Rationeel-emotieve therapie (RET) Januari 2011

4 Vooral om aandacht te richten en te verbeteren
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Zelfspraak Vooral om aandacht te richten en te verbeteren Gedachteverandering via 5G-schema Rationeel-emotieve therapie (RET) ‘Als ik maar niet mis…’ ’Heb je er iets aan om dit te denken? Ga je daardoor beter sporten?’ ‘Neen’  vervanggedachte ABC: ‘Hoe kijkt de sporter tegen de gebeurtenis aan?’ Andere overtuiging  brengt reëel beeld van werkelijkheid Januari 2011

5 Interpersonele communicatie
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Interpersonele communicatie Januari 2011

6 Intergroepscommunicatie
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Intergroepscommunicatie Groepen en teams: onderscheid vervaagt Communicatiestructuren: 3-voudig effect Ervaren van eigen gedachten en feedbackmechanismen Eigen woorden en formuleringen hanteren om de gesprekspartner te bereiken Juist en representatief overbrengen van overtuiging en standpunten van de groep die men vertegenwoordigt Januari 2011

7 3-voudig effect van communicatiestructuren
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie 3-voudig effect van communicatiestructuren Leg uit waarom de HAKA een voorbeeld is van het 3-voudig effect van communicatiestructuren Januari 2011

8 Organisatiecommunicatiesysteem
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Organisatiecommunicatiesysteem Communicatiestromen Communicatiehinderpalen Rol van de communicatie in de bevelvoering Besluitvormingsprocessen Communicatie- en organisatiestructuur Januari 2011

9 Opwaarts Verticaal Formeel Diagonaal Informeel Horizontaal Neerwaarts
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatiestromen In jouw sportclub of in de relatie tussen jou en de sporter zijn communicatiestromen aanwezig. Geef voorbeelden van deze stromen en geef ze hier een plaats. Formeel Diagonaal Neerwaarts Opwaarts Horizontaal Verticaal Informeel Januari 2011

10 Massacommunicatie Groeperingsvormen Massacommunicatie Groep Team
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Massacommunicatie Groeperingsvormen Groep Team Menigte Publiek Massa Massacommunicatie Een boodschap tot potentieel iedereen laten doordringen Iedereen neemt de boodschap waar, maar is niet voor iedereen bedoeld. Januari 2011

11 Verbale communicatievormen Doelgericht communiceren Teken en betekenis
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatievormen Verbale communicatievormen Doelgericht communiceren Teken en betekenis Denotatie en connotatie Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen Aanrakingsgedrag Tijdssystemen Gebruik persoonlijke ruimte Taal Januari 2011

12 Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen Aanrakingsgedrag Taal Gebruik van persoonlijke ruimte Tijdssystemen Januari 2011

13 regulator Tekens Januari 2011
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Tekens regulator Januari 2011

14 Fysiek voorkomen Januari 2011
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Fysiek voorkomen Januari 2011

15 Aanrakingsgedrag Januari 2011
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Aanrakingsgedrag Januari 2011

16 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie
Taal Januari 2011

17 Gebruik van persoonlijke ruimte
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Gebruik van persoonlijke ruimte Januari 2011

18 Tijdssystemen Januari 2011
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Tijdssystemen Januari 2011

19 Filmpke Verbale communicatievormen Non-verbale communicatievormen
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatievormen Welke communicatievormen herken je in volgend(e) filmfragment(en)? Verbale communicatievormen Non-verbale communicatievormen Filmpke Januari 2011

20 Communiceren om samenwerking te vergemakkelijken
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communiceren om samenwerking te vergemakkelijken Gericht luisteren naar sporters Communicatie bevorderen in een team Communicatie met een individu bevorderen Communiceren met ouders bevorderen Deze items worden praktisch en sporttakspecifiek behandeld in de specifieke module van Instructeur B / Trainer B Januari 2011

