Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
How to make the familiar strange?
Omgevings- onderwijs en veldwerk Adwin Bosschaart KNAG-dag december 2011
2
How to make the familiar strange?
1 Twee voorbeelden van het W.de Zwijgercollege te Bussum 2 Theorie 3 Aan het werk 4 Vakoverstijgendproject
3
Het landschap rond de school natuurlandschap en cultuurlandschap
Voorbeeld 1 Het landschap rond de school natuurlandschap en cultuurlandschap Een veldwerk in de Ankeveense plassen en de Bussumer heide
4
De schoolomgeving
5
1km
10
Uitwerkingsopdracht
11
Poster leerlingen
12
Bouwstijlen en historische stadsontwikkeling in Bussum
Voorbeeld 2 Bouwstijlen en historische stadsontwikkeling in Bussum
13
Naarden Weesp Bussum
14
Laren Blaricum Bussum
15
De ligging van jullie wijken
16
De ligging van jullie wijken
17
De ligging van jullie wijken
18
De beide straten die jullie moeten onderzoeken zijn met twee
Spieghel: Willemslaan Westereng: Prinses Margrietplantsoen De beide straten die jullie moeten onderzoeken zijn met twee rode stippen gemarkeerd.
21
B Kwaliteit van de huizen
2 Tabel met kenmerken Type de namen in van wijk 1 en 2 Wijk 1 Wijk 2 A Type huizen -In rijen -Twee-onder-een kap -Flats -Vrijstaand B Kwaliteit van de huizen -groot of klein -grote/kleine/geen tuin C Bouwperiode -voor 1900 -na 1980 D Straatbeeld -wel of geen voortuin -brede/smallestraat -veel of weinig parkeergelegenheid -wel of geen parkeerprobleem -veel of weinig groen E Opbouw wijk -alle straten anders/hetzelfde -rechte/onregelmatige straten -alleen woningen / andere functies
22
Organisatie
23
Theorie A Leefwereld en leefomgeving B De inhoud van omgevingsonderwijs en veldwerk C Didactiek en organisatie van omgevingsonderwijs en veldwerk
24
Didactiek en organisatie
Een cyclisch proces A Inhoud B Didactiek en organisatie Doelstellingen
25
Inhoud Fysisch en/of sociaal geografisch of … Patronen en/of processen
Grenzen en/of overgangen
26
Didactiek en organisatie
Didactische keuzes Organisatorische keuzes Opzet veldwerk
27
De didactische keuze Welke rol spelen de waarnemingen die je de leerlingen laat doen? 1 bevestiging achteraf (deductief) 2 verzameling gegevens waaruit je een conclusie kunt trekken (inductief) (inventariseren – analyseren – interpreteren) Buiten als illustratie: excursie Buiten als bron van informatie: veldwerk
28
De organisatorische keuze
1 Alle groepen doen hetzelfde 2 idem maar op een andere plaats 3 Alle groepen doen iets anders maar op dezelfde plaats 4 Alle groepen doen iets anders
29
De organisatorische keuze
1 Alle groepen doen hetzelfde 2 idem maar op een andere plaats groepsinformatie is complementair 3 Alle groepen doen iets anders maar op dezelfde plaats 4 Alle groepen doen iets anders
30
De organisatorische keuze
Groepsinformatie is complementair... per groep een aparte straat per groep een aangrenzend gebied per groep een aparte periode Per groep een aparte …….
31
Het maken van veldopdrachten
-waterdichte instructies -duidelijke kaart en/of routebeschrijving -met opzet kaart-informatie weglaten -waarnemings- en inventarisatie formulieren -verwerking op school -zelf uitgevoerd en gecontroleerd -wisselen van schaalniveau
32
Natuur/cultuurlandschap in uw schoolomgeving
Zes groepen Voor elke groep Topkaarten 1:25.000 1:50.000 Noord-oost Noord Holland Midden NL Zuid Holland Rivierengebied Brabant
33
Natuur/cultuurlandschap in uw schoolomgeving
A Uit welke landschapstypen of landschappelijke eenheden bestaat het gebied? B Welke landschapstypen of landschappelijke eenheden zijn van belang om leerlingen te laten waarnemen en onderzoeken? C Op welke plaats of plaatsen zou de landschapsopdracht uitgevoerd kunnen worden? D Kies je voor een overgang of voor twee verschillende plaatsen? E Welke organisatorische keuze wordt gemaakt? F Biedt de topografische kaart voldoende informatie ter voorbereiding van de docent? G Welke top kaart is het geschiktst, 1: of 1:25.000? H Welke kaart-informatie zou voor de opdracht weggelaten moeten worden?
34
Landschap als onderdeel van vakoverstijgende projecten
Een driedaags project voor 3e klassen HAVO en VWO
35
Laren geschilderd>>
Cultuur en maatschappij Laren geschilderd>> Economie en maatschappij <<Een project-ontwikkelaar in Bussum Natuur en techniek / Natuur en gezondheid Natuurbeheer in het Gooi>>
36
Economie en maatschappij Een projectontwikkelaar in Bussum
37
Economie en maatschappij Een projectontwikkelaar in Bussum
Onderzoeksvragen -Aan wat voor nieuwbouw-koophuizen is er behoefte in Bussum? -Waar kunnen deze woningen het beste worden gebouwd? Eindopdracht: Het kiezen van een woningbouwlocatie en het ontwerpen van een nieuwe wijk
38
Natuur en techniek / gezondheid Natuurbeheer in het Gooi
39
Natuur en techniek / gezondheid Natuurbeheer in het Gooi
Onderzoeksvragen a Hoe komt het dat er zoveel natuurgebieden rond Bussum voorkomen? b Welke flora en fauna komt er voor? c Welke grondsoorten komen er voor en hoe verschillen die? d Hoe worden deze gebieden beheerd? Eindopdracht: Het maken van twee posters over de verschillen tussen de natuurgebieden en de diverse beheersmaatregelen
40
Laren geschilderd
41
Cultuur en maatschappij Laren geschilderd
Onderzoeksvragen a Waarom was Laren rond 1900 zo aantrekkelijk voor schilders? b Hoe zag Laren er uit rond 1900? c Welke schilders gingen er naar toe en welke stijlen gebruikten zij? Eindopdracht: het schilderen van een zelfgekozen schilderachtige plek
42
De eindproducten
43
Veldwerk is -’voorgekookt’ -’full proof’ -’fool proof’
Tenslotte 1 Veldwerk is -’voorgekookt’ -’full proof’ -’fool proof’
44
Je ziet niet wat je ziet, je ziet wat je weet
Tenslotte 2 Erfgoedsensatie How to make the familiar strange? Je ziet niet wat je ziet, je ziet wat je weet
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.