De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

02/07-04-2003 1 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "02/07-04-2003 1 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze."— Transcript van de presentatie:

1 02/07-04-2003 1 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze op een systematische en zichtbare manier te besturen. Het toepassen van de 8 kwaliteitsmanagement- principes uit de ISO 9001/9004:2000 vormt hiervoor de basis !

2 02/07-04-2003 2 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Klantgerichtheid- Om winstgevend te zijn is een absolute focus op de klant essentieel, u dient te weten: Welke ondersteuning over de levensduur van het product (of dienst) de klant van u verwacht Wat de klant in de toekomst van u verwacht Wanneer u met een nieuw product op de markt moet komen Wat de PLC’s (levenscycli) van uw huidige producten zijn Overtref de verwachtingen van uw klant!

3 02/07-04-2003 3 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Klantgerichtheid- Bron: NEN

4 02/07-04-2003 4 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Leiderschap- Als de onderneming niet duidelijk is in haar strategisch doelstellingen, visie en beleid verkeren de medewerkers in verwarring over de te volgen koers. Beleid is meetbaar, afgestemd op het voldoen aan de verwachtingen van de klant en wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld. Alle neuzen in dezelfde richting!

5 02/07-04-2003 5 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Leiderschap- Bron: NEN

6 02/07-04-2003 6 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Betrokkenheid van medewerkers- Leiderschap haalt het beste uit mensen door ze te motiveren en stimuleren. Daag ze uit en gebruik hun kennis en inventiviteit voor het bereiken van het gezamenlijke doel (een winstgevende onderneming). De belangrijkste bron voor verbetering en kostenbesparing heeft u binnen handbereik. Geef medewerkers de ruimte en de mogelijkheden om daadwerkelijk betrokken te zijn. U zult niet teleurgesteld worden. Maak meedenkers van uw medewerkers!

7 02/07-04-2003 7 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Betrokkenheid van medewerkers- Bron: NEN

8 02/07-04-2003 8 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Procesbenadering- Leer denken in processen en breek de schotten tussen de afdelingen af. Maak processen meetbaar op efficiency, effectiviteit en kwaliteit van de output. Concentreer u op de procesovergangen en de interne klant-leveranciers relatie, daar is de winst te behalen. Ruil functioneel georiënteerd in voor proces georiënteerd!

9 02/07-04-2003 9 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Procesbenadering- Bron: NEN

10 02/07-04-2003 10 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Systeembenadering van management- Processen zijn op een logische wijze met elkaar verbonden en vormen in samenhang met elkaar het bedrijfsproces. Richt uw processen zodanig in dat de onderneming op een beheerste wijze kan inspelen op de richting die de markt aangeeft. Zorg dat alle activiteiten in een proces waarde toevoegen voor de klant of voor de eigen organisatie. Bestuur uw processen en richt uw organisatie!

11 02/07-04-2003 11 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Systeembenadering van management- Bron: NEN

12 02/07-04-2003 12 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Continue verbetering- Goed doen is niet goed genoeg. Alleen continue verbetering houdt de onderneming aan de top. Continue verbetering stopt pas als uw omgeving niet verandert en uw concurrenten stilzitten. Zolang uw kosten stijgen tast stilstand uw marges aan. De verliezer staat stil!

13 02/07-04-2003 13 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Continue verbetering- Bron: NEN

14 02/07-04-2003 14 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Besluitvorming op basis van feiten- De “prestatie” van het proces en het effect van aanpassingen worden objectief meetbaar vastgelegd en op basis van getallen beoordeeld. Niet het probleem waarover het meest wordt gesproken wordt als eerste aangepakt maar het probleem wat het meest geld kost. Procesverstoringen zijn duurder dan men denkt. Gokken geeft brokken, meten is weten!

15 02/07-04-2003 15 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Besluitvorming op basis van feiten- Bron: NEN

16 02/07-04-2003 16 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Win-win relaties met leveranciers- Samenwerking is de sleutel tot kostenbesparing en verkorting van de time-to-market. Het delen van elkaars kennis leidt tot winst voor alle partijen. De integrale kostprijs voor het verwerven van het product of de dienst telt, niet de prijs op de inkooporder. Beoordeel uw leverancier naast prijs op: prestatie, leverbetrouwbaarheid, meedenken en kennisdelen Samen heeft u de wijsheid in pacht!

17 02/07-04-2003 17 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Win-win relaties met leveranciers- Bron: NEN


Download ppt "02/07-04-2003 1 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze."

Verwante presentaties


Ads door Google