21 Gericht luisteren naar sporters In de praktijk
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Gericht luisteren naar sporters In de praktijk Aandachtgevend gedrag stellen Gevoelsreflecties geven Parafraseren Samenvatten Valkuilen Papegaaien Luistervalkuilen ‘Het belangrijkste in communicatie? Horen wat niet gezegd wordt!’ ‘There are those who listen, and those who wait to speak.’ Januari 2011

22 Communicatie bevorderen in een team Strategieën Teamoverleg
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communicatie bevorderen in een team Strategieën Teamoverleg Gerichtheid: doel-, taak- en beslissingsgericht Invoering en uitvoering Praktisch Valkuilen Communicatie met een individu bevorderen Informatie en advies geven Feedback Januari 2011

23 Communiceren met ouders bevorderen Bevestigen in hun rol
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communiceren met ouders bevorderen Bevestigen in hun rol Rekening houden met types Overgeëngageerde ouders Onverschillige ouders Januari 2011

24 Communiceren om te overtuigen
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Communiceren om te overtuigen Dingen van mensen gedaan krijgen Door macht ‘Voordat alle rotzooi hier opgeruimd is, verlaat niemand het terrein!’ ‘Je bent te laat. De volgende premie houden we in!’ ‘Jij zit volgende match op de bank!’ Overtuigen Januari 2011

25 Overtuigen: Overtuigingsgericht communiceren
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Overtuigen: Overtuigingsgericht communiceren Denk na over de inhoud van de boodschap om ruis te verminderen: Geef feitelijke informatie Zorg voor een duidelijke expressie Zorg ervoor dat de ontvanger zich op zijn gemak voelt Vermijd stille hints en suggestieve formuleringen Januari 2011

26 of het om een bewuste of een onbewuste vorm van expressie gaat;
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Zakelijke aspect Schrijf een boodschap gericht aan je sporter of je team een eerste keer op zonder er al te veel bij na te denken. Schrijf dezelfde boodschap een tweede keer op en houd nu goed rekening met de hierboven vermelde richtlijnen om de ruis op de boodschap te verminderen. Geef aan waar en waarom je de formulering van je boodschap hebt aangepast. Expressieve aspect Geef twee situaties waarin je als coach (of waarin een willekeurige coach) een boodschap uitzendt en waarbij de coach een verschillende expressie hanteert om zijn sporter te overtuigen. Geef bij elke situatie aan: of het om een bewuste of een onbewuste vorm van expressie gaat; of de gebruikte expressievorm tot duidelijkheid of tot verwarring leidt. Relationele aspect Geef een voorbeeld van een communicatiesituatie tussen de coach en de sporter waarbij de boodschap wordt verstoord doordat de hiërarchie of de relatie tussen de coach en de sporter verhindert dat de sporter zich op zijn gemak voelt. Appellerende aspect Geef vanuit je eigen ervaring twee verschillende formuleringen van een boodschap die je aan je sporters meegeeft. De ene formulering is een expliciet appellerende boodschap, de andere een verborgen appellerende boodschap. (zoek voorbeelden die geen kopie zijn van het voorbeeld uit de tekst). Januari 2011

27 Denk na over de vorm van de boodschap om ruis te verminderen:
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Denk na over de vorm van de boodschap om ruis te verminderen: Houd je eigen doelen voor ogen Breng de aandacht van de ontvanger op jouw onderwerp Gebruik argumenten van je gesprekspartner Breng je boodschap duidelijk Blijf ter zake Vat samen Januari 2011

28 Overtuigen: Problemen oplossen Stap 1: Probleem?
Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie Overtuigen: Problemen oplossen Stap 1: Probleem? Stap 2: Wat is het doel achter het probleem? Stap 3: Eerste stap op weg naar het doel? ‘If you look at the problem, you’re going to miss the point.’ ‘Don’t miss the point, look at the goal!’ Januari 2011


Download ppt "Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google